Gå til innhold

Varm V8, bytte vifte?


Bergengen

Anbefalte innlegg

2003 D2 4.0 V8 

Har i det siste registrert at jeg får litt varm kjøleveske når står stille, i køkjøring eller off-road. 

93-95 gr når kjører og 97-105 når står stille eller kjører sakte. Har derfor kjørt varmeaperat på fult :unsure: for å få den under 100 :) (ingen utslag på måler i bil)

Har aldri sett den vifta som sitter forran radiatoren gå, og mistenker at denne er defekt. 

Skal bestille ny nå, men er det noen som  hvet hva denne heter? 

Og tror dere dette er nok til å øke gjennomstrømningen gjennom radiator?

Eller skal jeg vurdere å bytte ut viskosevifta med elektrisk også.  Synes jo viskosevikta blåser veldig bra når åpner panser.

 

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, YMK skrev:

Hva er tilstanden på vannpumpe, radiator og termostat?

Meg bekjent bra !! Byttet kjøleveske og skylte godt gjennom systemet med vann uten at det kom ut masse dritt.

Og i og med at den ligger på riktig tempratur ved vanlig kjøring så tipper jeg at det er greit.

Motor har gått under 190k men usikker på om vannpumpe er byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiatorer gror igjen. Vanlig skylling vil ikke løsne det som er grodd fast.

Er den orginal er den det første jeg ville byttet. 

 

Ac-Vifta foran kan kjøres med diagnoseverktøy for sjekk. Den er fin å ha, men motoren skal ikke være avhengig av den uten at motoren har stor belastning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På D2 med td5, så vil AC-vifta starte om motor og/eller girkasse bli veldig varm. Vet ikke hva som skjer når den vifta står. Vet heller ikke om det fungerer på samme måte med V8'er, men regner med det.

Viskosevifta fungerer nok bedre enn en elektrisk vifte, selv om jeg har byttet ut mine viskosevifter med elektrisk (har bare Diesel-biler). På 300tdi så har jeg en Revotec Elektrisk vifte, på td5 har jeg en billig biltema-vifte på baksiden, som er styrt av en termostat, i tillegg til en fungerende AC-vifte. Viskosevifte på TD5 ble fjernet da jeg fant slark i vifta 2 dager før vi skulle bruke den som trekkbil til Polen, tror ikke den hadde blitt byttet ut ellers.

Har visst en Disco sak til med 300tdi, Den har biltema-vifte med termostatstyring.

 

Sleit med Biltema-elvifte på Bien i fjor til/fra landstreffet, da var det kjøleribbene til Radiatoren som var fyllt igjen med gjørme og annet drit. Ville sjekket det på dinV8'er. Tidligere har jeg kjørt 200tdi land og strand rundt med 1-2 tonn på tilhengerfeste (og fullastet bil) uten behov for kjølevifte, så jeg burde ikke hatt problemer i fjor sommer. (600 kg på hengerfestet). Etter at jeg hadde renset radiator utvendig for gjørme og annen møkk, så var det ingen problemer nedover Sverige og videre til Bornholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...