Gå til innhold

Gearkasse-feil discovery 4


Oyvindr2

Anbefalte innlegg

Hei.  Eg får gearkassefeil på min Discovery 4 3.0 tdv6 2010 modell. Den starter å går som normalt. Men ofte etter noen km så kommer gearkassefeil. Hadde den inne til feilkodelesing i går og man får ikkje kontakt med gearkasse på feilkodeleser. Så det virker som den mister kontakten med bilen.  Ingen problem å fortsette å kjøre, men siden der ikkje er kommunikasjon så skifter ikke gearkasse gir og må dermed kjøre i det giret som den sto i når kommunikasjonssvikten kom. 

 

Prøvde i går å sjekke ledninger under bil, men fann ingen feil som eg kunne sjå, litt vanskelig å se, så tok eg straumen fra batteriet i 10 min. Etter det kjørte eg mye i går ettermiddag/kveld uten at feilmeldinga kom. Men når eg kjørte på jobb i dag morges så kom feilmeldinga igjen.  Er det noen her inne som har vert borti noe tilsvarende og har tips til kva som kan gjøre at gearkasse mister kommunikasjonen med bilen.

 

Øyvind

Endret av Oyvindr2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Holder til i Ålesund og har IID tool om du trenger å lese ut om det er andre feilkoder på bilen. 

 

Kan også hjelpe til å grave frem TCM som @Hanslr nevner. Har sjekket etter irr på min bil

 

Bare å sende en PM :)

Endret av vidar20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vidar20 skrev:

Hei. Holder til i Ålesund og har IID tool om du trenger å lese ut om det er andre feilkoder på bilen. 

 

Kan også hjelpe til å grave frem TCM som @Hanslr nevner. Har sjekket etter irr på min bil

 

Bare å sende en PM :)

Var det vanskelig å «grave» frem TCM? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm mulig jeg tenkte feil her.. Den som ligger under plast dekselet ved batteri er vel ECU for transferkasse? 

 

Ser av andre fora at automatkasse har egen ECU ( som er vanskeligere å komme til)

 

De lærde får arrestere meg om jeg tenker feil ^_^

 

Men sjekk av transferkasse ECU som ligger bak batteri er en 5 min. jobb ja  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ECU til automatkassen er nok inni kassen 

 

Tips: ta den en tur under bilen, av med dekslet under kassen, og gjør ren pluggen som går inn til kassen (rund) 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, YMK skrev:

ECU til automatkassen er nok inni kassen 

 

Tips: ta den en tur under bilen, av med dekslet under kassen, og gjør ren pluggen som går inn til kassen (rund) 

 

Er pluggen slik at den lett kan tas ut og evt rengjøre/sjekkes for irr osv, eller må det en større operasjon til for å få sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enkelt egentlig. 

Det er en krans rundt som vris litt, så trekkes pluggen ut. 

Finn en tråd eller video om å skifte olje og filter på kassen, det vil de vise det du leter etter.  Men du skal jo kun løsne pluggen for litt vask. 

 

 

 

Men i dagnosens navn burde du se litt på hvilket tidspunkt feilkoden kommer. Da kan man ofte finne ut hvilken som er først, og som kan peke retning for feilsøking

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har ikkje fått gått igjennom alt enda, men om eg kobler ut håndbrekket(tar av kontakta) så registrer den ikke at det er drivstoff på tanken. Lavt drivstoff  lyser og tanken viser tom, den er full fysisk.  Girkasse feilen kommer enda.  Har slettet koder i eniga, men dei kommer stadig tilbake.  Kontakta forran batteriet ser heilt fin ut.  

 

Men girkasse feil kommer å går, virker ikkje som det er noko logikk i det. Drar tunge hengera og ingenting skjer, men når dei er kobla av så kan det plutselig komme. Med følgefeil om epb og HDC.  

 

I sommer så kom det gjerne om eg kjørte grusbakker rista litt da kom det fort feilen. Kan eg ha ei kontakt ein anna plass som er løs/dårlig kontakt? Korleis søker eg meg fram til dette eller må eg berre begynne å leite og kjenne på kontaktene. 

 

Endret av Oyvindr2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Begynner å bli litt oppgitt, har hatt bilen på verksted alle kontakter på Canbus er gått over og sjekket og sprayet. Men alikavel kommer Girkassefeil, Hdc feil og parkingbrakefeil. Veit ikkje heilt kva eg skal gjøre lenger.  Men eg kan ikkje ha bilen slik når dette kommer å går i tide og utide. Er håpløst å bruke da. er her noko som har noko idear?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tre tilfeller av ledningsbrudd på min bil, bryter bakluke, venstre speil og parksensorer foran. 

Hvis du har sjekket alt av kontakter, så ville jeg tatt en titt på ledningsnettet, men det er tidkrevene og du må nesten ha koblingsskjema.

 

Får du frem feilen om bilen står i ro med motoren i gang? Da kan du jo bryte på ledningsnettet mens motoren går og se om feilen kommer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har som regel vert i bevegelse når den har kommet. Men stort sett kommer den når eg køyrer rolig. I sommer så kom den med ein gong eg køyrde på grusveg. sikkert litt risting det da. Ryggesensor virker ikkje lenger den kutta å virke i vår. kan det har noko samanheng?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler vel på at ryggesensoren har noe med saken å gjøre. Men du kan som sagt prøve å ha bilen på tomgang og beveg på ledninger som går til girkassa. Kan jo være gnagd hull på noen slik at det kommer i kontakt med karosseriet når bilen rister f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
På 2.10.2019 den 9.25, ovik skrev:

Har du sjekket tilhengerkontakten?  På min D3 lagde feil i kontakten krøll med diverse enheter, blant annet gearkasse.

Krysser fingrer, har kobla ut kontakta og no har ikkje feilen dukka opp igjen på nokre daga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...