Gå til innhold

D3 storservice- anbefalt verksted Oslo?


MS86

Anbefalte innlegg

Hei har kjøpt en d3 og tenkte å ta en storservice med bytte av alt av løpehjul, reimer, vann/oljepumpe etc

har fått pris fra to verksteder (ønsker ikke å gå ut med navn) og prisforskjellen er over 100%. 

Har dere et verksted som dere kan anbefale? Er jo en kurant jobb så bør jo kunne utføres av de fleste..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jobben der bør jo være overkommelig for de fleste bilverksteder, enten de har en LR-logo på skiltet sitt eller ikke.

 

Om det er en LR-spesialist du ønsker, så har jeg personlig gode erfaringer med Techno Classic på Liertoppen. Da kan du jo få kjørt både diagnose og få litt synsing om tilstand og ting som bør kikkes på i nær fremtid.

 

Greier det seg med et vanlig verksted, så har jeg brukt Snap-Drive på Majorstua et par ganger, og har fått godt inntrykk av de også. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Ikke viktig for meg at de er lr spesialister.

er det flere ting man bør vurdere å få utført når man først er nedi der?

ser for meg bytte av

-reg reim

-reim bak motor

-alt av strammehjul, løpehjul

-oljepumpe

-vannpumpe

-drivreim

andre ting som simringer etc etc som bør tas med en gang?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på alder og kilometerstand. Har du en D3 med den svake oljepumpa, så bør det helt klart gjøres noe med. Om det er nødvendig med bytte av regreim, så er det jo greit å ta en titt på/bytte vannpumpa også. Legg også dieselfilter og pollenfilter til på lista.

 

Ellers er helt sikkert tørkemiddelet på kompressoren overmodent for utskiftning om det er "orginalt". Så nytt tørkemiddel og filtre der kan spare deg for litt trøbbel i fremtiden. Utover det så er det jo olje på differ, transfer (som koster skjorta) og å skifte, eventuelt flushe gearkasse. Ikke minst sjekk kjøle- og bremsevæske. Kanskje er det bra - kanskje er det overmodent for utskiftning. Også kan du jo også få målt batteriet når du først er i gang. Begynner det å hangle så kan du kanskje spare deg en dynamo om du bytter batteri preventivt. :) Å få bilen opp på bukk og sjekket bærebruer, foringer og en firehjulskontroll kan jo også fortelle deg litt...

 

Smørbrødlisten for hva man kan gjøre preventivt er jo tilnærmet uendelig. Man må bare prioritere, og det er jo avhengig av hva man vet om bilen og dens historikk. Er serviceboka tom, og man ikke vet noe, så er det en viss fare for at man bør være "føre var". Om den har veldokumentert historikk, så er det bare å gjøre seg opp en mening om hvor mye man skal stole på produsentens intervaller for diverse vedlikehold. :) ...hvilket ikke man ikke bør stole for mye på når det gjelder LR. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den (d3 07 mod) har gått 152 000 i dag. Forrige service i boka var på 130 000 men mangler årstall

Regreim er byttet på 91 000 i 2015 og vet ikke om oljepumpe ble byttet da. 

har også kvittering på oljeskift på motor og automat, pollen og luftfilter fra mars 2018 ( kan være dette som ble utført på 130 000 som står i serviceboka)

Bilen ble EU godkjent for 14 dager siden og det ble da byttet noen foringer.

 

spørsmålet er om jeg skal vente 2 år på regreim bytte med tanke på oljepumpe bytte..

Ønsker egentlig å prioritere understellsbehandling med fluidfilm.

Så fort d2 blir solgt så har jeg også litt mere å rutte med:)

 

Ingen som vil ha en fin d2 da? ;) åpen for bud selvfølgelig.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=147423556

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen voksne her vet helt sikkert når den forsterkede oljepumpa kom, og vet sikkert også forskjellene, så du kan bli informert om den allerede har blitt byttet eller ikke.

 

Regreim hadde jeg ikke bekymret meg for, ei heller gearkasse. Filtre bør selvsagt byttes. Slikt bør byttes årlig. Hadde byttet olje på transfer, differ, sjekket tilstand på bremse- og kjølevæske, byttet tørkemiddel på kompressor og gitt bilen understellsbehandling om jeg var deg.

 

Flott D2 du har forøvrig. Lykke til med salget. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å ta alt av oljeskift (bortsett fra flushing av automat), filter, tørkemiddel selv og sette bort regreim, oljepumpe etc. Kunne sikkert fint gjort det selv også, men går litt på kapasitet. Ender sikkert med at jeg ligger klemt mellom radiator og torpedoveggen innen 2 år:P

Skal se om jeg kan spore opp noen kvitteringer fra regreim bytte på 90’ for å se om pumpen ble byttet da.. 

Har fått pris på alt som har vært nevnt i denne tråden her og det kom på 45 000.. 

