Gå til innhold

Ønsker råd ved kjøp av D4


Rikerud

Anbefalte innlegg

Hei, har en D4 på hånda. Alle servicer er fulgt og bilen ser hel og fin ut. Har fått kvitteringer som sier at følgende er byttet:
2018: Bremser foran.

2017: Reg.reimer. 
2017: Bremser bak
2017: K-stag venstre bak
2017: Link - stabstag bak
2017: Nedre lenkearm begge sider foran
2017: Uniball buss nedte venstre bak
2017: Bremserør langsgående begge sider
 
Før det er det stort sett bare vært vanlig service. Hva tenker dere :)
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel en del tråder her inne på temaet, så det er vel bare å søke og se hva du finner. :)

 

Kommer jo helt an på alder og kilometerstand. Men det er jo et godt tegn at bremserørene er byttet. De har en tendens til å ruste i filler, og kan være en kostbar affære å bytte. Sikkert ikke dumt å tenke på å bytte tørkemiddel på kompressoren. Regner med at det er blitt til pulver om bilen er såpass "gammel" at bremserørene har blitt byttet.

 

Ellers er det vel bare å prøvekjøre og se hvordan den er. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trondshj skrev:

Finnes vel en del tråder her inne på temaet, så det er vel bare å søke og se hva du finner. :)

 

Kommer jo helt an på alder og kilometerstand. Men det er jo et godt tegn at bremserørene er byttet. De har en tendens til å ruste i filler, og kan være en kostbar affære å bytte. Sikkert ikke dumt å tenke på å bytte tørkemiddel på kompressoren. Regner med at det er blitt til pulver om bilen er såpass "gammel" at bremserørene har blitt byttet.

 

Ellers er det vel bare å prøvekjøre og se hvordan den er. :)

 

 

Ja, er bare å prøvekjøre. Men er en ca 5 timers reise en vei bare... Så bare lurer på de konkrete punktene som er gjort om det ser OK ut eller om listen « burde» være lenger f.eks. Har lest alle trådene her og mer til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lafterolf skrev:

Det var mye bremserør byttet. Har bilen badet i salt? Hvordan ser resten ut under? 

 

Bra spm. Det skal jeg be om bilder av. Edit: Den er nylig understellsbehandlet med hittil ukjent metode. Skal spørre og grave.

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, lafterolf skrev:

Det var mye bremserør byttet. Har bilen badet i salt? Hvordan ser resten ut under? 

 

Nå er ikke det nødvendigvis noen krise. Byttet vel bremserørene på min i fjor, da de var ganske oppspist. Men resten under der er i bra stand på min, og det er basert på andres utsagn, ikke mitt. :) I tillegg er jo ramma ganske så solid, så stålmarken skal jobbe lenge før det blir noen krise sånn sett. Innerskjermene (bak plasten) kan derimot være nesten like slitne som bremserørene. Men det ser man jo ikke... <_<

 

1 time siden, Rikerud skrev:

 

Ja, er bare å prøvekjøre. Men er en ca 5 timers reise en vei bare... Så bare lurer på de konkrete punktene som er gjort om det ser OK ut eller om listen « burde» være lenger f.eks. Har lest alle trådene her og mer til :)

 

Med såpass til reisevei så skjønner jeg at du kanskje vil spørre de riktige spørsmålene før du reiser. :)

 

Som tidligere nevnt, sjekk rundt kompressor. Om bilen har gått 150.000 eller mer, så gjør det ikke noe om gearkassen har blitt flushet. (Eventuelt så bør du sørge for å få gjort det). Transfer skal ha ny olje på ca 120.000. Sjekk om dette er gjort dersom det er relevant, samt om diffene har fått frisk olje også.

 

Har mellomaksel blitt byttet? (igjen avhengig av kilometerstand) Om det er 150.000 km eller mer på telleren på bilen, så kan du regne med at den begynner å nærme seg utløpsdato om den ikke har vært byttet. 

