OJG Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 (endret) Har startet opp prosjekt med å konvertere fra 4-port forgasser til EFI- levert av Fitech. Er ganske plugg and play, men noen utfordringer er det. Ferdig installert og riktig tunet håper jeg det gir forbedringer i forhold til 4-porter’n. - bedre respons og mindre «lukt av bil» - nedgang i drivstoff forbruk på langkjøring fra snitt 2,3L til 1,5L/10 km. - Bedre offroad egenskaper- 4-porter’n kunne finne på å stoppe i bratte og store hellinger, selv med off-Road dyse kit. - har LPG anlegg jeg tenkte å koble til. Emballasjen til EFI kitet sier selv sitt.. Gammel forgasser, skal resirkuleres på at annet prosjekt etterhvert. Endret 2. juni 2019 av OJG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 2. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2019 (endret) Montert temperatur sensor på kjøleslangen, for å beholde signal til original tempmåler inne i bilen. Monteringen av lambdasensor var litt vanskelig. Håpet å kunne nytte original uttaket til lambda på sportsanlegget men dette var for liten diameter og satt veldig køddet til, rett under clutchpumpa. Ble å borre nytt hull med koniskborr på 20mm. Monterte festet som fulgte med kitet og en tetning. Måtte bruke mindre rørklemmer ( 2’’) enn de som fulgte med på sikkert 4’’ . Fikk montert sensor og ser bra ut. Skal legge kabel litt mer beskyttet til i forhold til eksosrøret. Endret 2. juni 2019 av OJG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Frode Tverdal drev også med en ettermarkeds injectionsak. Ble fortalt at det skulle bli gasser igjen etter div problemer. Jeg husker han på et par turer drev og koblet seg opp på nett og programmerte og feilsøkte litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 2. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2019 Stemmer det, Frode monterte EFI i S2 V8’n. Mulig den går bedre nå? Dette er et annet system enn den Frode brukte. Hjernen på denne skal være enklere å få til å virke, sier reklamen.. Utfordringen nå er å få Fuel pumpa til å virke sammen med EFI enheten, Dvs gi nok trykk. Hadde vært spennende å testet en slik for montering i tank: gir 255/lph ( maks 600 hk) Koster rundt 2700,- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. juni 2019 Del Skrevet 3. juni 2019 Sjekk nøye om den tåler å gå bensintom. Har erfart noen ikke gjør det.Selv skvalpetom . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 3. juni 2019 Del Skrevet 3. juni 2019 Har du Walbro sin pumpe går det flott Tannhjulspumper tåler som oftest å gå tom en stund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 12. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2019 Noen som vet hvor en kan ta ut + strøm ( trinn 2) fra tenningsnøkkelen i motorrommet på en Defender av eldre årgang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Burde ikke det være en hvit ledning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 13. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2019 6 timer siden, YMK skrev: Burde ikke det være en hvit ledning? Jo, står nevnt i Roar sin prosjekt tråd også. Skulle ha funnet denne i motorrommet en plass, så jeg slipper å trekke kabel gjennom torpedo’n til tenningslåsen. Denne sitter ikke på coil +? Noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 (endret) Alle helt hvite ledninger er tenning pluss i engelske biler, og ja du har en på coilen din. Nå skriver Fitech at de ikke anbefaller å koble seg til pluss coil, men det er ikke alltid likke greit med tenning, coil og slikt på amerikanske biler, da de ofte har hei-fordelere og ting innebygd. Prøv OJ, se med prøvelampa om den helt hvite inn på coil, får strøm på trinn 2, og IKKE kobler seg ut under start ! Tror du kan hente der. Jeg dro min inn igjennom torpedoveggen og koblet meg opp på bak instrumentet. For øvrig så har jeg nå sittet og sett på div videoer på Youtube, og funnet en super smart løsning for bensintilførselen uten å måtte kjøpe dyre deler fra US. Det finnes noe som heter "fuel surge tank", de selges med og uten høytrykkspumpe, spesielt på ebay. De finnes i mange utforminger og størrelser til priser man kan leve med, og mange er lagd for å kunne bruke f.eks Bosch 044 pumpe, som finnes over disk over alt i verden, tom som kopi hos Biltema. Hadde jeg vist om dette før, så hadde jeg hatt en slik i min bil. https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=fuel surge tank Endret 13. juni 2019 av Roar Moslet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 denne pakken er jo en grei start for andre som tenker samme tanke https://gasolin.no/bilverktoy-og-deler/motor/motorelektronikk/retroject-innspr-ytning/retroject-innsprut-sett.