Gå til innhold

Vindusviskere parkerer ikke.


RoH

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp nå.

har en 95 Defender som jeg benytter som feriebil oppe i nord.  Har lenge hatt problem med at viskerne ikke parkerer og at heller ikke intervall virker.  Startet med å bytte parkeringsbryteren, men det hjalp ikke.  Så fikk jeg tips om å bytte rele, men også det uten resultat.  Var innom et verksted som målte og feilsøkte og fant at alle signaler var riktige og konkluderte med at det måtte være motoren.

Byttet motor i dag (med ny stopp bryter) men viskerne parkerer fortsatt ikke.  Så, nå trenger jeg tips.  Kan hendelen på rattet og/eller sleperingen være problemet/løsningen?

Tips mottas med takk!

Endret av RoH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleperingen kan det ikke være. I grunnen er det parkbryteren, men det er kanskje mulig om du har en kortslutning i hendelen. De koster ikke så mye så det må bli neste. Blir det samme feil da må du ha to ledninger som har kortsluttet mellom hendel og motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hendelen er jo det eneste som ikke er byttet nå.  Den nye motoren hadde jo parkbryter på.  Det litt rare er at fargekodene på ledningene inn på parkbryteren ikke var likt koblet på den gamle som den nye.  Uansett begge fungerer ikke.  En annen observasjon vi gjorde var at når vi satte hendelen i intervall, klikket det i releet når vi trykket på parkbryteren.

Vel, får vel ringe EWS og høre om han har en hendel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at verkstedet visste hva de målte?

Selvpark er avhengig av strøm inn på en av kablene på pusserkontakten med tenning på.

Intervall gir en puls(start) på en av de andre kablene og så overtar selvparksystemet (parkere).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Gaute

men er nok enig i at de nok ikke viste hva de målte. Vet  du hvilken av kablene som skal ha strøm på for å få selvpark?

Trenger virkelig gode råd:rolleyes:

Endret av RoH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke det , dessverre.

Du har 4 kabler såvidt jeg husker .

1 jord(svart), 1 tenning + , 1 bryterstyrt + lav hastighet posisjon , 1 ditto + til høy hastighet posisjon.

Lett å sjekke selv ved motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men

hva er det som får viskerne til å parkere? Kan det være noe i drevet som ikke aktiverer park bryteren?  Er jo en plast dings i park bryteren som skal ordne dette..... kan det være slik at det er noe med de revet som ikke gjør at bryteren ikke får de signaler det skal ha??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye å skrive....

Ring meg . 91348836

 

Ombestemte meg.blush

En god frokost hjelper.

Bryteren aktiveres av snekkehjulets rotasjon i pussermotoren.

Hjulet har et hakk som når tappen på bryteren glir nedi brytes strømmen til motoren på lav hastighet.

Når det kommer en puls på kabelen(lav hastighet) roterer hjulet litt og bryter skrur på strømmen fra tenning + kabel som da gjør at hjulet roterer ên omdreining til bryter skrur av strømmen når tappen glir nedi hakket sitt igjen.

 

Fortsatt uklart ?

To valg:

1 Ring.

2 Ikke forstå,bare måle som beskrevet over.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag har jeg fått feilsøkt litt videre.

 

Det er 5 ledninger inn på visker motor / bryter, og iflg Lucas er de som følger :

 

1 Sort - jord

2 Brun - batteri direkte

3 Rød/lysegrønn  - strøm motor lav hastighet

4 Blå/lysegrønn  - strøm motor høy hastighet

5 Grønn  - tenning

 

Når jeg måler i kontakten får jeg følgende resultat :

 

Tenning på  - strøm på nr 5

Lav hastighet -  strøm på nr 3 og 5

Høy hastighet - strøm på nr 4 og 5

Intervall - strøm på nr 2 og 5

 

Ut fra det jeg kan forstå og det Gaute har skrevet ovenfor, har jeg riktig spenning inn på motor........

Men den parkerer fortsatt ikke.  

Tok drevet ut av motor og kjørte den og den stopper med en gang jeg slår av bryter. Siden det er en forhøyning på drevet som skal trykke inn bryter, burde jo motor gå med en gang jeg setter på tenning om alt var som det skulle, siden stopp bryteren da ikke blir aktivert.

 

Da er spørsmålet, hva gjør jeg så?

 

Vet ikke hvilken funksjon releet har, men har byttet to ganger, dvs jeg har 3 releer.

Har byttet stopp bryter og motor med ny bryter.  Dvs at jeg også har 3 brytere.

 

Tips mottas med stor takk.  Dette er jo en 2 er feil på EU kontroll, så må forsøke å finne en løsning.

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Releet styrer intervall. Bryteren på motoren hvor viskeren stopper. 

 

Hvirker intervallet? 

 

Du har byttet flere releer og flere stoppbrytere og en motor. Det er grunn til å tro at noe må være feilkoblet. Om viskerne har virket før, og ingen skrudde på noe før det plutselig ble feil er det grunn til å tro at noe er i stykker. Om hendelen på rattstamme ikke er byttet er jeg fristet til å si at den sannsynligvis ikke er god. Bare gjetning og høyttenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervallet fungerer heller ikke.  Parkeringen har ikke virket siden jeg kjøpte bilen, men har vært heldig så langt å fått den godkjent.

Har bestilt ny hendel fra EWS som kommer over helgen, men er ikke optimistisk.  Jeg ut fra det jeg kan forstå strøm på de riktige polene inn på motoren/stopp bryteren.  Det går 3 ledning fra bryteren og inn på motoren.  Disse bør være riktige siden det fulgte med bryter på den nye motoren.  Burde ikke være feil på alle bryterene, men tenkte å forsøke å måle om de virker.  Problemet er at jeg så langt ikke har oversikt over hva som er hva inn på motoren. Strømmen fra tenning skal jo holde motoren i gang til bryteren kutter strømmen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lage meg noen ledninger jeg kobler rett på batteriet og tester litt med den gamle motoren. Se om jeg finner ut hvilken ledning det er som gir strøm til bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg har ac på mine biler, om ikke skulle jeg ha sjekket, men ac-panelet sitter under dashen og er i veien for å fjerne dekselet. 

 

 

Noen andre som har mulighet til å koble av kontakten på motoren og måle hvor de har strøm i de ulike posisjonene på hendelen på rattet?

 

Tenning på

Lav hastighet

høy hastighet

intervall

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet og motoren går kun når jeg setter strøm på de to polene for hastighet 1 og 2.  På de to andre skjer det ingen ting.

Har nå målt alle tre bryterene og det er ingen kontakt inn til motoren mellom polen for tenning (grønn) eller batteri (brun).  

Dette må jo bety at jeg har tre brytere som ikke virker?  Så er jo spørsmålet :  er det feil også på en bryter på en ny motor, eller blir bryteren ødelagt når den kommer i bilen og får strøm(kortslutning...)?

Får bestille 2 brytere og måle før jeg monterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har åpnet en av bryterene men de ser ok ut. En liten sort flekk på en av de to langsgående lederne, men ser ikke brent ut.

Bestiller ny bryter og måler før jeg monterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...