Gå til innhold

Framhjul rister/vibrerer disco 4.


The Phantom

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. Har nå prøvd og søke men blir liksom ikke helt klok på hva jeg skal tro lengre så river i en ny tråd.  La meg ta det fra starten, ble nye skiver, klosser å brekk rundt hele for godt over ett og et halvt år siden, kjempehøvelig! Så det siste halvåret har jeg fått smått med risting/vibrering under pen bremsing, såvidt man merket at noe begynte å gi etter, virket og komme fra høyre framhjul. Tok en større runde nå i vår for og se etter slakk å andre gremlings som kunne plage, konklusjon ble nytt hjullager framme da det var antydning til at dette begynte og ha gjort sin borgerplikt.. Byttet begge sider samtidig, Skjekket caliperstempler, glidepinner, gnikket alt rent å smurte opp! Og balansert felgene. Men gleden ble kortvarig! Nå rister det nesten dobbelt så mye når jeg trør pent på bremsa, men bremser jeg hardt forsvinner det. Min teori #1 er at ferodo skivene, som er av diskuterbar kvalitet har slått seg på ett romt hjullager. Og nå me nytt lager blir kastet i skiva forsterket, men da burde jo ristingen vært dær uavhengig om jeg bremser pent eller hardt.. Teori #2 er at selv om caliperstemplene ser pene ut, så mistenker jeg at når jeg bare bremser pent er det kun ett stempel som tar tak og det andre lugger i skiva. Men trør jeg hardt på så blir det press nok til at begge stemplene tar likt. Håper noen kan komme med erfaringer og tips før jeg legger inn ordre på komplett delefilm da dette irriterer meg grenseløst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp forringer å bærekuler å alt er Skjekket av meg, men siden jeg har ppk i sommer tok jeg i tillegg en test av bilen på lokalt verksted før jeg skulle bestille hjullagerene vist di fant noe jeg hadde oversett. Di fant og kun det ene hjullageret..

 

Edit: Ser jeg har glemt og nevne at ristingen er i rattet, Ikke pedalen.

Endret av The Phantom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt har bilen gått?

 

Om du vet at bremsene er ok, så gjetter jeg på bærebruer. Om de er slitne så vil du få vibrasjoner slik du opplever. Husk at du også har øvre bærebruer. En del verksteder glemmer å sjekke disse, da de "aldri" blir slitt. (Yeah right).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt sammen problem som deg, da var det nedre bakre foringer framme som var problemet.

Etter skiftet var vibrasjonene der fortsatt og konkluderte med skivene. Vibrasjonene var sterkest ved svak bremsing og forsvant ved hard bremsing. Før jeg fikk byttet skivene løste det seg selv og har ikke lenger vibrasjonene.

Antagelig ikke til mye hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er rullet 145 000 så vill ikke si at det skremmer meg akkurat å rive i nye lager/slitedeler. Og ja bærebruer er skjekket samt resten av forstillinga, og finner liksom ikke slakk noen plasser. Men angående bremsene så er jo det en stund siden dette var nytt, selv om det ser bra ut å glir lett så mistenker jeg kast i skiver. Ble samtale emne rundt lunsjbordet på jobb i dag og sjefen som har lang fartstid med tunge amerikanere og er gammel verksmester, var bombesikker på at dette var skivene som hadde slått seg på romt lager slik jeg mistenkte og nå er forsterket med stramme lager. Tok en test påtur hjem slik sjefen sa før og bekrefte teorien min, det var og prøve og bremse pent og hardt om hverandre samtidig som jeg holdt pådrag med gassen slik at forstillinga ikke fikk vandre "fritt". For var det skivene som var problemet fikk man ristingen og selv om man øker farten med brems som jeg prøvde, forsåvidt en klok mann vill jeg si :p Ewikran det kan høres likt ut med skivene, og jeg vill gjette på at du har slitt ned kastet i skivene siden problemet forsvant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...tror de fleste som har en D4 med litt kilometer på baken har slitt med vibrasjoner under bremsing... :unsure:

 

Kast i skiver er ikke ukjent. Min personlige erfaring er at D4 er ganske så sulten på skiver. I tillegg (og igjen min personlige erfaring), så vil andre vibrasjoner gjøre at skivene får seg en smell. Nå koster ikke skiver og klosser all verden, så det er jo bare å bytte. Om kalipper er grei og bremseåk er ok, samt at glidepinnene går lett, så er det bare å bytte. Om du fortsatt har vibrasjoner etter det, så ligger problemet et annet sted. Men da har du i det minste nye bremsedeler. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja har begynt og få inntrykk av at disse doningene har tidvis mye personlighet angående enkelte deler! Men fra spøk til bacon så ble nye skiver og klosser pluss noe annet småtjafs levert på døra i dag :) så satser på at jeg får bukt med problemet når jeg har tatt meg tid å bytte i løpet av neste uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,, jeg hadde nøyaktig samme greie på min D3...  Høyere foran

Hos meg var det caliper , som ikke jobbet godt.. Ikke klemte likt på begge sider av skive.

 

Åpne den opp gjør skikkelig rent å se om den henger i noe,, nye klosser for å forandre arbeidsposisjon. I fall den har slitt seg til i ett område.

Ny skive forandrer jo også posisjon-- tror om du kjører lenge du vil kunne se det på skive... mere effekt en side

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...