Jump to content
LRforum
LandRover

Gammel til ny kontakt 3fas overgang?

Recommended Posts

Jeg har søkt både høyt og lavt for etter en overgangkabel 400V trefas som har den gamle flate alminiumstypen typen på veggen og skal til den nye typen. Det finnes vel neppe eller gjør det? Naboen blander opp cementen til grunnmursblokker for hånd og har tenkt å leie en mixer som går på 400V og ønsker å bruke mitt utag. Synes litt synd på ham :( Finnes det noe slikt i handelen?

Alternativ er å bytte den eldgamle kontakten med ny type men er litt redd for å feilmontere trefas koblingen

Edited by LandRover
Tillagt alternativ.

Det tror jeg du må lage selv. Det billigste er nok å bytte kontakten på veggen, men anbefaler selvfølgelig elektriker til den jobben. 

De gamle firkantede ble brukt til både 400v og 230v. Er du sikker på at du har 400v i veggen?

Det  var det jeg var redd for - at jeg bør ha elektriker selv om jeg er vant med vanlig 230 V montering. Det har tidligere vært en lite enmanns bilverksted her i Sverige så det er 400V. Selv den gamle varmeovnen er 400V. 

Jeg kjøper en slik type på veien til jula så får den eventuelt ligge til  elektriker dukker opp.

3fas.jpg

Edited by LandRover
Tillagt bilde.

De gamle phillip hauge flatstiftkontaktene er å få kjøpt fremdeles - men noe ferdig overgang tror jeg ikke er å få kjøpt. De fleste ender bare opp med å bytte ut pluggen på veggen (slik du planlegger)

Bare vær obs på sikringsstørrelsen, de gamle flatstiftene fantes i størrelsen 25A, 80A og 125A om jeg husker rett, mens de nye runde CEE stikkene har 16, 32, 63 og 125 som størrelser. Viktig å ikke bytte ut en 25A stikk med 16A eller  80 til 63. (med mindre du skifter ut sikringen da, det er jo alltid et alternativ, å gå ned på størrelsen der). Det stikket du har er sikkert 25A - og det er da definitivt enklest å gå opp til en 32A ny stikkontakt.

Er du i Sverige så er det 400V system ja - det er bare Norge som har brukt 230V nett..

-Camarogeddon

Stemmer, det er noen til som bruker det.

Heldigvis så fases det nettet sakte men sikkert ut. Kankje vi er kvitt det systemet om 100 år :)

-Camarogeddon