Gå til innhold

Sveiseapparat ?


Hangaas

Anbefalte innlegg

Vet at det finnes sikkert mange tråder ang dette emnet, men sikker noe nytt som har dukket opp av apparater.

 

trenger et sveise apparat som kan sveise litt i karosseriet og ramma.

 

et apparat som er enkelt og bra.

 

hva anbefaler dere? Sleng gjerne med link av hva som er brukaness:) 

 

mvh Hangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye har forandret seg, men er fortsatt det samme.

Det du MÅ ta stilling til, er følgende:

1. Hvor mye penger vil du bruke ?
2. Hvor god er du til å sveise ?

 

Du trenger etter mitt syn et passe stort MIG-apparat. Da kan du sveise med dekkgass, EVENTUELT med flussfyllt tråd om du sveiser et sted det trekker litt skikkelig, ute i en kålåker eller av annen grunn ikke kan benytte gass. Å sveise karosseriplater med flyssfyllt tråd, vel, det er NOEN som får det til, jeg vil ikke akkurat anbefale det

( Jeg får det definitivt ikke til å se ut som noe en sveiseblind terrier ville godtatt, så for meg er det helt no-go. Andre er bedre til å sveise, selvsagt.. )

 

Jo dyrere apparat, jo enklere er det å sveise. Et skikkelig Kemppi, Lincoln, Esab eller Migatronic apparat på rundt 160A varer livet ut ved forsiktig bruk, men du ryker på borti 10K før du er klar.


Du kan selvsagt velge forum-varianten, å handle et billig apparat på Biltema eller tilsvarende, evt et utrangert apparat på finn, og slite i måned etter måned med å få levelige sveiser før du oppdager at "jøss, det var kraftelektronikken , strømpa til pistolen, matesystemet, eller all the above som FAKTISK var problemet, ikke sveiseren.....

 

Er du rågod på å sveise, er alt jeg noterte over bare tull, da klarer du omtrent å sveise med 2 startkabler og en bøyd spiker. Fatter er der, og jeg har misunnet han i sikkert 25 år......

 

DETTE  er sikkert et fint apparat til tynnplate, men litt stusslig til rammesveis. Du må regne ca 30-40A pr mm gods, og da er du nok begrenset til ca 3,5mm på det der er jeg redd....
Det KAN jo gå, om du sveiser fra to sider, men jeg vil påstå det er et rent tynnplateapparat.

DETTE fungerer til det meste, men er ganske kostbart. Jeg har en litt eldre modell, som funker veldig bra, selv etter 10-12 år.
Fins også som 200A modell

 

Storebroren til apparatet i første linken...

 

Velg iaf et med inverter-teknologi på kraft, siden og min mening er at du MÅ velge trinnløs mating og strømjustering. De med faste og kanskje litt grove trinn, krever mye mer av sveiseren.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og er man fullstendig grønn, så lønner det seg å ta et lite grunnkurs hos noen som KAN sveise.

 

Det fikk jeg, og det ga meg mange "aha"-opplevelser som gjorde at sveisen gikk fra helt ubrukelig til nesten akseptabel. :p

 

Bare det å kunne forstå hva man gjør feil er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å si meg enig i innlegget til Joker, og kan samtidig gå god for kemmpi sine minarcmig apparater, har et Minarcmig 200, og har fått akseptable sveiser i alt fra tynnplate til tykkere plater (5mm+), og aluminium opp til 3mm tykkelse. (som fullstendig amatørsveiser - men kjørebroene mine i alu henger sammen fremdeles, så NOE riktig gjør jeg visst.

 

Hadde tidligere et Telwin apparat, som var en evig krangel med å få det til å bli bra. Det endte med at det ble lite brukt, fordi jeg aldri visste om jeg ville få et akseptabelt resultat. Overgangen tilk et moderne apparat med buekontroll var formidabel.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Som ultra-amatørsveiser gjennom et langt liv sjåppet jeg meg et Esab Mig C141 for en 8-10 år siden og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte det langt tidligere. Bruker tilnærmet utelukkende flusstråd og selv om der blir mye sprut så funker det, kanskje spesielt siden mye av min sveising foregår utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

kjøpte selv et migatronic rallymig 161i forrige sommer. sveiste jekkfester og kanaler med det og det var enkelt og bruke.

litt uvant med pistol som har knappen på toppen men det var bare tilvenning. la bare inn platetykkelse på apparatet og sveiste i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...