Gå til innhold

Bremser: Bytte klosser og skive fremme og bak


larsenv

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

BIL:

Discovery 4 2013 Kjørt 83000km

 

Jeg har fått gul varsellampe med meldingen Slette Bremseklosser.

Har vært klar over at dette ville komme siden bremsene har hylt i det siste når de brukes.

 

Ser det er mange merker og forhandlere både i Norge og England. Har forstått at prisene er lavere i England.

Tenker å bytte både skive og klosser så lurer på hvor jeg kjøper de og hvilke merke.

 

Er det andre ting som trengs? Ny slitsjevarsler, monterings kit, nye skruer eller lignende?

Trenger jeg noe spesial verktøy utover en godt utstyrt verktøykoffert?

 

Hva med parkbremsen? Bør den overhales og hva trengs til det?

 

Er det andre ting som bør sjekkes og evt utbedres når man først går igang?

 

 

Regner med bremse biblen av Ian Bodsworth fungere vel like godt på D4 som D3?

https://disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11748/Bodsys_Brake_Bible_V1.4sml.pdf

 

 

 

For å gjøre tråden generell tenker jeg å bytte både foran og bak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye som er igjen på klossene når advarselen om slette bremseklosser kommer i displayet?

Kan bilen brukes og hvor langt kan man kjøre? 

Kan vel i teorien kjøre til stål mot stål siden jeg skal bytte både klosser og skive, men hvor forsvarlig er det med bilen full av unger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

 

Har fått delene og er igang med bakbremsene. 

Få av klossene og calipteren var en rett frem jobb foruten en tur å hente 12kant 15mm pipe hos den lokale BilXtra. 

 

Nå er det skiven som skal av. 

Ser bibelen sier noe om EPS service mode. Ser ut til at denne er for D3 og ikke D4. Så det får jeg ikke til. 

 

Så er det å snu på skiva slik at jeg kan vri på strammeskruen til parkbremsen. 

 

Problemet er at jeg ikke greier å snu skiven. 

Parkbremsen er av og bilen står i Park. Bare ene hjulet er jekket opp. 

 

Noen som har noen tips på hvordan jeg greier å snu skive og få den av?

Og en prosedyre for EPS service mode for D4?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kunne bruke bortimot samme prosedyre for D4 som D3. Husker ikke helt hvordan, men det er vel noe med tenning på og holde parkeringsbremsen ned en stund.

 

Når det er sagt, så har ikke det hjulpet meg når jeg har byttet skive bak. Det jeg har gjort er å ta ut torxen som holder skiven på plass og ta ut plastproppen for justering. Deretter har jeg vridd skiven slik at jeg kan se begge bremseskoene gjennom de to hullene. Deretter så er det å dra skiva mot meg og hamre løs på bremseskoene med syl/dor eller lignende.Ja det krever litt kreativ bruk av brekkjern om du ikke kan låne noen ekstra hender et sted. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg ikke greier å snu skiva. Den snur 5-6 grader så stopper den med motstand i drivverket. 

Blir ikke hjulene låst av girkassen når den står i park? Eller skal det være mulig å snurre rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom kun det ene hjulet er i luften og bilen står i park vil du ikke kunne rotere hjulet mer en slakken i drivverket ditt. jekk opp bilen på bukker og sett bilen i nøytral så tror jeg du har litt mer hell hva angår rotering av skive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt å låse de andre hjulene, i hvert fall diagonalt til fremre. 

Dette er vel ev D4, så vet ikke hvordan du får den i N, men på D3 er det bare på med tenninga og tråkke på bremsen for å få den i N. Deretter skru av tenninga mens den står i N. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å finne sikring for EPB? Da kunne jeg sette gir i N og slå av motor. Uten at den gikk på, plutselig.

Prosedyre for å sette ut parkeringsbremsen var noe med tenning og holde opp bryter en viss tid før tenning av mens bremsepedalen ble trykket ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen fått nye skiver og klosser bak. Parkbremsenskoa var i god forfatning, så de får henge med en stund til.

 

Prosedyren jeg brukte:

 

0. Løftet bilen opp i Offroad mode. Viktig å ha en dør åpen til enhver tid slik at høyden ikke justeres når du jekker opp bilen.

1. La 2"x4" foran og bak de 3 dekkene som ikke skulle løftes

2. Løsne hjulbolter 

3. Løftet bil og satt den på bukk. Løftet bare et dekk om gangen

4. Satt et skrujern mellom bremseklossen og skiven og presset stemplet tilbake

4. Løsne calipteren, tok ut bremseklossene og tok av kalipterbraketten. (Viktig, må ha 12-kant 15mm pipe til å ta den av)

5. Skrudde av Torx skruen som holder skiven. TX-50

6. Startet bilen og satt den i N med parkbremsen av, slik at jeg kunne snu skiven og få tilgang til justeringsskruen for parkbremsen. NB Husk punkt 1.

7. Stoppet bilen igjen uten å aktivere parkbremsen og løsnet parkbremsen ved å skru på justeringsskruen

8. Slo noen slag rundt på skiven, la en klosse bak og slå slo den løs. Trengte ikke mye kraft siden den løsnet lett.

9. Blåste ren og støvsuget parkbremsen. Skoene hadde mye belegg igjen, så byttet ikke noe her.

10. Vasket og satt på ny skive, festet den med Torx skruen

11. Pusset ren og festet calipter braketten. Satt den fast med 115 NM og litt Loctite

12. Smurte klossene i glide føringene og satt de på

13. Monterte på Calipteren

14. Strammet opp parkbrems justeringsskruen til jeg nådde 60NM på senter mutteren i navet. 32mm pipe

15. Slakket justeringsskruen nøyaktig 8 hakk tilbake

16. Satt på hjulet og strammet mutterne til 140NM

 

Ifølge Brake Bibelen skal man kjøre en "Bed In" av parkbremsen når man bytter skive eller parkbremse klossene.

Prøvde å gjøre rutinene som stod i bibelen, men fikk det ikke til, kom ikke inn i modusen.

Testet parkbremsen i en bratt bakke uten at bilen trillet, så har konkludert med at den fungerer.

Men tar imot tips om noen vet hvordan jeg får bedded inn bremsene og om jeg i det hele tatt trenger å gjøre de.

 

Er ikke noe mer hokus pokus å bytte bremser på denne bilen en andre biler. Den største fordelen jeg ser er at bilen løftes veldig høyt og det er mye plass i hjulbrønnen om gjør arbeidet lettere. 

 

Frambremsene ser fremdeles OK ut, så de skal få være med på noen opplevelser til :)

 

 

 

Link til Bremse bibelen: https://www.disco3.co.uk/gallery/thumbnails.php?album=4184

 

 

-Takker de som har svart på tråden for god hjelp-

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bedding in, er for at parkbremsknappen også kan brukes som nødstopp. Om man ikke har testet funksjonen, så er den ganske brutal. Ikke ha noe løst i bilen, og ha veien for deg selv. Anbefales ikke fra noe særlig hastighet heller. Rykker bra i beltet. 

 

Også er det vel et håp om at bedding in skal gi skoene lengre levetid. 

 

Jeg har ikke gjort det, modusen ble aldri ferdig hos meg- og konkluderte med det samme som mange andre her. Den henger jo i nedoverbakke så..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...