RoH Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 (endret) Trenger litt hjelp nå. har en 95 Defender som jeg benytter som feriebil oppe i nord. Har lenge hatt problem med at viskerne ikke parkerer og at heller ikke intervall virker. Startet med å bytte parkeringsbryteren, men det hjalp ikke. Så fikk jeg tips om å bytte rele, men også det uten resultat. Var innom et verksted som målte og feilsøkte og fant at alle signaler var riktige og konkluderte med at det måtte være motoren. Byttet motor i dag (med ny stopp bryter) men viskerne parkerer fortsatt ikke. Så, nå trenger jeg tips. Kan hendelen på rattet og/eller sleperingen være problemet/løsningen? Tips mottas med takk! Endret 4. juni 2019 av RoH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Sleperingen kan det ikke være. I grunnen er det parkbryteren, men det er kanskje mulig om du har en kortslutning i hendelen. De koster ikke så mye så det må bli neste. Blir det samme feil da må du ha to ledninger som har kortsluttet mellom hendel og motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 4. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2019 Ja, hendelen er jo det eneste som ikke er byttet nå. Den nye motoren hadde jo parkbryter på. Det litt rare er at fargekodene på ledningene inn på parkbryteren ikke var likt koblet på den gamle som den nye. Uansett begge fungerer ikke. En annen observasjon vi gjorde var at når vi satte hendelen i intervall, klikket det i releet når vi trykket på parkbryteren. Vel, får vel ringe EWS og høre om han har en hendel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Sikker på at verkstedet visste hva de målte? Selvpark er avhengig av strøm inn på en av kablene på pusserkontakten med tenning på. Intervall gir en puls(start) på en av de andre kablene og så overtar selvparksystemet (parkere). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 4. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2019 (endret) Takk Gaute men er nok enig i at de nok ikke viste hva de målte. Vet du hvilken av kablene som skal ha strøm på for å få selvpark? Trenger virkelig gode råd Endret 4. juni 2019 av RoH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Husker ikke det , dessverre. Du har 4 kabler såvidt jeg husker . 1 jord(svart), 1 tenning + , 1 bryterstyrt + lav hastighet posisjon , 1 ditto + til høy hastighet posisjon. Lett å sjekke selv ved motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 4. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2019 Men hva er det som får viskerne til å parkere? Kan det være noe i drevet som ikke aktiverer park bryteren? Er jo en plast dings i park bryteren som skal ordne dette..... kan det være slik at det er noe med de revet som ikke gjør at bryteren ikke får de signaler det skal ha?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 (endret) For mye å skrive.... Ring meg . 91348836 Ombestemte meg. En god frokost hjelper. Bryteren aktiveres av snekkehjulets rotasjon i pussermotoren. Hjulet har et hakk som når tappen på bryteren glir nedi brytes strømmen til motoren på lav hastighet. Når det kommer en puls på kabelen(lav hastighet) roterer hjulet litt og bryter skrur på strømmen fra tenning + kabel som da gjør at hjulet roterer ên omdreining til bryter skrur av strømmen når tappen glir nedi hakket sitt igjen. Fortsatt uklart ? To valg: 1 Ring. 2 Ikke forstå,bare måle som beskrevet over. Endret 5. juni 2019 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 https://www.youtube.com/watch?v=NM-PzQo7qNA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 5. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2019 Takk her var det mange tips Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 15. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2019 I dag har jeg fått feilsøkt litt videre. Det er 5 ledninger inn på visker motor / bryter, og iflg Lucas er de som følger : 1 Sort - jord 2 Brun - batteri direkte 3 Rød/lysegrønn - strøm motor lav hastighet 4 Blå/lysegrønn - strøm motor høy hastighet 5 Grønn - tenning Når jeg måler i kontakten får jeg følgende resultat : Tenning på - strøm på nr 5 Lav hastighet - strøm på nr 3 og 5 Høy hastighet - strøm på nr 4 og 5 Intervall - strøm på nr 2 og 5 Ut fra det jeg kan forstå og det Gaute har skrevet ovenfor, har jeg riktig spenning inn på motor........ Men den parkerer fortsatt ikke. Tok drevet ut av motor og kjørte den og den stopper med en gang jeg slår av bryter. Siden det er en forhøyning på drevet som skal trykke inn bryter, burde jo motor gå med en gang jeg setter på tenning om alt var som det skulle, siden stopp bryteren da ikke blir aktivert. Da er spørsmålet, hva gjør jeg så? Vet ikke hvilken funksjon releet har, men har byttet to ganger, dvs jeg har 3 releer. Har byttet stopp bryter og motor med ny bryter. Dvs at jeg også har 3 brytere. Tips mottas med stor takk. Dette er jo en 2 er feil på EU kontroll, så må forsøke å finne en løsning. God helg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Har du konstant strøm på brun ledning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 15. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2019 Nei Brun ledning har kun strøm når jeg setter hendelen til intervall. Grønn har strøm når tenning slås på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Det er en ledning som står med konstant strøm. Sier boka brun ledning ville jeg satt spenning på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 15. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2019 Vet ikke hva boka sier, men som Gaute sier lenger oppe skal det være konstant strøm fra tenning, og det er grønn ledning. Men noe er galt så alt er mulig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Releet styrer intervall. Bryteren på motoren hvor viskeren stopper. Hvirker intervallet? Du har byttet flere releer og flere stoppbrytere og en motor. Det er grunn til å tro at noe må være feilkoblet. Om viskerne har virket før, og ingen skrudde på noe før det plutselig ble feil er det grunn til å tro at noe er i stykker. Om hendelen på rattstamme ikke er byttet er jeg fristet til å si at den sannsynligvis ikke er god. Bare gjetning og høyttenkning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 15. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2019 Intervallet fungerer heller ikke. Parkeringen har ikke virket siden jeg kjøpte bilen, men har vært heldig så langt å fått den godkjent. Har bestilt ny hendel fra EWS som kommer over helgen, men er ikke optimistisk. Jeg ut fra det jeg kan forstå strøm på de riktige polene inn på motoren/stopp bryteren. Det går 3 ledning fra bryteren og inn på motoren. Disse bør være riktige siden det fulgte med bryter på den nye motoren. Burde ikke være feil på alle bryterene, men tenkte å forsøke å måle om de virker. Problemet er at jeg så langt ikke har oversikt over hva som er hva inn på motoren. Strømmen fra tenning skal jo holde motoren i gang til bryteren kutter strømmen..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 15. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2019 Denne videoen forklarer jo en del uten at jeg helt forstår..... https://www.youtube.com/watch?v=1Ww5-pmiokc Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Jeg har ac på mine biler, om ikke skulle jeg ha sjekket, men ac-panelet sitter under dashen og er i veien for å fjerne dekselet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 15. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2019 Skal lage meg noen ledninger jeg kobler rett på batteriet og tester litt med den gamle motoren. Se om jeg finner ut hvilken ledning det er som gir strøm til bryteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 16. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2019 22 timer siden, lafterolf skrev: Jeg har ac på mine biler, om ikke skulle jeg ha sjekket, men ac-panelet sitter under dashen og er i veien for å fjerne dekselet. Noen andre som har mulighet til å koble av kontakten på motoren og måle hvor de har strøm i de ulike posisjonene på hendelen på rattet? Tenning på Lav hastighet høy hastighet intervall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Intervall og lav hastighet bruker samme kabel. Kobler du jord på svart kabel og strøm på de andre etter tur finner du ut av dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 17. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2019 Da har jeg testet og motoren går kun når jeg setter strøm på de to polene for hastighet 1 og 2. På de to andre skjer det ingen ting. Har nå målt alle tre bryterene og det er ingen kontakt inn til motoren mellom polen for tenning (grønn) eller batteri (brun). Dette må jo bety at jeg har tre brytere som ikke virker? Så er jo spørsmålet : er det feil også på en bryter på en ny motor, eller blir bryteren ødelagt når den kommer i bilen og får strøm(kortslutning...)? Får bestille 2 brytere og måle før jeg monterer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Plukk istykker en bryter så ser du om metallbladene er brent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 17. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2019 Har åpnet en av bryterene men de ser ok ut. En liten sort flekk på en av de to langsgående lederne, men ser ikke brent ut. Bestiller ny bryter og måler før jeg monterer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.