Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Klusenhusen

PEX rør til Trykkluft i verkstedet?

Recommended Posts

Hei er lei av å snuble i trykkluftslanger som ligger på gulvet i verkstedet.

PEX slanger tåler 10 bars tykk.

De er mye lettere å legge opp og tilpasse enn jernrør, er det noe som tilsier at jeg ikke burde benytte PEX slanger til fast trykkluft opplegg?

Kompressoren min er justert til max. på 8 bar.

Hei. forsket litt på dette når jeg bygget verkstedet mitt, og landet på å bruke enkle hvite pexrør fra biltema, med tilhørende "dytt inn" hurtigkoblinger i hvit plast

Har lest spesifiksajonen, og de sier at det ikke skal brukes til trykkluft, men egen erfaring tilsier at dette går helt fint. Jeg la opp et uttak på hver side av verkstedet, og en fast slangetrommel oppunder taket. Rørene bør naturlig nok festes godt, og de er litt utfordrende å legge opp "pent" siden de stort sett har lyst til å beholde kveilformen de er levert i, men det fungerer helt fint.

Det har stått der siden 2013, og ingen lekkasjer ennå. Har opptil 8 bar i mitt system.

Om du plasserer kompressoren oppunder taket husk løsning for vannavtapping. Jeg la dette opp slik at jeg bare må vri på en ventil på veggen for å tømme vannet ut av kompressoren. (min står oppe på en hems, godt ute av veien)

-Camarogeddon

Svogeren har brukt 1" plastrør i hele garasjen. Den garasjen er 300m2 og det har holdt i 10 år uten lekkasjer.

Flott, takk, da er det opplest og vedtatt, jeg tar en tur på biltema.