Gå til innhold

Tips og råd til takstativ D4/D3


Rikerud

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig etter mye tvil og tankevirksomhet klart å velge meg ut en D4. Det er så mye å ta med i betraktningen, hvor i landet, kilometer, historikk, farge, utstyr etc etc, men klarte altså å velge ut en. Skal hentes til uka, og ja da blir det nok bilder. 

 

Men til saken. Vi har kano og ønsker jo å ha den på taket og trenger da et takstativ. Har googlet til øynene er rektangulære og finner mange typer. Er det noen med erfaring og tips så blir jeg evig (det var kanskje å ta i litt, men...) takknemmelig. Takstativet skal ikke bare brukes til kano, men det er kanskje viktigste bruksområdet. Trenger man stige for å få nytte av takstativet?

Skal også kjøpe sykkelstativ til å ha på kroken. Tenkte bare å gå for Biltema sitt. Er det dumt/lurt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Thulestativ med vanlige firkantprofiler - stabilt og bra og stort utvalg i ulikt tilbehør - blant annet for å feste kano på taket!  Har også Thule sykkelstativ for å henge på kroken.  Vet ikke hvordan dette er i forhold til Biltemavarianten, men sannsynligvis både dyrere og mer stabilt.  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, jschille skrev:

Anbefale stige og takgrind! Har hatt takgrind i mange år, syns det er fint å kunne stå oppe på grinda og stroppe fast kano,kajakk, radarmaster, materialer osv. 

 

Ønsker på sikt også taktelt, men da hadde det vært fint å kunne kombinere taktelt og mulighet for kano. Men det blir kanskje vanskelig å få til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel viss du  kjøpe sånn skibokstaktelt - altså med hardt skall - nokre tåler litt last oppå der. Men då er du fort over maks tillatt taklast på 75kg ( som LR angir som ei øvre grense for hva bilen kjøreegenskaper/stabilitetsmessig handtere greitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, jschille skrev:

Det går vel viss du  kjøpe sånn skibokstaktelt - altså med hardt skall - nokre tåler litt last oppå der. Men då er du fort over maks tillatt taklast på 75kg ( som LR angir som ei øvre grense for hva bilen kjøreegenskaper/stabilitetsmessig handtere greitt)

 

Ja, greit å ikke laste for mye oppå taket ja. Fant noen slike med hardt skall, det ser jo fine ut men de jeg så på koster jo litt ny i allefall.... 

 

Ender sikkert opp med ei skikkelig takgrind og vanlig telt i tillegg. Funker det også.

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at takgrind også regnes som taklast ;)

 

Jeg kjører med føtter fra Thule + Probar. Thule sier 100kg per stang med den løsningen. Endrer jo ikke hva LR sier, men da tåler stativet litt ekstra iaf 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Thule Squarebar, skal bestille meg Wingbar no før ferien for de støyer alt for masse de firkantrøra.

Kan være lurt å sette luftfjæringa i laveste stilling når ein laster av og på, av og til så berre står eg på bakdekket eller i døråpningen bak når det skal stroppes. Kjøpte og slik skistativ fra biltema som kan dras ut, så slipper en å lene seg oppetter vinterskitten bil.

Kajakk/kano er litt værre om en er aleine. Det eg pleier å gjere når eg er aleine er å legge et saueskinn over bakenden på taket, løfter baugen opp og legger den oppå skinnet og så bare skyver eg heile kajakken oppå lett som bare det. Akkurat som i denne videoen: https://youtu.be/HN0jgqEO-gY?t=36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnede har et takstativ fra Fronrunner. Fungerer fint som snus til kano og slikt i alle fall.

 

Når det gjelder sykkelstativ så kan jeg anbefale Thule. Vi har et Thule Express 2, og det er omtrent like lettvint (om ikke mer lettvint) å bruke som det å kaste to sykler bak i lasterommet. Kjøp noe som syklene henger godt på, så slipper du å ødelegge både bil og sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om enden på visa blir Thule Wingbar EVO, med kanofester og Thule RideOn sykkelstativ. Selv om det hadde vært best med ett Frontunner eller lignende stativ så går jeg nok for en enklere løsning denne gangen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har Thule takstativ og vet hva som er reell lastebredde? Har en kano som er ca 90 cm, spørsmålet er om det er plass til mer i bredden? 

 

Tenker på en Thule Ranger 500... https://www.thule.com/nb-no/no/cargo-carrier/car-top-carrier/thule-ranger-500-_-603500

 

Edit: Fant ut at det går nok ikke. Takstativ kan ikke være bredere enn taket og da snakker vi vel ca 130 cm på D3/4

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3stk Thule Squarebar (128cm) som jeg benytter til taktelt (skibokstypen). Da disse er med på å understøtte/stive opp teltet, da jeg ikke har vært ute etter å montere takgrind.

For kano bruker jeg originalt LR takstativ. Kanonen er såpass bred at jeg ikke får plass til noe spesielt ekstra på taket sammen med den. Samtidig er kanoen lett å få opp på det avrundede takstativet.

 

Sykkelstativ så har jeg Thule Easyfold XT2. Dette fungerer supert, for jeg får bikket stativet bakover slik at bakluken kan åpnes uten å ta av hverken sykler eller stativ. Stativet kan også brukes til vanntett bagasje når man har med taktelt og har ekstra behov for plass.

