Gå til innhold

Bytte av Turbo Discovery 4 2011 mod


Taramore

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet hva kostnadene er ved turbobytte, har plystre lyd fra turboen. Har ikke mistet noen effekt, den går bra. 

Har hørt at karosseriet må av ved bytte av turbo, og prisen blir vel deretter det går vel fort noen timer på jobben. Bilen har gått 205 000 km. Har fulgt alle servicer på den og byttet registerreim ved 180 000 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og ta det "positive" først, det er ikke sikkert turboen din er påtur og ta kveld selv om du hører plystring, turboen skal plystre litt når den jobber ;) men mener du det er mere en normalt kan det være alt fra en liten pakkning/oring til slanger eventuelt slangeklemme som gir avik i luftstrømmen. Men når det er sagt, og vist det da er gådt så galt at turbo må byttes! Ikke sikker hvordan motor du har. Men vet at på singelturbo 2,7 skal det gå og bytte turbo uten og ta av karosseriet med litt trylletriks og spesial nøkler vist man vet hva man holder på med. En kompis av meg med RR sport v8 fikk turboras på passasjersiden, vi hadde lest og hørt skrekkhistorier om at nå var det bare å kjøpe ny bil. Pga jobb og at vi kun har tilgang til sakseløfter valgte han og sette bort jobben til lokalt verksted som hadde et ønske om og lære seg mere om disse bilene. Kort oppsummert bestilte han 2 nye turboer fra UK pålydende 9k for begge! Skitbillig! Verksted klyvde bilen, byttet turboer og tok forefallende arbeid mens den var fra hverandre, og skrudde sammen og testes. Verksted såg før seg en pris på maks 25k for jobben. Så vill si han fikk en god deal da di holdt prisen. Men selv om han fikk gjort dette billig, hører man ofte at det fort går 80-120k på turbobytte på våre kjære biler, men her mener jeg at folk regelrett blir flådd!! Altså ja det er en del jobb å klyve disse bilene, men husk at di er jo bygget for akkurat det! En LR mekaniker jeg har bekjentskap til mener han klyver en lr4 på 7 timer med en solid lunsj og kaffepauser og rundt ni timer  i montering/sentrering. Så mitt tips er finn folk som vet hva di gjør uten og flå deg. For her er tydeligvis noen på berget som tjener sinnssyke kroner på vår uvitenhet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbake melding, uansett så blir det nok reparasjon hvis det skulle være behov for bytte av turbo eller hva det er. Det er en fantastisk god bil og kjøre. Bilen skal inn på oljeservice, så de skulle sjekke ut hva det kunne være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være eksoslekkasje også, crossoverpipe eller eksosrør til EGR. Er vist ikke så ekstremt mye jobb å løfte karosseriet, men må nok ha løftebukk.

 

Forøvrig har jeg også plystrelyd opp til 2500 o/min fra turbo på venstre side, har lett mye etter luft og eksoslekkasje uten å finne noe. Har kjørt over 10k km med det uten å merke noe unormalt, foruten lyden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått time på verksted nå, så jeg gir tilbakemelding så fort jeg vet noe mer. har kjørt med dette i ca 2-3 mnd. Har ikke merket noe på bilen foruten denne plystre lyden.

Bare utrolig irriterende lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...
  • 5 måneder senere...
På 14.6.2019 den 22.42, Taramore skrev:

Fått time på verksted nå, så jeg gir tilbakemelding så fort jeg vet noe mer. har kjørt med dette i ca 2-3 mnd. Har ikke merket noe på bilen foruten denne plystre lyden.

Bare utrolig irriterende lyd.

Fikk du noe svar her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...