Gå til innhold

D4: Haster! Skrudde stempel? LØST


thamule

Anbefalte innlegg

Ligger og skrur. Skifte av klosser og skiver. Skal stemplene presses eller skrus inn? Rikka seg ikkje då eg pressa. Når eg prøvde å skru fulgte ikkje pakning med og den vridde seg. Held på framme no. 

 

Litt hjelp der ute?

image.jpg

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Når jeg  byttet skiver og klosser presset jeg stemplene lett tilbake. 360 mm skiver,.2012 mod. om det er forskjell på calippere fra forskjellige årsmoddeler vet ikke jeg

Derimot vet jeg at om stemplet har gått over innerste pakning  så er det trøbblete.

Skal normalt være en ganske enkel jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrudde stempel er stort sett tette i midten og har utsparinger for verktøy.

Hule stempler skal bare presses lett og jevnt rett innover.

Går ikke det likt på alle stempler er det bare å kjøpe overhalingssett eller nye calipere.

Skjeve bremser funker ok ved pen bruk bruk men når bråbremsen kommer drar bilen ukontrollert til en side og da er det ikke moro å ha knuslet med bremsekronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å presse inn stemplene da og hvis det er etterfylt væske med slitte klosser slipper man at reservoiret renner over.

Men ikke et must i tilfelle fastrusta nipler og tomt for ekstra bremsevæske i hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri løsnet nippel. 

Så fikk man sagt det og.... ;)

Stort sett biler med p brems på klossene som må skrues.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai. Takk for tilbakemeldinger. Tenker at om luftenippel må åpnes for at stempel skal gå inn igjen, så må kaliper skiftes?

 

Har uansett bestilt kaliper. Bremser er noko drit. Har ein Citroen C5 med slike stempel som skal skrus inn og p-brems som nevnt her. Den må nok på verksted. Har varmgang i bremse bak og finn ingen feil. P-brems wire går, stempel går, glidere glir, men likevel blir det varmt. Kalde frambremser, men steike varmt på begge sider bak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftenippel åpnes om man ikke vil at væskebeholderen oversvømmes.

Er du utrygg på dette er det bedre å holde den stengt, for den må åpnes når stempel skyves og lukkes før stempel bunner for ikke å trekke luft inn i systemet. Da er det bedre å la den være stengt.

 

En stor vannpumpetang kan brukes, du må bruke litt makt for å presse inn stempel. Klarer du ikke det bør du vurdere nytt.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, thamule skrev:

Tenker at om luftenippel må åpnes for at stempel skal gå inn igjen, så må kaliper skiftes?

Nix. Da ligger feilen i hydraulikksystemet før caliperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...