iknutis Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Hei! Jeg har nå endelig fått meg en LR igjen, og det ble en P38 også denne gangen. Men denne gangen har jeg ønske om å få montert taktelt på bilen. Har sett litt etter orginale rails, men de virker å være sjeldne som hønsetenner. Har orginale takstativ, tre stykker. Men der er vektbegrensningen oppgitt til 60kg. Og selv om det er dynamisk vekt, er jeg ikke sikker på at de liker telt og to voksne: ca 210-220kg. Er det noen som har kurante løsninger for litt taklast? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 (endret) Halve takteltet hviler på stigen når det er i bruk, om du har den typen som du slår opp. Vet ikke om vektbegrensningen er på en eller flere lasteholdere, men jeg ville prøvd. Jeg blir forundret om de skulle gi etter, og samme med taket. Endret 31. mai 2019 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 31. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2019 Det er av ski-boks typen, så hele vekten blir fordelt jevnt over hele taket. Taket tror jeg nok tåler det, jeg er litt mer skeptisk til de orginale bøylene. Jeg har en bekjent med en 07 Pajero som har opplevd at de orginale railsene bøyer seg med 2 i teltet. En nabo med 05 Pajero bruker 3 bøyler på et telt av soft-shell typen, med stige. Med to bøyler opplevde han at de begynte å bøye seg. Det vanlige er jo at vektbegrensningen gjelder pr lasteholder, og at det er dynamisk last det er snakk om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Legg en forsterking mellom bøyle og telt, feks et firkantrør. Det forhindrer at bøylen henger ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 31. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2019 5 timer siden, lafterolf skrev: Legg en forsterking mellom bøyle og telt, feks et firkantrør. Det forhindrer at bøylen henger ned. Takk for tipset Rolf, jeg er nødt å se litt på dette. Hadde vært gull om jeg bare kunne bruke de bøylene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Uansett hvordan en snur og vender på det klarer en ikke å fordele lasten likt på de tre bøylene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 (endret) Frontrunner slimline har vel stativ til RRp38 som bruker alle seks festene. Da kan du legge skiboks takteltet oppå. No worries Bildet under viser slimline på RRp38 ( lånt bilde fra Lucky 8 ) Mvh Brage Endret 1. juni 2019 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 2. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2019 På 31.5.2019 den 22.59, Tore Kjernmoen skrev: Uansett hvordan en snur og vender på det klarer en ikke å fordele lasten likt på de tre bøylene. Nei, likt blir det nok ikke. Har du erfaringer med de orginale Tore? På 1.6.2019 den 14.23, Brage skrev: Frontrunner slimline har vel stativ til RRp38 som bruker alle seks festene. Da kan du legge skiboks takteltet oppå. No worries Takk for tipset! Synd jeg må fjerne kanten rundt, og at racket koster like mye som bilen.. :’) Kanskje jeg bare skulle dratt til med en Defender med en gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 @iknutis. Nei, jeg har kun hatt 2 Thule bøyler og brukt fremste og bakerste feste til frakt av mindre mengder trelast. Jeg kunne kanskje forklart litt bedre. Poenget er at mennesker har tyngdepunktet på omtrent 2/3 av høyden. Skal lasten fordeles likt på alle tre bøylene må bunnen av teltet være totalt stivt (umulig i praksis) og de tre bøylenes høyde være tilpasset taket krumming i lengderetningen samt at teltet må forskyves slik at tyngdepunktet kommer på midten. Ligger man slik at tyngdepunktet er plassert over midterste bøyle vil denne, grunnet manglende stivhet i teltbunnen, ta mesteparten av vekten. Alternativt kan en begynne å regne på tyngdepunkt, nedbøying og hvor mye lavere midterste bøyle bør være for å fordele mer vekt til de to ytterste. Mange har hatt taktelt på P38 og jeg har aldri hørt om problemer. Et takstativ slik Brage nevner er tilpasset takets krumming. Bøylene er brede og dermed mye mer stabile for belastning i lengderetningen. Den ultimate løsningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 5 timer siden, iknutis skrev: Synd jeg må fjerne kanten rundt, og at racket koster like mye som bilen På slimline serien er kanten rundt demonterbar ( kanten rundt er ekstra utstyr ) Grinden er produsert helt flat, med utallige muligheter for påbygg. Det er nok den mest praktiske takgrinden som er å få. Men kanskje ikke den peneste.... Klarer du å få tak i de originale RRp38 Railsene, kan du bruke 2 eller 4 crossbars, og på den måten få ett supersolid underlag for taktelt. Følg med på ebay . Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 3. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2019 10 timer siden, Tore Kjernmoen skrev: Mange har hatt taktelt på P38 og jeg har aldri hørt om problemer. Et takstativ slik Brage nevner er tilpasset takets krumming. Bøylene er brede og dermed mye mer stabile for belastning i lengderetningen. Den ultimate løsningen. Takk for tips. 7 timer siden, Brage skrev: På slimline serien er kanten rundt demonterbar ( kanten rundt er ekstra utstyr ) Grinden er produsert helt flat, med utallige muligheter for påbygg. Det er nok den mest praktiske takgrinden som er å få. Men kanskje ikke den peneste.... Klarer du å få tak i de originale RRp38 Railsene, kan du bruke 2 eller 4 crossbars, og på den måten få ett supersolid underlag for taktelt. Følg med på ebay . Aha! Da ble det plutselig veldig aktuelt med et slik rack. Alternativet er orginale rails fra ebay ja, kommer på en 5-7000kr. Får følge litt med og se hva jeg ender opp med. Takk for info. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 3. juni 2019 Del Skrevet 3. juni 2019 Har Taktelt på min, bruker to stk thule bøyler, og ikke hatt problemer av noe slag med det. Har også orginale bøyler, men har ikke prøvd takteltet på disse da jeg har den brede typen taktelt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 3. juni 2019 Del Skrevet 3. juni 2019 (endret) Har også taktelt på vår P38, et Maggiolina som hviler på Thules firkantrør. Har aldri hatt noe problem med det. Endret 3. juni 2019 av smejan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 4. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2019 20 timer siden, grunneieren skrev: Har Taktelt på min, bruker to stk thule bøyler, og ikke hatt problemer av noe slag med det. Har også orginale bøyler, men har ikke prøvd takteltet på disse da jeg har den brede typen taktelt 17 timer siden, smejan skrev: Har også taktelt på vår P38, et Maggiolina som hviler på Thules firkantrør. Har aldri hatt noe problem med det. Tusen takk for info gutter. Jeg skjønner jeg bare må prøve meg litt frem, og ikke bekymre meg så mye. Foreløpig står bilen i garasjen for bytte av styrestagene, bremser rundt om og jeg må fikse en oljelekkasje mellom oljefilterhus og blokk. Skal komme her med erfaringer etter at jeg får montert teltet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 26. august 2019 Forfatter Del Skrevet 26. august 2019 Da fikk jeg montert teltet forrige uke og siden har jeg kjørt litt over 100mil og sovet i det i 4 netter. Monterte 3 Thule-bøyler og det har ihvertfall holdt 210kg hver natt uten problemer, så jeg er imponert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.