Gå til innhold

Konvertering fra forgasser til Fitech EFI på rover V8


Anbefalte innlegg

Takk Roar for fine innspill!
Ser på bildet du har montert tempgiveren til Fitech motsatt av hva jeg har gjort, men det har vel ingen betydning? Oppdaget også kabelbrudd i fitech tempsensor, tror jeg fikset dette med skjøt og lodding. Hvis jeg ikke lyktes har tempsenor noe å si for å få start tro? Batteriet er Optima gultopp og er fullladet, men mulig det faller mye ved start? Rødtopp er vel bedre som startbatteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig:)

 

Temp giveren kan stå på begge plasser, og bilen burde starte uansett, men, den er avhengig av å lese av temp, for å legge inn riktig fuel map.

Begge typer Optima batterier skal nå være bra, men, jeg tror jeg ville fått batteriet sjekket. En del av disse tørrbatteriene kan vise god spenning, med ha lite strøm, hvis de ikke er i orden. Dvs at så fort man belaster de, så stuper spenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
8 timer siden, Atle3 skrev:

Artig att dere får det til å funke :)

Hva er fordelen med fitech mot 3,9 EFI innsprut? 

 

Er for egendel ikke helt i mål enda med å få bilen til å gå, men kommer dit etterhvert håper jeg. Men de bilene som er nevnt i tråden er begge i utgangspunktet med forgasser. På min 3.9 V8 hadde jeg 4 port forgasser med innsug fra før. Fitech’n tar like stor plass som en 4 porter. Men med EFI sine fordeler. Skal være enkel å sette opp og forventer større driftsikkerhet enn Lucas anleggene til LR. Fitech har også justeringsmuligheter av mange parametere, for å få den til å gå optimalt. Bla innstilling for kam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har jobbet med å eliminere bort feilkilder. Har forbedret følgende:

- Sjekket jording til batteri og lagt opp jording fra batteri til Efi unit.

- Har dobbelt Optima batteri med en T-max batteri skiller, har eget batteri som styrer Fitech med direkte 12v konstant og rele koblet til Tenningslås med 12v direkte fra batteri. Det andre batteriet styrer det øvrige, startmotor og vinsj etc. Hindrer spenningsfall ved start. Har nå konstant 12v på Fitech også under start/priming av fuel.
- Sjekket og skjermet Blåkabel til - minus på coil, har også montert ny coil ( for å avløse den originale fra 1988). Så kom det store øyeblikket- fikk RPM signal på kontroll unit skjermen og da var det gjort. Bilen startet og alt var lykke!  Driver nå med  justerer IAC skruen og AFR.  På 1 bilde er AFR ( Air fuel radio- blandingsforholdet bensin og luft) litt lav men IAC er bra ( verdier undet 10 men over 0. På bilde 2 er AFR ( mindre feit blanding) og IAC er for høy. Jobber med å få IAC under 10.  Vet ikke hva den optimale AFR er på Rover 3.9 v8?  Noen som vet? Står igjen endel montering og etter sjekk av alle nye koblinger. Noen som vet bensinslange er innenfor på Eu eller må det være alu eller kobberrør, fra tank til motor?  Tenkte å ha den på veien til neste helg..

E78CD73E-66B2-4E3E-A652-6D822E4D4628.jpeg

FE73635C-D0A4-4EEF-B1B3-42AED123E794.jpeg

Endret av OJG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitech skal gjøre det, men i står i garasje og trenger litt hjelp med å justere seg før den får testet seg litt på landeveien. Kan legge inn øvre verdier på AFR. La inn 14,9, da ligger den på over 15. Skal endre til 13,9 da bør den ligge rundt 14 ish.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinslanger har vært innafor,men plastrør anbefales grunnet lenger holdbarhet.

Slangene av idag holder ikke slik som før.

Kobberrør,e.l. er også bra løsning som jeg har brukt mye før plasten tok meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2020 den 8.39, YMK skrev:

Burde ikke den regulere seg selv inn mot det som er optimalt, med bruk av lambda verdier?

 

Fitech regulerer etter hva man legger inn i innstillingene. Ønsker du/legger inn optimal 14,7:1 så skal den justere seg etter det. Ønsker du fetere eller tynnere blanding legger du inn det og den justere. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Case nå er å få den til å gå stabilt på tomgang. Når en starter opp går turtall opp til 12-1300 RPM. IAC starter på 225 for så å falle raskt nedover etter ca 15 sek er IAC under 50, turtallet senkes til 8-900 RPM og IAC faller under 10, ideelt skal denne ligger mellom 0-10. Mellom 6/7 er fine verdier, har jeg Googlet og sett på YouTube. Men i mitt tilfelle faller IAC til 0 og stopper nesten. Motor hoster i veien igjen og IAC verdiene «skyter» i taket sammen med høyere turtall. Mye eksos og lukt( feit blanding). Tror AFR selv om den settes til 14,7:1 ser det ut for at den går for magert og stopper nesten når Turtall stabiliseres. Har satt tomgang  til 800 RPM, men er dette for lavt? Noen øvrige synspunkter på dette?

Endret av OJG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så bra du har fått bilen igang.

Sett tomgangs afr til 13,6 nå i starten. Ideell afr tomgang på V8er er fra så lavt som 12 til 14, husk du holder nå på med en gammel motor. 

Så må du kjøre deg noen mil, faktisk ganske mange, for at Fitechen skal lære seg motoren. Motortemperaturen må over 70 grader C for at læringen skal begynne.

Når du har fått kjørt noen mil, så kan vi ta en prat ang tomgang. Jeg har et par knep der.

Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...