Gå til innhold

PEX rør til Trykkluft i verkstedet?


Klusenhusen

Anbefalte innlegg

Hei er lei av å snuble i trykkluftslanger som ligger på gulvet i verkstedet.

PEX slanger tåler 10 bars tykk.

De er mye lettere å legge opp og tilpasse enn jernrør, er det noe som tilsier at jeg ikke burde benytte PEX slanger til fast trykkluft opplegg?

Kompressoren min er justert til max. på 8 bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. forsket litt på dette når jeg bygget verkstedet mitt, og landet på å bruke enkle hvite pexrør fra biltema, med tilhørende "dytt inn" hurtigkoblinger i hvit plast

 

Har lest spesifiksajonen, og de sier at det ikke skal brukes til trykkluft, men egen erfaring tilsier at dette går helt fint. Jeg la opp et uttak på hver side av verkstedet, og en fast slangetrommel oppunder taket. Rørene bør naturlig nok festes godt, og de er litt utfordrende å legge opp "pent" siden de stort sett har lyst til å beholde kveilformen de er levert i, men det fungerer helt fint.

 

Det har stått der siden 2013, og ingen lekkasjer ennå. Har opptil 8 bar i mitt system.

 

Om du plasserer kompressoren oppunder taket husk løsning for vannavtapping. Jeg la dette opp slik at jeg bare må vri på en ventil på veggen for å tømme vannet ut av kompressoren. (min står oppe på en hems, godt ute av veien)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hadde vært interessant å høre hvilke koblinger som er benyttet for å koble til luft. Jeg klarer ikke bli helt klok på kobling til pex-rør. Benytter kompressor med 3/8 kobling, og planlegger å kjøre 3/8 kobling til og fra slange

 

Alternativt vurderer jeg å kjøpe dette settet, men usikker om jeg trenger å kjøpe så mange deler når jeg kun skal ha to utganger på luften:

https://no.jbtools.com/maxline-m3800-master-kit-1-2-inch-x-100-feet/?wi=off&gclid=Cj0KCQjw0oyYBhDGARIsAMZEuMvJcgoZdwHSYTxj_z6AhNV80fCpYr_qcqfxQRg_tZ_fHip9Pvrrca0aArDCEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fant du ut av dette @sonve4005?
Jeg skal trekke luft fra kompressor nå, og pex / vannrør høres jo genialt ut, men passer luft gjengene overens med vann, så jeg kan bruke vann 1/2, 3/8 osv på luft som er 1/2 ...osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...