ZerBlatt Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Hei. Har en Freelander 2 2007 modell som har gått rundt 160000km. Har ikke hatt problemer med den i det hele tatt, men i dag var det noe rart som skjedde. Ved gasspådrag i ett kryss var det noe som smalt, og nå får jeg en rykkelyd hver gang jeg gir gass. Det blir mere lyd ved svinging. Når jeg kjører ved jevn gass og ved bremsing hører jeg ingen lyd, men straks jeg gir pådrag igjen kommer lyden. Er det noen som har hatt tilsvarende problem, eller kanskje noen som kan gi meg en ide om hva det kan være? Det er ingen knasing og automatkasse lager ingen ulyd såvidt jeg kan høre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Hei, og velkommen til forumet. Sjekk oljen på bakdiffrensial. Jekk opp bilen bak, og sett den på bukker, slik at begge bakhjulene henger fritt. Forsøk å dreie hjulene, og om du har ulyd da også. Bakdiff er dessverre en svakhet på disse bilene. Spesielt da tidlige modeller, og umiddelbart så høres dette ut som et diffhavari. Den gode nyheten er at det er flere (også enkelte her på forumet) som overhaler disse. Det er også mulig å sette på en brukt diff fra andre FL2, og/eller første generasjon Evoque. Kan hende at andre her inne har enda bedre metoder for å bekrefte/utelukke bakdiff. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Spline kobling mellom girkasse og PTU (transferkasse) kan også ryke. Hører lite om dette her på bjerget, men i England er dette ikke unormalt. Kan du rotere mellomakslingen for hånd når bilen står med alle 4 på bakken og i gir? Har du drift på bakhjulene? Er transferboks gått helt, så skal du klare å rotere mellomakslingen fritt når bilen står med alle 4 på bakken. Hvordan roterer mellomakslingen om du jekker opp det ene framhjulet og roterer dette med bilen i fri/nøytral? Den skal da spinne med. Det som kan gi deg et bedre svar, er om du kan få bilen opp på en løftebukk slik at alle hjulene er fri av bakken. Så starte opp i D/1. gir og se om bare framhjulene spinner eller alle 4. Dra forsiktig i håndbrekket og se hva som skjer. Hvis bakhjulene stopper og fremhjulene fortsatt går, så sjekk om mellomakslingen roterer. Det vil gi deg svaret om feilen ligger fremme eller bak. Endret 28. mai 2019 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 3. juni 2019 Del Skrevet 3. juni 2019 Kan også være endeledd/drivakslinger vel? Er det mer lyd ved sving enten mot høyre eller venstre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZerBlatt Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Hei. Beklager litt seint svar, men jeg har vært borte. Hadde en kompis å se på bilen. Han løftet den på bukk og tittet under. Kunne ikke se noe spesielt, men det er bare drift på forhjul nå. Ikke bakhjula. Hjulene på bakakselen ruller fritt når den er løftet opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TeleFree Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Hei. Har vært igjennom liknende hendelse: Det kom et smell ved igangkjøring ut av kryss. Etter dette forsvant bakhjulstrekken. På min var det venstre drivaksel bak som røk. Det er vanskelig å feilsøke pga. Haldex. Haldexen gjør at hjulene skal rulle fritt bak når du jekker opp bilen, så dette gir ingen indikasjon på feil. Det som kan gjøres er å jekke opp alle hjul og sette bilen i gir, da skal Haldexen gå i inngrep og du får drift på bakhjula. (Du sier at du ikke har drift bak så dette hjelper ikke for feilsøking her). Jeg setter en tier på at det er samme problemet hos deg som hos meg (er ganske sikker på at drivakslene er svakeste leddet her), for å sjekke er det vel enklest å ta ut drivakslene bak for sjekk. Dersom det er brudd som kan ha forårsaket spon osv. i bakdiffen bør denne undersøkes. Selv skrudde jeg ned Haldex/diff for feilsøking - først da drivaksling var ute fant jeg feilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZerBlatt Skrevet 19. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2019 Hei. Nå har jeg vært på EU kontroll med bilen, og de sier det er transferkassen som er røket. Er det noen som vet hvor man kan skaffe en slik, gjerne brukt, til en rimelig penge. Fant en ny en i England til 790 pund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Flott at du gir tilbakemelding på hva som var problemet. Du kan jo ringe litt rundt til noen av disse: https://finndel.no/delebiler.aspx?bk=790301&bil=1 Skal ikke se bort fra at en av de har en transfer du kan få til en rimelig penge. Jeg hentet en framdiff til Discoen hos Erik's Bil-demontering, og betalte 3000 kr for den, så Erik kan jeg anbefale. Virker som om de priser delene ut fra hvor mye jobb det er å plukke den av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 (endret) Koblingen mellom transferkasse og girkasse er desverre en svakhet på disse bilene, og jeg ville derfor unngått brukt, ihvertfall med tanke på hva huggerne i Norge skal ha for slitne enheter. Overhalt og forbedret utgave fra Bellengineering er vel beste alternativet selvom det koster: http://www.bellengineering.co.uk/freelander-2-products/ Endret 20. juni 2019 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.