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Ser at det er 850 CFM Throttle body i det Fitech settet og det er i utgangspunktet alt for stort. Mulig det virker allikevel fordi det er EFI . Står jo ikke noe om motorvolum på hjemmesiden deres heller, bare 150 - 400 Hp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Nå har jeg kjørt noen mil, over 50, med denne på min 3.5l uten store problemer, ingen ifht for mye bensin. Ja, den kan virke stor, men husk man kan mape/endre mange parametere i denne, hvis man ikke er 100% fornøyd. Husk at denne brukes av VW boble miljøet i USA, da det er vanskelig å finne egnede forgassere der borte, spesielt til turbo konverterte motorer. Og, det finnes også en 2 ports utgave, som helt sikkert har vært stor nok i massevis til Rover 8er på under 4l. Jeg kjørte ca 20mil helt originalt oppsett, kun justert IAC, som må justeres med det samme og ikke er lik på noen motor. Så har jeg nå begynt å leke med luft/bensin blandingen, og fått fin forbrennings og pent forbruk. Den er nok noe feit til en 130hk 3.5l originalt, men har du større volum, høyere kompresjon, efi eller bedre kam, ja så må man kanskje kjøre med tilnærmet original maping. Sitter å skriver dette på tlf, men skal skrive et bedre innlegg ila uka, når jeg kommer meg på pc-en. Har gjort noen endringer, både på mapingen og fysisk, som jeg kan dele med dere, hvis ønskelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 1 time siden, Roar Moslet skrev: Sitter å skriver dette på tlf, men skal skrive et bedre innlegg ila uka, når jeg kommer meg på pc-en. Har gjort noen endringer, både på mapingen og fysisk, som jeg kan dele med dere, hvis ønskelig. Ja, veldig interessert i bruker erfaringer på maping. Har ikke fått startet opp min enda, men rett før. Kan original drivstoff pumpe benyttes eller bør denne kobles fra? Går det med 2 pumper? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Plukk av alt som ikke brukes.Mindre å styre med(feilsøk mm.)og vektreduksjon. Noen RRc hadde redusert spenning ved belastning på tenning+ på coil . Dette skapte endel problemer ved modding av tenning eller uttak til andre forbrukere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 21. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2019 (endret) Ja, da ble det forsøk på start i på onsdag kveld, kjører bensin gjennom original bensinpumpe uten og ha denne koblet til. Bosch pumpa gjør hele jobb. Primet et par ganger, pumpa jobber og dysene signaliser også de er med. Var litt utfordringer med hvilket fordeler oppsett en skulle bruke. Dvs jeg fikk ikke frem noe alternativ. Fordeler/tenning er for innstilt og jobber uavhengig av EFI? La inn std oppsett for V8 240 cid med RPI kam ( kam 1-4) valgte 2 litt trim. Men fikk ikke start. Ble ikke noe nytt forsøk før i går. Hadde sjekket alle koblinger og etter strammet og ladet batteri og re programmert EFI boksen med skjerm inne i bilen. Prøvde nytt start forsøk og startet på første forsøk, gikk veldig på turtall i starten og måtte slå av tenning. Måtte så justere gasswiren et par ganger før normalt turtall. Skal prøve litt mer i helga om jeg rekker.. Endret 21. juni 2019 av OJG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Flott tråd dette! Fint å samle litt erfaringer. Har veldig lyst til å gå på med det samme, men det blir ikke helt enda... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 10. august 2019 Forfatter Del Skrevet 10. august 2019 (endret) Har ikke oppdatert denne tråden på en stund. Noe skyldes hyggelige samtaler og råd fra en Fitech bruker i nord. Har kommet frem til at flere ting kunne være greit å bytte før en går videre. Bla dette: bilde nr 3 er et singleplan innsug. som jeg har byttet med dette: bilde 2 dualplan innsug. Har nå snart gått montert dette etter å ha boret opp og gjenget for temp sensor: bilde 3 Boltene på det nye innsuget må trekkes til med rett moment og i rett rekkefølge. Ligger en beskrivelse her: https://www.jegs.com/InstallationInstructions/300/350/350-2198.pdf Endret 10. august 2019 av OJG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 15. september 2019 Forfatter Del Skrevet 15. september 2019 (endret) Ikke så mye nytt i denne tråden. Men har plundret endel med kjølevæske lekkasje på 8’ rn. Har byttet den store pakningen på det nye innsuget 2 ganger, har strammet til bolter med rett moment, ingen dårlige slanger eller slangeklemmer. Renner ( har nå brukt rent vann) i bakkant av motor ned på clutch hus og ned på garasjegulvet ( har et stort oppsamlingskar under motor/ gearkasse). Har oppdaget en lekkasje på termostathus, brukte Würth RTV på tube( denne var noen år gammel og ligget kaldt), men ser ut som pakningsmassa ikke tetter nok. Har en slangestuss på termostathuset så den pakningen jeg har passet ikke. Skal rengjøre huset og få tak i ny RTV tube. Eller er det noe annet en bør prøve? Finnes det noe billig verktøy på markedet for trykktesting av kjøleanlegget? Har ikke så langt blitt noe mer testing av Fitech’n siden det nye innsuget kom på plass.. Endret 15. september 2019 av OJG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/kjolevaskeverktoy/trykktestersett-for-radiator-2000020967?gclid=Cj0KCQjwrMHsBRCIARIsAFgSeI0Nai-kK7yWeJGw9K6ai-zJtAH7fBjJAZjQhQd23C9b3gfNQZ8mx60aAn85EALw_wcB Biltema sin fungerer faktisk veldig godt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 5. