Gå til innhold

Varmetråder i frontrute


Admiral

Anbefalte innlegg

Skiftet frontrute i min 2003 Defender Td5 for noen uker siden pga steinsprut hos Hurtigruta Bilglass. De spurte på forhånd om jeg hadde rute med 2 eller 3 el-koblinger. Jeg hadde 2 på den gamle og ser nå at jeg har fått en ny rute med tre. Koblingen i midten henger løst. 

 

Noen som vet om dette har noen praktisk betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lafterolf skrev:

Uten å være skråsikker tror jeg det er jord på midten og pluss i hjørnene.

 

Nå har du pluss og jord i hvert hjørne?

 

Det er bare koblet til i hvert hjørne. Jeg vet egentlig ikke om trådene virker, men det lyser i bryteren så tror ikke sikringen er gåen (ville vel sjedd om de var koblet sammen?). 

Hurtigruta tar ansvar og skal skifte den om det er noe problem å bruke den som står i, men vil jo gjerne slippe om det ikke spiller noen rolle. 

De skulle sjekke, og det får vel jeg også gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved denne feilkoblingen vil du bare få 1/4 av effekten på varmetrådene!

 

Se tegning. Ved å bruke bare to tilkoblinger, halverer du spenningen over hver varmekabel, og effekten reduseres til 1/4 ifølge Ohms lov.

 

Regneeksempel:

Hvis det opprinnelig skal være 200W effekt på frontruten, vil det altså være 100W per halvdel. Da finner vi resistansen R:

R = U2/P => 122/100 = 1,44 Ohm (P er effekt, U er spenning og R er resistans).

 

Effekt på hver halvdel ved feilkobling blir da:

P = U2/R => 62/1,44 = 25W

Med to halvdeler blir det totalt 50W på hele frontruten.

 

 

 

varmekabler.jpg

Endret av Stig
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2019 den 15.31, Stig skrev:

Ved denne feilkoblingen vil du bare få 1/4 av effekten på varmetrådene!

 

Tusen takk for godt svar! Da vet jeg hva jeg skal svare de om de hevder at den virker....blir ny rute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, gautes skrev:

Du får ikke ny rute med 2 kontakter lenger.

Jeg klaget selv for endel år siden på dette.

Intet stort problem å legge opp nye kabler.

Hurtigruta har fått tak på en rute med to kontakter. Skal dit i morgen så får vi se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både de og Carglass klarte ikke den gang så nå er jeg spent.

Men tenker også litt på at det kanskje er en grunn eller til å gå bort fra 2 kontaktsløsningen på nyere versjoner.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gikk det over til 3 kontakter? Min bil er fra 2011 og har bare to. Jeg var litt uheldig/uforsiktig og dra av den ene når jeg satt inn igjen vinduet mitt. (Måtte ta det ut for å lakke litt) Så skulle helst hatt et nytt vinde med 2 kontakter jeg også 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje litt upresis i forrige innlegg. LR er jo ikke kjent for å rette opp raskt i produksjonssvakheter.

Vet ikke om fabrikken endret på dette eller om det bare er ettermarkedsleverandørene som leverer med 3 kontakter.

Men kanskje Admiralen kan se på ruta om det er orginaltekst eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ruta skiftet til en med to kontakter. Jeg fikk ikke snakket med de og spurt om e målte, men jeg brukte innlegget til Stig over og hørte ikke noe mer. Jeg fikk dessverre ikke sett hvilket merke den forrige ruten hadde utover at jeg la merke til at det ikke var noe kjent. Den nye er laget av Pilkington om det sier noe til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Litt på siden, men hvor kjøper man en slik oppvarmet rute, det er vel ikke det smarteste å få sendt i posten.. 

 

Hurtigruta eller carglass leverer og skifter frontrute, er de billig og grei? 

 

Oppkoblingen etterpå, er det samme hvilket kit man kjøper eller er det kvalitetsforskjeller? 

 

Endret av espens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært mye bedre å beholdt den med 3 kontakter...  gir mer /jevnere varme og mer tilgivende hvis noe ryker. Det er bare å koble jord i senter og så pluss i begge ender - litt ekstra ledninger altså ;-) . Har gjort dette på vår Defender Td5 for år siden....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stig skrev:

Jeg tenkte å koble opp min frontrute før vinteren. Er det noen anbefalinger på hvor lenge de bør stå på? Tidsstyrt relé?

Jeg har orginalt montert rute med varmetråder, de styres av tidsrele. Vet ikke hvor lenge de står på.

Endret av Spoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...