Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Skjegget

Clutch master bytte

Recommended Posts

Må bytte clutch master pumpe på min 99' Td5. Tenkte å ta ut hele pedal boksen, men ser nå at det går to bremserør på tvers over boksen. Smart.. 

Googling kan tyde på at det er mulig å løsne bremsepumpa og flytte litt til siden for å få opp clutch pedal boksen? Kan noen bekrefte at det går? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går fint å ta ut hovedsylinder uten å løsne festeboksen også. Har du kort skrallenøkkel er det akkurat nok plass mellom brems og clutchboks til å kunne skru ut nederste mutter. Du trenger en på innsiden til å holde igjen skruen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kort skralle ble laget med baufil og fastnøkkel stripsa fast på pedal - vips så var gamle pumpa ute :) Takk for supert tips lafterolf! 

Da ere bare å glede seg til å sette i ny pumpe & lufting ikveld.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående lufting. Åpne røret inn på master og tramp en gang på pedalen. Steng før du slipper pedalen. Da får du ut luften fra hovedsylinder og får ofte "pedal" med en eneste gang. Ofte trengs ikke mer lufting heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, skal prøve det. Bytta slaven for noen uker sida, da pressa jeg inn nedenfra med ei oljekanne. Trudde det skulle bli perfekt, men neida.. ingen pedal. Gikk til slutt med litt vanlig lufting.

 

Ett spørsmål til:

Så på gamle master pumpe at det var smurt inn fett bak støvmansjetten.. altså i enden av sylinder. Bør det gjøres? Vil isåfall SKF hjullagerfett funke, eller spiser det pakningene?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal det være to?? Jeg har ingen.. altså pedal er helt løs uten pumpa. 

 

Dukka opp ett problem til.. virker som om det er for kort parti med gjenger i pumpa? Får ikke strammet til den som clutch sensoren sitter på toppen av.. 

Skal være rett pumpe.. STC500100.

Gjengeparti i ny pumpe er 10mm vs 15mm i gamle. Nei nå ere kvelden kjenner jeg..

Share this post


Link to post
Share on other sites

God anledning til å ordne litt lettere pedal:

Deler som trengs:

1x CLP3180 Retaining Spring
1x EDP7510L Torsion Spring
2x DCP3212L Bush

Finnes ferdige kit på feks ebay.

 

-Håkon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tips, skal kjøpe det inn.. men nå er 1 pri å få orden på dette med pumpa. Spurte Vestfold Ships om de har sendt feil, men delenr stemmer. De mente det muligens var produksjonsfeil, så ville sende ny pumpe med en gang. Pluss i margen for kjapp respons!

 

Neste gang skal det måles på forhånd.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Endelig har jeg kløtsj igjen! Kappet/fila av litt på enden av banjobolten helt til den ble kort nok. Ikke optimal løsning, men sparte meg for å bytte pumpa igjen. Dere som har gjort det før vet hvor moro det er... :blink:

 

Lurer på en siste ting.. leste en plass at man ikke skulle dra til mutteren på enden av støtstanga, altså at stanga skal være litt løs der den er festet til pedalen. Ser ikke helt poenget, da den "bolten" som stanga går igjennom uansett er opplagret i pedalen.. den vil jo rotere selv om stanga er skrudd helt fast? Noen som vet hva som er rett? Jeg skrudde den fast... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...