 

Det gjør heller ikke noe om webastoen fungerer, selv om D4 (i alle fall min) blir relativt raskt varm selv om denne har sluttet å fungere. Ellers er det bærebruer foran da. 150.000+ så er nok de nedre begynt å bli slitne. 200.000+ så er nok de øvre også ganske slitne, så sjekk om det har blitt gjort - igjen avhengig av kilometerstand. :)

 

Oppdaterer om jeg kommer på mer som man kan spørre om.

 

At ting ikke har blitt byttet betyr ikke at du skal styre unna bilen, men det kan hende at du bør sette av litt til reparasjoner og/eller benytte det som prutningsgrunnlag. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Rikerud skrev:

 

Bra spm. Det skal jeg be om bilder av. Edit: Den er nylig understellsbehandlet med hittil ukjent metode. Skal spørre og grave.

 

Da er den nok fin under, eller skal vi si over det som er under.^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, lafterolf skrev:

 

Da er den nok fin under, eller skal vi si over det som er under.^_^

 

Fikk info nå. Den hadde "normal" rust. Og er behandlet med noe fra Tectyl. Er utført av fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, trondshj skrev:

 

Nå er ikke det nødvendigvis noen krise. Byttet vel bremserørene på min i fjor, da de var ganske oppspist. Men resten under der er i bra stand på min, og det er basert på andres utsagn, ikke mitt. :) I tillegg er jo ramma ganske så solid, så stålmarken skal jobbe lenge før det blir noen krise sånn sett. Innerskjermene (bak plasten) kan derimot være nesten like slitne som bremserørene. Men det ser man jo ikke... <_<

 

Med såpass til reisevei så skjønner jeg at du kanskje vil spørre de riktige spørsmålene før du reiser. :)

 

Som tidligere nevnt, sjekk rundt kompressor. Om bilen har gått 150.000 eller mer, så gjør det ikke noe om gearkassen har blitt flushet. (Eventuelt så bør du sørge for å få gjort det). Transfer skal ha ny olje på ca 120.000. Sjekk om dette er gjort dersom det er relevant, samt om diffene har fått frisk olje også.

 

Har mellomaksel blitt byttet? (igjen avhengig av kilometerstand) Om det er 150.000 km eller mer på telleren på bilen, så kan du regne med at den begynner å nærme seg utløpsdato om den ikke har vært byttet. 

 

Det gjør heller ikke noe om webastoen fungerer, selv om D4 (i alle fall min) blir relativt raskt varm selv om denne har sluttet å fungere. Ellers er det bærebruer foran da. 150.000+ så er nok de nedre begynt å bli slitne. 200.000+ så er nok de øvre også ganske slitne, så sjekk om det har blitt gjort - igjen avhengig av kilometerstand. :)

 

Oppdaterer om jeg kommer på mer som man kan spørre om.

 

At ting ikke har blitt byttet betyr ikke at du skal styre unna bilen, men det kan hende at du bør sette av litt til reparasjoner og/eller benytte det som prutningsgrunnlag. :)

 

 

Er nok bare det som er nevnt i første posten som er dokumentert byttet av større ting. Men har flere biler i kikkerten, noen som er mye nærmere. Starter uansett med dem så får vi se hvor dette bærer :)

Men helt generelt er det utrolig mange som ikke klarer å svare på spørsmål om hva som er gjort med bilene. De bare henviser til servicehistorikk og at "div" er byttet gjennom årene. Noen derimot har full kontroll. De i siste kategori er mer tillitsvekkende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min bok er lenkearm det staget som overfører bevegelse fra styring ut til hjulet (eventuelt ror om det er snakk om båt). Også kalt styrestag.

 

Bærebru er den delen som faktisk bærer bilen. Den nedre bærearmen må være bevegelig, slik at hjulet kan fjære opp og ned. Den øvre (i alle fall på D3/D4) sitter fast, og fungerer som støtdempertårn.

 

Når det gjelder understell så er vel alt like viktig egentlig. Du kommer ikke langt med et dårlig hjullager, og bilen kan være ganske så ekkel å kjøre om bærebruer eller lenkearmer begynner å bli slarkete. Det samme gjelder vel egentlig stabilisatorstagene også.

