Gå til innhold

Clutch master bytte


Skjegget

Anbefalte innlegg

Må bytte clutch master pumpe på min 99' Td5. Tenkte å ta ut hele pedal boksen, men ser nå at det går to bremserør på tvers over boksen. Smart.. 

Googling kan tyde på at det er mulig å løsne bremsepumpa og flytte litt til siden for å få opp clutch pedal boksen? Kan noen bekrefte at det går? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å ta ut hovedsylinder uten å løsne festeboksen også. Har du kort skrallenøkkel er det akkurat nok plass mellom brems og clutchboks til å kunne skru ut nederste mutter. Du trenger en på innsiden til å holde igjen skruen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal prøve det. Bytta slaven for noen uker sida, da pressa jeg inn nedenfra med ei oljekanne. Trudde det skulle bli perfekt, men neida.. ingen pedal. Gikk til slutt med litt vanlig lufting.

 

Ett spørsmål til:

Så på gamle master pumpe at det var smurt inn fett bak støvmansjetten.. altså i enden av sylinder. Bør det gjøres? Vil isåfall SKF hjullagerfett funke, eller spiser det pakningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være to?? Jeg har ingen.. altså pedal er helt løs uten pumpa. 

 

Dukka opp ett problem til.. virker som om det er for kort parti med gjenger i pumpa? Får ikke strammet til den som clutch sensoren sitter på toppen av.. 

Skal være rett pumpe.. STC500100.

Gjengeparti i ny pumpe er 10mm vs 15mm i gamle. Nei nå ere kvelden kjenner jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, skal kjøpe det inn.. men nå er 1 pri å få orden på dette med pumpa. Spurte Vestfold Ships om de har sendt feil, men delenr stemmer. De mente det muligens var produksjonsfeil, så ville sende ny pumpe med en gang. Pluss i margen for kjapp respons!

 

Neste gang skal det måles på forhånd.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg kløtsj igjen! Kappet/fila av litt på enden av banjobolten helt til den ble kort nok. Ikke optimal løsning, men sparte meg for å bytte pumpa igjen. Dere som har gjort det før vet hvor moro det er... :blink:

 

Lurer på en siste ting.. leste en plass at man ikke skulle dra til mutteren på enden av støtstanga, altså at stanga skal være litt løs der den er festet til pedalen. Ser ikke helt poenget, da den "bolten" som stanga går igjennom uansett er opplagret i pedalen.. den vil jo rotere selv om stanga er skrudd helt fast? Noen som vet hva som er rett? Jeg skrudde den fast... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bytta master på min 90 1999 TD5 til (TRW skal være OEM) til en som virker fint men også lekker ned langs pedalen. Lurer på om jeg skulle primet litt på forhånd. Den ble kjørt litt frem og  tilbake uten bremsevæske og lurer på om det kan ha skadet den. Noen som har tips eller teorier?

 

Målte høyden på pedalen og den er fin, men synes pedalen er langt ute på den gjengede stangen.

 

Det er en justeringsbolt langt nede på kassa til clutchpedalen og som nok kan justere hvor langt inn man kan trå pedalen. Usikker på hvordan den evt. skal justeres. Noen som vet?  Det er vel et poeng at stangen går langt nok ut så ventilen åpner når man slipper opp clutchen. 

 

Synes det er litt knotete med den mutteren som du tar nedenfra. Eksprementerer nå med å sette på en pipe offset på en umbrako med slangeklemme for å se om jeg får lurt en pipe på den nederste mutteren ovenfra. (Har ikke sveiseapparatet hjemme). Har ikke fått det til enda. Trangt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...