Gå til innhold

Halco vs 200tdi


county

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen her inne som har skikkelig kunnskap om båt her inne?? Som overskriften sier , så lurer jeg altså på om det går an og sette en 200tdi på volvo penta 280 drev. Det jeg må vite er om den motoren klarer og drive en Halco 26 fot noenlunde fremover uten at tdi ''en får helt hikke.. Skal ikke nødvendig vis ha båten på plan men nok til at den siger av gårde uten og bli tatt av vind og strøm. Motor har jeg men hvis noen kan fortelle meg at dette er håpløst, så får jeg bare gå for en volvo penta komplett greie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Nissan 3.3 liter har jo ganske med dreiemoment og hvis en 200 TDI ligger på omtrent det samme , kan det funke det..... Frister og prøve.. er jo bare og ta den ut igjen.. Hadde vært litt kult med powered by Land Rover klistremerke på skutesiden....  

Her er båten

IMG_20190614_203833_0~4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tak i et volvo penta 290 drev med alt fram til og med svinghjul.. Har stått en v8 bensinmotor på drevet så om det går greit med diesel med tanke på utveksling blir spennende.. Skal jo bare skubbe vann og siger båten av gårde er jeg fornøyd ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Morsomt! Jeg har en kamerat med 40 fots Colin Archer med marinisert LR 2,5 NAD. Ikke så spenstig som ditt prosjekt, men definitivt "Powered by Landrover".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ser jammen sånn ut, bra jeg berget den fra og bli vraket da, det var den ikke mange timene unna. Nå skal motoren på plass om ikke alt for lenge men det jeg og skal bruke en del tid på er skrog gjennomføringer og overhaling av drev. Skal forsikre meg om at båten er skikkelig tett , har hatt nok med en båt som har gått til bunns..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 25.5.2020 den 12.37, county skrev:

Ser jammen sånn ut, bra jeg berget den fra og bli vraket da, det var den ikke mange timene unna. Nå skal motoren på plass om ikke alt for lenge men det jeg og skal bruke en del tid på er skrog gjennomføringer og overhaling av drev. Skal forsikre meg om at båten er skikkelig tett , har hatt nok med en båt som har gått til bunns..

Ja var bra den ble reddet! Kjøpte den sikkert av han som kjøpte den av oss eller noe slikt da. Den ble desverre stående de siste par årene hos oss til fordel for veteranbussen vår som ble med på tur istede. Men halcoen er et stort savn, var på gråten dagen den ble solgt. Bra den blir tatt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som en 29-foter. På midten av syttitallet tror jeg det var mest 26 fot det gikk i, ellers mye samme utseende. Mange skrog var mer eller mindre selvbygget på "selvbyggerkurs". Husker en liten serie som ble bygget av folk fra en bedrift, de hadde konstruert en vannjetfremdrift selv, moderat motorisert med motorer fra Ford. Det gikk greit nok, god manøvrering og gode gruntkjøringsegenskaper, men kanskje ikke helt suksess likevel. Ellers var det masse Halco-, eller Halleland Plast- båter på sjøen, først hadde de vel suksess med en 16,5 foter for utenbordsmotor, etter en mindre landstedsbåt, så en 19-foter med litt sært utseende, og deretter 26 og 29 fot. 29-foteren synes jeg er fin, og den har et godt rykte for sjøegenskaper, men det er mye arbeid med en gammel båt uansett. Båt gir mye glede, men kan lett gi en del av det motsatte. Erfaring er at de kan synke hvis når noe går for gale og at de ikke på noen måte gir god følelse når de blir stående på land år etter år. Biler er litt lettere der, selv om de også tar plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...