Gå til innhold

Katt i håndbrekket LR4


Paly

Anbefalte innlegg

Har plutselig fått veldig rare lyder når jeg setter på brekket på min LR4. Brekket gå på og holder bilen men måtte dra i nødutløseren og det er noen grusome lyder når brekket går på. 

 

Kort søk på nettet sier at det er håndbrekkenhet som har gått til sitt maksimale og det da er tannhjul som raper over...??

 

Står også at det kan være en justeringssak?? Hvordan skal da denne justeringen foregå? 

 

Noe tips?

 

PS: bruker ikke brekket så lenge det er en feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten trøst, men har har samme problem. Desverre låser håndbrekket hver gang nøkkel trekkes ut. 

Har kjøpt inn div deler men ikke orket gjøre noe.

Flott om det ryr inn med tips og løsninger her.:)

 

LR4? Hvorfor foretrekkes amerikansk benevnelse på Discovery?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjette på at du kan justere brekket på "gamlemåten". Hvilket vil være med justeringen inne i trommelen. Antar du også må kjøre "Bedding in" etterpå.

 

Dog kan det hende at det er en tanke å bytte både bremsesko, skiver og klosser om det begynner å bli såpass slitt der bak. Gitt at det ikke er selve strammemodulen som har takket for seg.

 

@lafterolf: Man trekker da ikke ut nøkkel på D4? Den har jo nøkkelløs tenning. Og jeg opplever ikke at håndbrekket aktiveres når man skrur av tenning. Dog aktiveres det noen ganger ved bakkestart når automatkassen mener at den ikke greier å holde bilen. (Med all ydmykhet for en mann som har for vane å ha rett :D )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har D3. Jo, man må ut med nøkkelen på den når man skal låse bilen. Vi gjør det ihvertfall.

Og når nøkkelen trekkes ut går håndbrekket automatisk på. Vår bil er manuell om det har noe å si.

 

Jeg har nye skiver og bånd...liggende.:lol:

Latskapen gjør at de er det, liggende altså.

 

Har ikke orket å sette meg inn i tullballet med diagnose, har hørt at det må brukes etter bytte av bånd og skiver.

 

Beklager kupp av tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper justering ja. Min hylte også slik etter bytte av bånd. Justerte og borte ble lyden.

 

Det at brekket går på når du tar ut nøkkelen er et valg man kan (de)aktivere i iidtool. Både auto og manuell. Bedding in prosedyren har jeg aldri fått til å virke skikkelig. Funker uten også.

 

Her er i hvertfall manualen jeg brukte for å justere brekket.

Bodsys_Brake_Bible_V1.4sml.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedding in på d4/lr4 gikk iallfall så greit at jeg gjorde det engang kæill'n var borte ... (siden jeg var dugelig lei av å ikke stole på brekket etter bilen hadde fått nye deler ...) Trengte ikke noe annet enn en egnet øde veistrekning og litt tålmodighet for den delen.

 

(Det som involverte møkk på fingrene overlot jeg til ham. :rolleyes:)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Elchund said:

Innkjøring. Temk deg en seng (bed) som du legger deg ned i, den former seg etter deg. Vi som leser litt utelandske fora plukker opp slike begreper som bikkjer plukker opp flått...

 

Takk Elchund. Jeg er yrkesskadd - 20-30% av jobben min består av å google engelske fagtermer, så jeg ser ikke engang at de blir med over når det gjelder uttrykk som jeg ikke har brukt i sammenhengen på norsk først.

 

Her er iallfall prosedyren beskrevet.

https://www.youtube.com/watch?v=NmUa_ryXwr4

 

Og info fra service bulletin (mer i vedlagt fil):

image.png

 

Editert: om bildet kun vises hos meg - som det kan se ut til, så henviser jeg til det som står under "Bedding in procedure" i pdf'en

 

Landrover-Electronic-Parking-Brake.pdf

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...