Har ikke regnet så mye på det enda, men delene kan jo ikke koste mere enn 15’ inkl olje etc?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være ufin, men statistisk sett (av det jeg har sett skrevet om dette på nettet) er det flest VIN 7A = 2007 modeller som har havarert oljepumpe... Oftest rund 50k etter første regreimbytte. Snakker av erfaring, og råder sterkt alle som kjører D3, og ikke vet med sikkerhet at har den nye oljepumpe til å sjekke opp i dette ASAP! Det skal sies at et lokalt verksted i min region (rogaland) mener bestemt at havariene kommer av feil ved oppspenning ved første regreim bytte. Kan være "litt" med på teorien dems, men kjøper den ikke helt. Det antallet biler som har hatt dette problemet blir for stort i omfang til at jeg går med på at SÅ mange merkeforhandlere gjør galt. Min pumpe takket for seg etter ca 42k og 2,5år etter regreimbytte om jeg ikke husker feil, og arbeidet ble gjort av merkeforhandler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, totveit skrev:

Ikke for å være ufin, men statistisk sett (av det jeg har sett skrevet om dette på nettet) er det flest VIN 7A = 2007 modeller som har havarert oljepumpe... Oftest rund 50k etter første regreimbytte. Snakker av erfaring, og råder sterkt alle som kjører D3, og ikke vet med sikkerhet at har den nye oljepumpe til å sjekke opp i dette ASAP! Det skal sies at et lokalt verksted i min region (rogaland) mener bestemt at havariene kommer av feil ved oppspenning ved første regreim bytte. Kan være "litt" med på teorien dems, men kjøper den ikke helt. Det antallet biler som har hatt dette problemet blir for stort i omfang til at jeg går med på at SÅ mange merkeforhandlere gjør galt. Min pumpe takket for seg etter ca 42k og 2,5år etter regreimbytte om jeg ikke husker feil, og arbeidet ble gjort av merkeforhandler....

 

Det er ikke ufint å nevne det:) det er derfor jeg tenker det er greit å ta alt med en gang. 

Men har mest lyst til å gjøre det selv når det koster 20-30000 å få det gjort på verksted. 

Bilen ble importert fra Tyskland i 2010. Vet ikke om det er en 07 mod produsert i 06, men det spiller sikkert ikke så stor rolle heller.

Kan man undersøke oljepumpe uten å demontere halve motorrommet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, MS86 skrev:

 

Det er ikke ufint å nevne det:) det er derfor jeg tenker det er greit å ta alt med en gang. 

Men har mest lyst til å gjøre det selv når det koster 20-30000 å få det gjort på verksted. 

Bilen ble importert fra Tyskland i 2010. Vet ikke om det er en 07 mod produsert i 06, men det spiller sikkert ikke så stor rolle heller.

Kan man undersøke oljepumpe uten å demontere halve motorrommet?

 

Gratulerer med fantastisk bil:)

Min er en 07 som er registret i desember 06 og den hadde den svake oljepumpa. Når jeg demonterte oljepumpa så jeg antydninger til sprekkdannelser der hvor den pleier å ryke så jeg hadde mildt sagt griseflaks. Anbefaler deg sjekke oljepumpa di ASAP og bytte den hvis du har den svake typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det en enkel sak og sjekke for et merkeverksted?

snakket nettopp med verkstedet som byttet regreim på 90 000. De kunne ikke se at det ble byttet noe annet. De anbefalte oljepumpeskifte ved 2 regreim bytte. De kjente til oljepumpeproblematikken og mente det ofte kunne relateres til feil moment ved montering av et løpehjul/strammehjul..

hva er egentlig intervall på regreim bytte?

synes alle verksteder og data jeg finner sier forskjellige ting. Noen sier hvert 3år eller 72’, andre sier hvert 7år og 90’..

 

Endret av MS86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dyrt å ha 12 år gammel bil om du skal sette vekk alt. Regreimsett, oljepumpe, vannpumpe, alle filter og oljer har du OEM fra England for under 10 lapper. Inkludert påkrevd spesialverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja vi er nå i 2019, det betyr egentlig at din Reg reim  service ikke forfaller før i 2022, eller på 250 000km. det som kommer først.

Det korrekte intervallet er som nevnt 160 000km eller 7 år ( det som kommer først )

 

I praksis betyr nå det at du kan spare disse pengene foreløpig:D

 men.... Det forutsetter at du har den øverste typen oljepumpehus, har du feil oljepumpehus ( nederste bildet ) er hver eneste km nå en risiko for total havari.

 

Var jeg deg ville jeg skrudd meg frem til oljepumpehuset, eller brukt fiberoptisk for å finne ut hvilket oljepumpehus jeg hadde, og så tatt avgjørelsen derfra.

Ble begge reimene ( foran og bak ) skiftet på 90 000 km, så det jo litt råflott å skifte allerede nå.

 

Men som temaet her er, har du feil oljepumpe. Er det like greit å skifte reg. reimer og alt samtidig - for det er i praksis like mye jobb hvis pumpen må skiftes.

 

Hvis du har rett pumpe derimot - Chill, og spar penger noen år, det er jo så mye annet som trenger service i mellomtiden.

 

Mvh Brage     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge et velkjent lr verksted på Østlandet skal regreim byttes om 2 år eller på 160 000.

jeg har undersøkt med verkstedet som byttet regreim i 2015 og de byttet da ikke oljepumpe da de som alle andre lr verksteder jeg har snakket med ikke pleier å gjøre det før 2 regreim bytte. Altså står det i original pumpe og i og med at det er en 07 mod tar jeg utgangspunkt i at det er "feil" pumpe som står i. 

Jeg er i utlandet og får ikke gjort så mye herfra, men har fått time på verksted og en kompis som ordner med levering. Er tilbake 21.6 og da bærer det rett til fjells med god samvittighet der jeg ikke trenger å være redd for havari:)

 

Endret av MS86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MS86 skrev:

Jeg er i utlandet og får ikke gjort så mye herfra, men har fått time på verksted og en kompis som ordner med levering. Er tilbake 21.6 og da bærer det rett til fjells med god samvittighet der jeg ikke trenger å være redd for havari:)

 

Det er for så vidt en god tanke, hva gjør man ikke for sjelefred;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...