Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
OJG

Konvertering fra forgasser til Fitech EFI på rover V8

Recommended Posts

Har startet opp prosjekt med å konvertere fra 4-port forgasser til EFI- levert av Fitech. Er ganske plugg and play, men noen utfordringer er det.

Ferdig installert og riktig tunet håper jeg det gir forbedringer i forhold til 4-porter’n.

- bedre respons og mindre «lukt av bil»

- nedgang i drivstoff forbruk på langkjøring fra snitt 2,3L til 1,5L/10 km.

- Bedre offroad egenskaper- 4-porter’n kunne finne på å stoppe i bratte og store hellinger, selv med off-Road dyse kit.

- har LPG anlegg jeg tenkte å koble til.

 

Emballasjen til EFI kitet sier selv sitt..

2971DCCF-1167-4540-80A7-66C915FAE1C3.jpeg

C251670D-4950-4F8E-BCFB-3A21917CE4BF.jpeg

 

Gammel forgasser, skal resirkuleres på at annet prosjekt etterhvert. 

CADEB8E3-C4D9-4F39-B882-EBE8AD5BD8D7.jpeg

BB0C8640-7F39-4E23-B598-B04FEDAD42C6.jpeg

Edited by OJG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montert temperatur sensor på kjøleslangen, for å beholde signal til original tempmåler inne i bilen. 

 

B9BE125C-8AC8-471B-BD12-3853347FB429.jpeg

Monteringen av lambdasensor var litt vanskelig. Håpet å kunne nytte original uttaket til lambda på sportsanlegget men dette var for liten diameter og satt veldig køddet til, rett under clutchpumpa. Ble å borre nytt hull med koniskborr på 20mm. Monterte festet som fulgte med kitet og en tetning. Måtte bruke mindre rørklemmer ( 2’’) enn de som fulgte med på sikkert 4’’ . 

Fikk montert sensor og ser bra ut. Skal legge kabel litt mer beskyttet til i forhold til eksosrøret. 

 

F456FA56-37A2-4348-BEA5-543742199C34.jpeg

5D7FC45F-3886-4D71-A4D5-49D9943DFEEC.jpeg

A7D2240F-AB43-4E2B-ADF6-55306AD56C04.jpeg

EC51E247-9254-4630-975C-F71923E5BE48.jpeg

Edited by OJG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frode Tverdal drev også med en ettermarkeds injectionsak.

Ble fortalt at det skulle bli gasser igjen etter div problemer.

Jeg husker han på et par turer drev og koblet seg opp på nett og programmerte og feilsøkte litt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stemmer det, Frode monterte EFI i S2 V8’n. Mulig den går bedre nå? Dette er et annet system enn den Frode brukte. Hjernen på denne skal være enklere å få til å virke, sier reklamen.. Utfordringen nå er å få Fuel pumpa til å virke sammen med EFI enheten, Dvs gi nok trykk. Hadde vært spennende å testet en slik for montering i tank: gir 255/lph ( maks 600 hk)

Koster rundt 2700,-

 

B8AC3F0A-833C-46E9-BF40-1FF530C4A56E.jpeg

8A28CEF7-C38C-4186-BDE7-FF6F5B9FE53D.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekk nøye om den tåler å gå bensintom.

Har erfart noen ikke gjør det.Selv skvalpetom .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du Walbro sin pumpe går det flott :) Tannhjulspumper tåler som oftest å gå tom en stund. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor en kan ta ut + strøm ( trinn 2) fra tenningsnøkkelen i motorrommet på en Defender av eldre årgang?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Burde ikke det være en hvit ledning?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, YMK skrev:

Burde ikke det være en hvit ledning?

Jo, står nevnt i Roar sin prosjekt tråd også. Skulle ha funnet denne i motorrommet en plass, så jeg slipper å trekke kabel gjennom torpedo’n til tenningslåsen. Denne sitter ikke på coil +? Noen som vet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle helt hvite ledninger er tenning pluss i engelske biler, og ja du har en på coilen din.

Nå skriver Fitech at de ikke anbefaller å koble seg til pluss coil, men det er ikke alltid likke greit med tenning, coil og slikt på amerikanske biler, da de ofte har hei-fordelere og ting innebygd.