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2019 Fikk lokalisert lekkasjen til termostathuset. Var lekkasje i underkant av termostathus på innsuget og kjølevæske rant mellom innsug og pakningen, så bakkant motor. Brukte pakning på tube kjøpt på BilXtra på termostathuset. Endelig er det tett og uten lekkasjer! Neste utfordring er å få motor til å gå, starter men stopper med en gang. Jobber med + strøm fra tenning ( hvit kabel) har funnet 2 stk under instrument huset som er ledige. Men begge gir bare 0,8 volt når en kjører starter ( 12v konstant på trinn 2). Må lokalisere en som gir konstant 12v på trinn 2 på tenning og under start. Ser det sitter en grov hvit ledning bak på tenningslåsen, men hvor går denne? Får jobbe mer med feilsøking i morgen kveld. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 7. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2019 Har nå koblet på +12v fra tenning trinn 2( hvit ledning) rett på kontakt på tenningslåsen. Gjør forsøk på start, men dør ut rett etter start. Ser ut til at alt er i orden, bensin pumpe jobber og EFI hjernen er koblet til. Vet ikke om det er et bensin problem eller innstilling på Håndkontrollen? Mulig pumpa ikke suger opp bensin, hvis tanken er rundt 1/4 full? Har koblet ut org. Bensin pumpe og kjøre kun Boch pumpa. Noen som har forslag til feilsøking? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 (endret) Engine cranks, fires, and dies Check red wire for 10+ volts during cranking Check white wire for 10+ volts during cranking Check engine ground for less than 0.5 ohms resistance See if the Handheld will read RPM in Dashboard Adjust throle adjustment screw Endret 8. oktober 2019 av Roar Moslet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 19. april 2020 Forfatter Del Skrevet 19. april 2020 Har latt bilen stå u-rørt i vinter( u-isolert garasje), men nå har jeg begynt å få lyst på å høre litt V8’r dur igjen! problemet er den starter og så stopper den. Har søkt meg fram til at når en skrur på tenning trinn 2 starter efi og pumpa å jobbe- Primer før start. Når en så vrir nøkkel for start- starter den, men så stopper den. Har koblet meg på tenningslås trinn 2 ( hvit kabel), men måler med multimeter stort spenningsfall ned mot 8v og null. Finner ingen hvit ledning som ikke gir spenningsfall på denne D90’n. For å slippe spenningsfall og efi går i kutt, derfor den stopper tror jeg. Var tanken å trekke 12v fra batteri og bruke rele. Hvit ledning blir bryter på dette oppsettet. Skulle fungere i teorien, men er det noen som vet hvilket rele som passer og hvordan det kobles? Prøvde et 4 pols 30A ekstralys rele, men fikk ikke til bryter funksjonen ( gikk uavhengig av tenningsnøkkel).Rele var gammelt og mulig defekt. Noen råd på vegen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 21. april 2020 Del Skrevet 21. april 2020 (endret) Synd du skal ha så store problemer OJG, jeg har vert av og på med min Fitech mange ganger, byttet frem og tilbake på et par motorer i vinter, uten hel, og nå tilbake på den originale 3.5literen. Bilen min går supert nå. Prøv OJG å sett på en stor batteri ladder, det virker som du har et veldig stort spenningsfall, mulig dårlig batteri ?? Har du ikke en tenningsforsterker, så kan du, bare for å se/høre at bilen din går, legge den hvite ledingen fra Fitechen på + coil, bare for en test, og så finne deg en som du kan koble deg til når du vet at alt fungerer. Du kan selvfølgelig sette opp et relee som styrer hvit ledning på Fitechen. Pluss fra batteri på 30 Hvit til Fitech på 87 En ledning fra pluss coil på 86 Jording på 85 Et par fobedringer,/oppdagelser har jeg gjort, jeg anbefaller andre som holder på med dette, enten det gjelder Fitech eller Holley sin er; Først, legg en tukk, god jording fra batteriet og opp på høyre forreste skru på Fitechen, den er avhengig av super god jord. Sett på en 1toms spacer mellom innsug og Fitech, map sensoren ligger under Fitechen, og blir forstyrret av deleren i dualplan innsuget. Endret 21. april 2020 av Roar Moslet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.