Gå til innhold

Ex mil fra fabrikk.


Anbefalte innlegg

Hei 

Har en ex mil je tenker å lakke opp igjen i olivengrønn. Dette er vel grunnfargen de kom med fra fabrikk før forsvaret malte dem. Men var grill, støtfanger, cappings etc også i olivengrønn? Noen som har bilder av hvordan ex mil er i det originale farge oppsettet? 

 

Evt noen forslag til hvordan je bør lakke opp bilen, tenker å ta platene i olivengrønn, men usikker på detaljene. 

 

Slenger med et bilde av doningen det gjelder... 

God helg :)

Snapchat-313605295.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vil komme med en uttalse om hvilke deler som var i en annen farge enn olivengrønn? Støtfanger, baktraversen etc. 

 

Noen som vet hvor je kan eventuelt kan få tak i bilde av ex mil før de ble tatt hånd om av forsvaret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bilene ble malt ganske raskt når de kom til norge. Ikke sikkert det er mange som så bilene uten kamuflasje, og av de få er det sikkert ikke mange her inne.

Skulle jeg gjettet ville jeg trodd baktravers var svart som resten av rammen. Har heller ikke sett olivengrønn på støtfanger, bare kamuflasjefarger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Jeg tror bilene ble malt ganske raskt når de kom til norge. Ikke sikkert det er mange som så bilene uten kamuflasje, og av de få er det sikkert ikke mange her inne.

Skulle jeg gjettet ville jeg trodd baktravers var svart som resten av rammen. Har heller ikke sett olivengrønn på støtfanger, bare kamuflasjefarger.

 

Husken er definitivt ikke som før - bare for å ha slått det fast.  Jeg var inne til førstegangstjeneste i forsvaret først på åttitallet.  Rekruttskole på Kongsberg og mitt første møte med en firehjulstrekker av type Land Rover.  De vi hadde der var ikke kamuflasjemalt.  Når vi kom til Nord-Norge senhøstes var det Volvo felt som ble våre feltvogner, og også de olivengrønne uten noen kam.  Noe usikker på nårtid forsvaret startet med å kamuflasjemale kjøretøyene - kanskje når den store ordren på MB GD rullet inn ca 1986? B)

 

Fargeskjema kamuflasje ulike kjøretøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, men det store farge spørsmålet henger enda litt i lufta. 

 

Fant ut hvor je har bildet fra : den tekniske håndboka (får man tak i denne ny? Min er skrøpelig)IMG_20190617_142707.jpg

Der fant je noen bilder. Vil ha min ish nærmest. Noen som vet hvilke dekk dette er? De var pene. Blir vel dog Petlas på min 

IMG_20190617_142737.jpg

Baktraversen ser svart ut. Den var forsovidt klar fra før. Cappings ser olivengrønne ut. Samme med felger, flsggholder etc. Støtfanger? Olivengrønn? 

 

Grill? Sølv? Eller hvit? Den ser lys ut Snapchat-277689103.jpg

Lykteringer olivengrønn 

Gjerne inspill på fargene og hva som ser greit ut :D

 

Syntes den ser staselig ut i denne fargen. På tross av at det er svarthvit men liker den. Spesielt dekka. 

Snapchat-707521781.jpg

 

IMG_20190617_142801.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei. Kontakt HMK, Historiske Miitære Kjøretøy, så får du svar.

Mener å huske fra min tid fra 75 og utover at i begynnelsen var kamuflasje for kjøretøy i stående avdelinger, mens øvingsavdelinger hadde orginalfargen fra fabrikk. Etterhvert ble kjøretøy rullert for å fordele slitasje og det dukket opp kamuflasjemalte alle steder

Hvis jeg ikke tar mye feil hadde LR det meste oliven med unntak av matt svarte detaljer som speil o.l. 

KH  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg husker også olivengrønne LR på Mineberget i Fredrikstad i 1981.

Ikke noe dårlig sted å ha rekruttskole heller - i Gamlebyen i Fredrikstad med Peppes Pizza innenfor ‘indre leirområde’ og Land Rover-kjøring + noe Volvo Felt.

 

Kan ikke huske noen i kamo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Bilen blir i Teknos, med svarte detaljer. 

Galvaniserte detaljer blir malt slik som originalt, selv om dette ikke er optimalt. 

 

Kommer nok noen bilder av ferdig resultat. 

Nå er iallefall bilen på godt på vei til å bli ferdig pusset. Og skiltene ligger baki, samt fersk EU godkjenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...