 

Hva som er dyrest er jo ikke greit å si. Kjøper man delene fra England, så koster de ikke mange kronene noen av de. Men bytter man nedre bærebruer og/eller lenkearmer, så må man ta en firehjulskontroll etterpå.

 

Det er jo store og tunge biler det er snakk om, så da slites det en del på understellet. Særlig om man kjører litt "aktivt". Det være seg på eller utenfor vei... ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, trondshj skrev:

 

 

Det er jo store og tunge biler det er snakk om, så da slites det en del på understellet. Særlig om man kjører litt "aktivt". Det være seg på eller utenfor vei... ;)

 

 

 

Det er nettopp derfor jeg prøver å finne ut av ting. På en bil som har gått 150 k km må man jo regne med at ting begynner å være klart til utskifting. Og da kan det være greit å kjøpe en bil hvor i alle fall noe eller mye er byttet. Derav også formuleringen ‘viktigst’.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bærebruene er skiftet sånn høvelig nylig, så bør de holde i minst 100.000 km, så det er jo et pluss om det er byttet. Hjullagere foran er ganske kostbare (i Norge) og mine har holdt ca 100.000 km hver. Hjullagere er ikke vanskelig å bytte selv, og kjøper du de fra England, så sparer du ganske mye. Mener at lagrene koster omlag 6500 kr pr stk i Norge. Under halvparten for LR-lagre fra England. Enda rimeligere om man tar sjansen på OEM eller tredjepart. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens dillemma:

 

Kjøpe bil som har hatt sine feil og fått byttet "alt" av understellsdeler og slitedeler forøvrig. 
Kjøpe bil som har vært super driftsikker og derfor ikke har trengt å bytte nesten noe... 

 

Kriterie ca samme km (ca 130.000 - 150.000) og samme årsmodell (2010)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ofte sånn at man kjøper bruktbil hvor selger har verdens beste bil som de ikke har byttet deler på, for fullpris såklart, denne er aldri istykker. 

Og neste eier betaler for gildet når alt av slitasje melder seg samtidig.

 

Om selger er klar over feil og mangler, og bilen prises deretter må det være et lurt kjøp.

 

Ikke uvanlig vil biler der haugevis av deler byttet bli priset skyhøyt, selger vil ha igjen kostnaden, og har en eller annen tulleteori på at normale biler inneholder alle feil og mangler han selv har fikset.

 

Ikke godt å komme med gode råd. 

Finner man en med garanti igjennom firma til fornuftig pris ville det gitt litt ekstra trygghet kanskje.

 

Selv ville jeg luket bort biler som har levd livet i saltsuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2019 den 14.03, Rikerud skrev:

Hei, har en D4 på hånda. Alle servicer er fulgt og bilen ser hel og fin ut. Har fått kvitteringer som sier at følgende er byttet:
2018: Bremser foran.

2017: Reg.reimer. 
2017: Bremser bak
2017: K-stag venstre bak
2017: Link - stabstag bak
2017: Nedre lenkearm begge sider foran
2017: Uniball buss nedte venstre bak
2017: Bremserør langsgående begge sider
 
Før det er det stort sett bare vært vanlig service. Hva tenker dere :)
 

 

Jeg tenker dette må være bra.  Skaffer du deg i tillegg en objektiv statusrapport på bilen mtp teknisk tilstand og evt rust slik den står nå, en god kontrakt (evt garanti ved firmakjøp), kommer du ikke stort lenger mtp "sikkert kjøp".  

 

Lykke til!  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, motom skrev:

Har bilen gått 130t ++ så må nok det meste over byttes om litt uansett

 

Litt sånn surkekommentar dette?  Skjønner ikke helt hensikten.

 

16 timer siden, trondshj skrev:

+1 til det.

 

?

 

cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, isak skrev:

 

Litt sånn surkekommentar dette?  Skjønner ikke helt hensikten.

 

 

Er det ikke sånn at foringer, hjullager «etc» ofte må byttes etter mellom 100- og 150kkm da? Spesielt på en så stor og tung bil som Disco?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rikerud skrev:

 

Er det ikke sånn at foringer, hjullager «etc» ofte må byttes etter mellom 100- og 150kkm da? Spesielt på en så stor og tung bil som Disco?

