Gå til innhold

Erfaringer med polyforinger?


MS86

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med polyforinger?

Ser de selger komplett sett blant annet på LRparts https://www.lrparts.net/vehicle/discovery-3/performance-equipment/polybush-kits-for-discovery-3-including-wishbones.html

i og med at foringer er noe som byttes ofte så lurer jeg på om jeg skal kjøpe et sett til neste gang noe må byttes. Noen erfaringer?

varer de lengre eller blir den kun stivere å kjøre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Og om selve plasten er hardere vil de likevel oppføre seg som mye mykere fordi indre hylse ligger løs. Når det blir påkjenning i en retning presser hylsen mot en side og det blir åpent gap bak den. 

Orginale gummiforinger er vulket fast slik at gummien holder igjen rundt hele hylsa. 

D5 fikk tilbakekalling grunnet mye sporing fordi det ble brukt for myke foringer, jeg vil derfor tro at plastforinger raskt kan gi samme resultat på D3 og D4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringer er ikke en del som byttes ofte. 

Må du bytte foringer ofte, er de som oftest montert feil eller av for dårlig kvalitet. 

 

Polyforinger av forskjellige slag har fordeler og ulemper. Den største fordelen med disse er at de er enkle og bytte, noe som er lurt da de som regel har mye kortere livslengde enn gummiforinger. 

I visse tilfeller vil sand og skitt lage ulyder av polyforinger, og dette kan også medføre slitasje på uønskede steder. 

For eksempel kan selve bærearmen bli spist opp av slitasje mellom foringen og bærearmen, da stålhylsen som et på orginalforingen ikke eksisterer. 

 

At polyforinger ofte gir en bedre kjørefølelse er ikke ukjent, og er ofte nevnt som den største fordelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er farlig å generalisere og henge fast i gamle myter.  Både gummi og Polyuretan kan lages med både forskjellig hardhet - og kvalitet.  Begge kan ha limt/vulket ytre og/eller indre hylse.  Ikke at det gjør valget enklere...

Ta en titt på https://www.suspension.com/blog/rubber-v-polyurethane-suspension-bushings/

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min D3 gikk den første orginal foringen på 210k, så kom de andre tett etterpå. Ikke ille det :)

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er: Hold deg til Genuine Landrover foringer, de varer lengst og passer perfekt.

Polybushinger i alle regnbuens farger er en slik tullete offroad greie som ikke virker.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt polyforinger i mange biler de siste 20årene, fra jeg skiftet mine første foringer på en Golf 1 GTI.
Mine erfaringer er at orginale gummiforinger slites mer gradvis, til de til slutt er utslitte. Polyforinger jeg har brukt har vært hardere enn gummien til å begynne med, men når de blir utslitte skjer det ganske fort. Har også derfor inntrykket av at de ikke holder like lenge som orginale, men er oftest vesentlig enklere å skifte.
Hadde ikke kvidd meg for å gå for poly også neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...