 

Angående bredde på takstativ: Fra kjøretøyforskriften

§ 36-1.Generelt om transportutstyr

2. Takstativ må være så solid utført at det tåler de påkjenninger det blir utsatt for. Takstativ, bortsett fra nødvendig festeanordning, må i sideretning ikke rage utenfor kjøretøyets breddebegrensning i takhøyde. (I alminnelighet ikke utenfor takrenne). Takstativ må ikke være slik utformet at det har spisse eller skarpe kanter forover.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2019 den 20.12, Rikerud skrev:

Noen som har Thule takstativ og vet hva som er reell lastebredde? Har en kano som er ca 90 cm, spørsmålet er om det er plass til mer i bredden? 

 

Tenker på en Thule Ranger 500... https://www.thule.com/nb-no/no/cargo-carrier/car-top-carrier/thule-ranger-500-_-603500

 

Edit: Fant ut at det går nok ikke. Takstativ kan ikke være bredere enn taket og da snakker vi vel ca 130 cm på D3/4

 

Problemet med firkantrøra er at ofte er foten i veien for u-bolter eller klammer så en får kun brukt området innafor føttene. 

Ein av grunnene til at eg går for wingbars er T-sporet så en får utnytta heile lengda av stativet. 

Har for eksempel ikkje plass til to kajakker oppå mitt med mindre eg legg dei direkte på røra og da blir det fort ustabilt. Med T-sporet kan eg bruke heile bredda og få på plass to holdere. 

Med t spor har du rundt 30-35cm restplass da med en kano på 90cm bredde. Om ikkje du frakter den på høykant da,er kanskje lavere enn den er brei? 

IMG_20190702_125501.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, gorbys skrev:

Med t spor har du rundt 30-35cm restplass da med en kano på 90cm bredde. Om ikkje du frakter den på høykant da,er kanskje lavere enn den er brei? 

 

 

Har bestilt fra Thule og skal prøve meg med montring på skrå/høykant så får vi se om det går. Ellers blir det henger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt på disse takrails, noen som vett om disse er de samme profil som på RRS?

Bruker jeg Thule sine sider så sier de, det er kun montering uten rails for RRS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kanoen på taket. Men hvordan feste tau i forkant av kanoen uten at tauet blir liggende å gnisse mot lakk og plast? Noen som har lure patenter?

 

 

20190706_164435.jpg

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummi strømpe på feste tauet, type hage slange el, l. Så kan tauet gli inni strømpe. 

Eneste feste punkt foran, blir vel ringen under støtfanger.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, oggioffshore skrev:

Gummi strømpe på feste tauet, type hage slange el, l. Så kan tauet gli inni strømpe. 

Eneste feste punkt foran, blir vel ringen under støtfanger.... 

Ja, det var en ide. Skal se på det :)

 

Kan jo legge på sånn plastfilm også der tauet/slangen ligger. Da går det nok bra.

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her er min variant. Nedenfra og opp er det : 
[Softsjakkel som lett festes i tauekrok foran] + 
[bardunsnor(kevlar?) egentlig innkjøpt for bardunering av antennemast; med metall-øyer og låseklemmer samt rørbeskytter(?) rundt som gnagsårplaster] +
[justerbar stropp av god kvalitet] +
[karabinkrok(-ish) som klipser i bærehåndtak til kajakken.]

Omtrent samme patent bak, men da er bardunsnoren kort nok til at den kan bo under dekselet til tilhengerfestet når den ikke er i bruk.
Bak er jo sikten ikke så viktig.

 

Ingen grunn til ikke å overdrive.... 


Edit: Selve kajakkholderen er nå byttet ut med den nedfellbare Thule Hullavator PRO.
 

EDIT2:
https://hcs.no/index.php?main_page=index&cPath=40_42
Her har jeg handlet: tau (som viser seg å være Dyneema® ser det ut til),kauser og annet isenkram.  Eeegentlig nettbutikk for bardunering av antennemaster etc , men det gjør vel ingen ting.  Ser forøvrig  ikke ut som mye av dette er lagervare for tiden. Kan evt være lurt å sjekke/ringe.
Har veldig god erfaring med service fra denne butikken ifm annet utstyr. 

 

PTG50188.jpg

PTG50188-2.jpg

Endret av btpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, btpe skrev:

 

Her er min variant. Nedenfra og opp er det : 
[Softsjakkel som lett festes i tauekrok foran] + 
[bardunsnor(kevlar?) egentlig innkjøpt for bardunering av antennemast; med metall-øyer og låseklemmer samt rørbeskytter(?) rundt som gnagsårplaster] +
[justerbar stropp av god kvalitet] +
[karabinkrok(-ish) som klipser i bærehåndtak til kajakken.

Omtrent samme patent bak, men da er bardunsnoren kort nok til at den kan bo under dekselet til tilhengerfestet når den ikke er i bruk.
Bak er jo sikten ikke så viktig.

 

Ingen grunn til ikke å overdrive.... 


Edit: Selve kajakkholderen er nå byttet ut med den nedfellbare Thule Hullavator PRO.

 

 

Her var det noe gode tips ja. Takker.

 

Når det kommer til lastsikring så er better safe than sorry en god innstilling ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...