Gå til innhold

Sentrallås / låser, men låser opp igjen... Puma


Eric Culff

Anbefalte innlegg

Idag prøvde jeg for første gang å låse bilen under kjøring, ved å dytte ned «låsepinnen» i døren. Alle dørene låste seg og alt virket som normalt. Dro den opp igjen da jeg parkerte, og alle dørene låste seg opp.

Når jeg nå låser med sentrallås/nøkkel hører jeg at alle dørene låser seg, men det tar ca 1 sek så låser alle dørene seg opp. Sentrallåsen nekter å la dørene være låst. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som at ikke alle dørene er igjen. Eventuelt at en av dørbryterne har sluttet å virke. Hvis du prøver å låse bilen, og ikke alle dører, bakluke og panser er igjen så låser den normalt opp igjen med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av dører er igjen, så må nok være en feil noe sted. Jeg prøvde å låse manuelt fra innsiden via den «pinnen» i døren, når jeg da prøver å låse opp, så gjør den akkurat det samme, bare motsatt. Den nekter å la meg låse opp bilen.

Jeg får da ett sekund på å lukke opp døren og så lenge døren er åpen, så låser den ikke, men så fort jeg lukker igjen døren så låser den med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tilsvarende som på TD5, så er det en solenoid/aktuator/låsedingspåstrøm som krangler. Og det er den du tuklet med, altså den i førerdøra.

Det som skjer er at solenoiden/aktuatoren/låsedingspåstrøm'en ikke går helt i lås aka endeposisjon. Da reverserer den jobben etter ett sekund.

Sliter med dette selv når det er ved frost etter tøvær på vinteren. Antar at det er treghet en eller annen plass i mekanismen for åpne/lås.

For min del hjelper det å bruke en boks crc på hele mekanismen.. Men siden jeg har måttet gjenta operasjonen ett par ganger hver vinter, lurer jeg på om jeg burde bytte til en litt mer varig olje...

 

Hilsen trønderniindreenfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...