 

Ikke usannsynlig men jeg kan ikke se at dette har vært byttet tidligere - jf din oversikt - og jeg reagerte nettopp på uttalelsen; "må nok det meste byttes om litt uansett".  Er det byttet registerreim, så kjører du jo nokså mange mil til neste gang det er dags å bytte.  Er det ikke byttet hjullager kan du jo risikere å måtte gjøre det - det inngår liksom i en forventet vedlikeholdssyklus som man må ta høyde for når man kjøper bil, enten vi snakker om D4, Volvo xc90 or whatever....  Jeg har loggført alt som skjer med mine biler og den forrige - en D3 - var åpenbart snillere enn mange av de som omtales her på huset.  Skifta f eks et hjullager - og det foran - på sånn ca 280 000 km.  Ellers ikke mye som ga meg grunn til å gå på sterke beroligene midler.

 

Kanskje derfor jeg kjøpte D4?  B)

Endret av isak
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, isak skrev:

 

Ikke usannsynlig men jeg kan ikke se at dette har vært byttet tidligere - jf din oversikt - og jeg reagerte nettopp på uttalelsen; "må nok det meste byttes om litt uansett".  Er det byttet registerreim, så kjører du jo nokså mange mil til neste gang det er dags å bytte.  Er det ikke byttet hjullager kan du jo risikere å måtte gjøre det - det inngår liksom i en forventet vedlikeholdssyklus som man må ta høyde for når man kjøper bil, enten vi snakker om D4, Volvo xc90 or whatever....  Jeg har loggført alt som skjer med mine biler og den forrige - en D3 - var åpenbart snillere enn mange av de som omtales her på huset.  Skifta f eks et hjullager - og det foran - på sånn ca 280 000 km.  Ellers ikke mye som ga meg grunn til å gå på sterke beroligene midler.

 

Kanskje derfor jeg kjøpte D4?  B)

 

Det er vel flere diskusjoner i samme tråd. Den kommentaren "Har bilen gått 130t ++ så må nok det meste over byttes om litt uansett" Må nok relateres til dette spørsmålet:

 

"Dagens dillemma:

Kjøpe bil som har hatt sine feil og fått byttet "alt" av understellsdeler og slitedeler forøvrig. 
Kjøpe bil som har vært super driftsikker og derfor ikke har trengt å bytte nesten noe... 

Kriterie ca samme km (ca 130.000 - 150.000) og samme årsmodell (2010)"

Og ikke til den konkrete lista på en av D4-kandidatene. Trur eg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rikerud skrev:

 

Det er vel flere diskusjoner i samme tråd. Den kommentaren "Har bilen gått 130t ++ så må nok det meste over byttes om litt uansett" Må nok relateres til dette spørsmålet:

 

"Dagens dillemma:

Kjøpe bil som har hatt sine feil og fått byttet "alt" av understellsdeler og slitedeler forøvrig. 
Kjøpe bil som har vært super driftsikker og derfor ikke har trengt å bytte nesten noe... 

Kriterie ca samme km (ca 130.000 - 150.000) og samme årsmodell (2010)"

Og ikke til den konkrete lista på en av D4-kandidatene. Trur eg. :)

 

En fordel da å bruke sitatfunksjonen - hvis ikke den er brukt må man kunne anta at det er siste innlegg som kommenteres.  cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, isak skrev:

 

En fordel da å bruke sitatfunksjonen - hvis ikke den er brukt må man kunne anta at det er siste innlegg som kommenteres.  cool

 

Beklager hvis det ble forvirring men orker ikke sitere alt alltid. Vi har nok postet på ganske likt tidspunkt for kommentaren min var ment som et supplement til lafterolfs kommentar om biler som selges med 130+ km som "hittil problemfrie" når de sannsynligvis må bytte mye av de samme slitedelene om litt uansett. Bedre å kjøpe en bil som er velholdt og har byttet en del av de kjente slitedelene. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...