Gå til innhold

Discovery 2 EKA kode


Even Brimi

Anbefalte innlegg

Har en Discovery 2 TD5 2003 model og fikk et problem igår.

 

Å låse opp med knappene på nøkkelen fungerte plutselig ikke så jeg satte nøkkel i døren å låste opp, da gikk alarmen, bilen vil ikke starte og ting som å koble fra batteriet hjelper ikke.

 

Så etter litt søking på nett og forum så har jeg funnet frem til at det er mottakeren som tar imot signal fra nøkkelen som er problemet og at jeg trenger en såkalt EKA kode for å få "låst" opp bilen igjen så jeg får startet den. Lengre har jeg ikke kommet, for det står ikke nedskrevet noen EKA Kode i manualer e.l og tidligere eier hadde ikke hørt om dette før, så spørsmålet mitt er som følger: Hvor og hvordan får man tak i EKA koden til en 16 år gammel Discovery?

 

Har testet noen koder som kunne være standard som 1515, men til ingen nytte.

 

Setter stor pris på all hjelp

Endret av Even Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen da forklare meg hvordan/hvorfor jeg  har fått 2 forskjellige koder?

 

Kontaktet flere forhandlere for det var litt vanskelig å få tak i noen som visste hva EKA kode var, så jeg fikk tilslutt tilsendt svar på mail av 2 forhandlere og det var 2 forskjellige koder...

Disse kodene hadde også bokstaver, men jeg fant ut via nettsøk at f.eks A=11 B=12 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk beskrivelse i et eldre innlegg her.

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/86142-d2-programmere-nøkler-nanocom-evolution-i-stavanger-område/&do=findComment&comment=916548

 

Scroll litt oppover i innleggene der til du finner Tor sitt innlegg der han beskriver hvordan du kommer i gang, og ta det derfra. 

Endret av smejan
Mer info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje hatt "flaks" med at du har hatt koder uten bokstaver. Andre kan ha med, de vil fortsatt være fire "sifre", eksempelvis 24C7. Da er koden 2 - 4 - 13 - 7

 

 

Jeg tilpasser TorT sitt innlegg fra en annen tråd:

 

 

-Hold nøkkel minst 5 sek mot venstre. Du skal høre 1 beep fra horn

 

-tilbake til 0 stilling

 

-Deretter 2 ganger mot venstre med nøkkel, gå til nullstilling mellom hver gang.

 

-Så 4 ganger mot høyre med nøkkel

 

-Så 13 ganger mot venstre med nøkkel

 

-Så 7 ganger mot høyre med nøkkel

 

-Så tar du en gang mot venstre med nøkkel, og tilbake til nullstilling.

 

-1 beep i horn betyr at noe ble feil, prøv igjen. 2 beep betyr suksess. Se på klokka.

 

-Nå må du vente på utsiden av bil i 5 minutter mens startsperre blinker. Når lyser slukker, du vil muligens også høre et klikk, har du 30 sekunder på deg til å komme deg inn i bilen, og skru på tenning. Bilen skal nå kunne startes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På feks Defender uten sentrallås, eller D2 med defekt sentrallås, må man bruke nøkkel i tenningslås. Kupelyset må da virke.

Hvor finner man prosedyren på EKA-koden her?

 

Takk Smejan, det var oppklarende. Noen ganger er det helt nødvendig med teskje, tross ung alder..^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti det samme flere ganger, men har da ikke trengt å bruke noen EKA-kode for å låse opp bilen.

Sjekk at du har nye batterier i nøkkelen, slik at du er sikker på at fjernstyringa virker. (CR2032 - kjøpes feks hos Clas Ohlson)

 

Hvis bilen har stått ubrukt en stund, og knappene på nøkkelen ikke fungerer, må jeg gjøre følgende:

 

- Hvis knappen på nøkkelen ikke låser opp bilen, så bruk nøkkelen til å låse opp låsen.

Ikke åpne døren, for da går alarmen og bilen kan ikke startes!

- Bruk låseknappen på nøkkelen til å låse igjen bilen.

- Bruk lås opp-knappen på nøkkelen til å låse bilen opp igjen.

Tror alarmlampen blinker raskt etter denne prosedyren, men min bil er fullt operativ med nøkkelen etter dette.

Neste gang bilen låses igjen og opp med knappene på nøkkelen er alarmlampa og alarmen tilbake til normalen.

 

Håper det kan være så enkelt for deg også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jornkj skrev:

Jeg har vært borti det samme flere ganger, men har da ikke trengt å bruke noen EKA-kode for å låse opp bilen.

Sjekk at du har nye batterier i nøkkelen, slik at du er sikker på at fjernstyringa virker. (CR2032 - kjøpes feks hos Clas Ohlson)

 

Hvis bilen har stått ubrukt en stund, og knappene på nøkkelen ikke fungerer, må jeg gjøre følgende:

 

- Hvis knappen på nøkkelen ikke låser opp bilen, så bruk nøkkelen til å låse opp låsen.

Ikke åpne døren, for da går alarmen og bilen kan ikke startes!

- Bruk låseknappen på nøkkelen til å låse igjen bilen.

- Bruk lås opp-knappen på nøkkelen til å låse bilen opp igjen.

Tror alarmlampen blinker raskt etter denne prosedyren, men min bil er fullt operativ med nøkkelen etter dette.

Neste gang bilen låses igjen og opp med knappene på nøkkelen er alarmlampa og alarmen tilbake til normalen.

 

Håper det kan være så enkelt for deg også.

 

 

Opplevde det samme når bilen hadde stått ubrukt noen uker. Typisk etter ferie etc. Ikke like morsomt den første gangen når det var -20C på Gardermoen og bilen ikke låste opp :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 19.6.2019 den 14.48, smejan skrev:

Du har kanskje hatt "flaks" med at du har hatt koder uten bokstaver. Andre kan ha med, de vil fortsatt være fire "sifre", eksempelvis 24C7. Da er koden 2 - 4 - 13 - 7

 

 

Jeg tilpasser TorT sitt innlegg fra en annen tråd:

 

 

-Hold nøkkel minst 5 sek mot venstre. Du skal høre 1 beep fra horn

 

-tilbake til 0 stilling

 

-Deretter 2 ganger mot venstre med nøkkel, gå til nullstilling mellom hver gang.

 

-Så 4 ganger mot høyre med nøkkel

 

-Så 13 ganger mot venstre med nøkkel

 

-Så 7 ganger mot høyre med nøkkel

 

-Så tar du en gang mot venstre med nøkkel, og tilbake til nullstilling.

 

-1 beep i horn betyr at noe ble feil, prøv igjen. 2 beep betyr suksess. Se på klokka.

 

-Nå må du vente på utsiden av bil i 5 minutter mens startsperre blinker. Når lyser slukker, du vil muligens også høre et klikk, har du 30 sekunder på deg til å komme deg inn i bilen, og skru på tenning. Bilen skal nå kunne startes.

 

Ser ved en inkurie her at jeg har drevet seriøs vranglære om hexadesimale tall. Hexadesimalsystemet kalles også 16-tallsystemet, og går fra 0-15. Altså 16 tall.

I eksemplet mitt over skriver jeg at hextallet C tilsvarer desimaltallet 13. Det er selvfølgelig feil, rett tabell kommer her:

 

Hexa.  Desimal

  A           10

  B           11

  C           12

  D           13

  E           14

  F           15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...