Prøv OJ, se med prøvelampa om den helt hvite inn på coil, får strøm på trinn 2, og IKKE kobler seg ut under start ! Tror du kan hente der.

Jeg dro min inn igjennom torpedoveggen og koblet meg opp på bak instrumentet.

 

 

For øvrig så har jeg nå sittet og sett på div videoer på Youtube, og funnet en super smart løsning for bensintilførselen uten å måtte kjøpe dyre deler fra US.

Det finnes noe som heter "fuel surge tank", de selges med og uten høytrykkspumpe, spesielt på ebay. De finnes i mange utforminger og størrelser til priser man kan leve med, og mange er lagd for å kunne bruke f.eks Bosch 044 pumpe, som finnes over disk over alt i verden, tom som kopi hos Biltema.

Hadde jeg vist om dette før, så hadde jeg hatt en slik i min bil. 

 

https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=fuel surge tank

Edited by Roar Moslet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser at det er 850 CFM Throttle body i det Fitech settet og det er i utgangspunktet alt for stort. Mulig det virker allikevel fordi det er EFI . Står jo ikke noe om motorvolum på hjemmesiden deres heller, bare 150 - 400 Hp 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kjørt noen mil, over 50, med denne på min 3.5l uten store problemer, ingen ifht for mye bensin.

Ja, den kan virke stor, men husk man kan mape/endre mange parametere i denne, hvis man ikke er 100% fornøyd. Husk at denne brukes av VW boble miljøet i USA, da det er vanskelig å finne egnede forgassere der borte, spesielt til turbo konverterte motorer.

Og, det finnes også en 2 ports utgave, som helt sikkert har vært stor nok i massevis til Rover 8er på under 4l.

 

Jeg kjørte ca 20mil helt originalt oppsett, kun justert IAC, som må justeres med det samme og ikke er lik på noen motor.

Så har jeg nå begynt å leke med luft/bensin blandingen, og fått fin forbrennings og pent forbruk.

Den er nok noe feit til en 130hk 3.5l originalt, men har du større volum, høyere kompresjon, efi eller bedre kam, ja så må man kanskje kjøre med tilnærmet original maping.

 

Sitter å skriver dette på tlf, men skal skrive et bedre innlegg ila uka, når jeg kommer meg på pc-en.

Har gjort noen endringer, både på mapingen og fysisk, som jeg kan dele med dere, hvis ønskelig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Roar Moslet skrev:

 

Sitter å skriver dette på tlf, men skal skrive et bedre innlegg ila uka, når jeg kommer meg på pc-en.

Har gjort noen endringer, både på mapingen og fysisk, som jeg kan dele med dere, hvis ønskelig.

 

Ja, veldig interessert i bruker erfaringer på maping. Har ikke fått startet opp min enda, men rett før. 

Kan original drivstoff pumpe benyttes eller bør denne kobles fra? Går det med 2 pumper?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plukk av alt som ikke brukes.Mindre å styre med(feilsøk mm.)og vektreduksjon.

 

Noen RRc hadde redusert spenning ved belastning på  tenning+ på coil .

Dette skapte endel problemer ved modding av tenning eller uttak til andre forbrukere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, da ble det forsøk på start i på onsdag kveld, kjører bensin gjennom original bensinpumpe uten og ha denne koblet til. Bosch pumpa gjør hele jobb. Primet et par ganger, pumpa jobber og dysene signaliser også de er med. Var litt utfordringer med hvilket fordeler oppsett en skulle bruke. Dvs jeg fikk ikke frem noe alternativ. Fordeler/tenning er for innstilt og jobber uavhengig av EFI? La inn std oppsett for V8 240 cid med RPI kam ( kam 1-4) valgte 2 litt trim. Men fikk ikke start. Ble ikke noe nytt forsøk før i går. Hadde sjekket alle koblinger og etter strammet og ladet batteri og re programmert EFI boksen med skjerm inne i bilen. Prøvde nytt start forsøk og startet på første forsøk, gikk veldig på turtall i starten og måtte slå av tenning. Måtte så justere gasswiren et par ganger før normalt turtall. Skal prøve litt mer i helga om jeg rekker..

 

Edited by OJG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...