Jump to content
LRforum
county

Halco vs 200tdi

Recommended Posts

Hei. Er det noen her inne som har skikkelig kunnskap om båt her inne?? Som overskriften sier , så lurer jeg altså på om det går an og sette en 200tdi på volvo penta 280 drev. Det jeg må vite er om den motoren klarer og drive en Halco 26 fot noenlunde fremover uten at tdi ''en får helt hikke.. Skal ikke nødvendig vis ha båten på plan men nok til at den siger av gårde uten og bli tatt av vind og strøm. Motor har jeg men hvis noen kan fortelle meg at dette er håpløst, så får jeg bare gå for en volvo penta komplett greie..

Jeg hadde en Selco 21, svintung båt, med Volvo Penta 280 og nissan Patrol 3,3 turbodiesel. 200 tdi har nok litt mer futt enn nissanmotoren. Dette er sikkert 25 år siden. Synes å huske at den ble gående på høyt turtall.

Ok.. Nissan 3.3 liter har jo ganske med dreiemoment og hvis en 200 TDI ligger på omtrent det samme , kan det funke det..... Frister og prøve.. er jo bare og ta den ut igjen.. Hadde vært litt kult med powered by Land Rover klistremerke på skutesiden....  

Her er båten

IMG_20190614_203833_0~4.jpg

8 timer siden, lafterolf skrev:

Synes å huske at den ble gående på høyt turtall.

Hvis du har drev til dieselmotor bør ikke dette bli et problem

Har aldri hatt drev, men vanlige påhengere justerer vi med type propell. Dvs stigning og vinkler på bladene. 

Da har jeg fått tak i et volvo penta 290 drev med alt fram til og med svinghjul.. Har stått en v8 bensinmotor på drevet så om det går greit med diesel med tanke på utveksling blir spennende.. Skal jo bare skubbe vann og siger båten av gårde er jeg fornøyd ..

Første skritt mot på vei mot 200 TDI og Volvo Penta 290 drev..  lager først et mal til adapter ringen IMG_20191126_194526_8.jpg

IMG_20191126_194535_8.jpg

Morsomt! Jeg har en kamerat med 40 fots Colin Archer med marinisert LR 2,5 NAD. Ikke så spenstig som ditt prosjekt, men definitivt "Powered by Landrover".

Ble tretten år ombord i en Colin Archer og var egentlig en sånn jeg var på leit etter når Halcoen dukket opp.. I dag har jeg laget' "boltsirkelen " mot drevet... 

IMG_20191129_140340_2~2.jpg