Gå til innhold

Prisnivå Landstreff


Stig

Anbefalte innlegg

Jeg synes landstreffet er dyrt. Prisen har dessuten steget veldig mye de siste tre årene.

 

Årets treff kommer på minst kr. 2.480,- ved forhåndspåmelding. Betaling ved oppmøte kr. 2.600,-

 

For fire og fem år siden kostet treffet kr. 1.200,- (2014 og 2015).

 

Det er mer enn en fordobling på fire år.

 

Treffavgiften har økt fra 200,- til 650,- på disse fire årene. Overnatting har økt fra 1.000,- til 1.800,-

 

Overnatting koster dessuten dobbelt så mye som en campingplass hvis en ligger i telt, og selv med campingvogn er det mye dyrere.

Landstreffet har overnatting på et jorde, med begrenset fasiliteter på alle områder sammenlignet med en campingplass.

 

Kan noen forklare meg grunnlaget for prisnivået på landstreffet?

 

 

Kan jo også trekke fram vårtreffet i Elvedalen her. Det koster en brøkdel, og er nå omtrent på størrelse med et landstreff.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst jeg er enig at LT har nådd et nivå som trenger argumentasjon for deltagelse, men...

 

Landstreffet er et (langt mer) komplisert anliggende med nye geografiske lokasjoner - samt innhold, hvert år.

Tross nylige "erfaringsoverføringsdokumenter", så må en bryte ny grunn, nye folk skal lære å sykle hvert år - så dessverre det er vanskelig å sammenligne med referanse-treffet Elvedalen.

 

Elvedalen er tuftet på dugnad og goodwill fra Østlandet, samt erfaring over en rekke år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare for Landstreff 2018 så holdt vi de samme prisene som for 2017.

Overnatting var billigere enn å leie seg inn på nærmeste campingplass. 

Kostnaden for overnatting var kr. 230,- pr. natt ved hele treffet (kr. 250,- pr. natt 1/2 uke) og inkluderer alle som er i bilen. (Kun camping avgiften)

  Heluke camping inkl treffavgift  kr. 1800,-  

- Treffavgift                                      kr.   650,-      

= Total overnattingspris                kr. 1150,-    

 

Total overnattingspris kr. 1150,-                      

/5(overnatinger)                                                                          

=                                      kr.   230,-                       

Flere campingplasser tar mer enn dette bare for et telt og så kommer det tillegg for strøm, flere enn en person, dusj og så videre.

 

Så litt om hva som kan forklare prisen:

Det krever en del infrastruktur som må tilrettelegges på et jorde for å tilfredsstille dagens krav til komfort for de aller fleste.

Vann skal være tilgjengelig, strøm, toalettfasiliteter, dusj muligheter, fellesområde, grillplass, sekretæriat og så videre. 

 

Eiere av jorder som er egnet for slike treff har funnet ut at det ikke er mulig å gi bort dette.

For noen er det sårt tiltrengte slåttearealer som vi "tramper" ned i den tiden vi er på stedet.

Foreninger og idrettslag som har egnede arealer vil se på dette som en kjærkommen inntektskilde til en slunken kasse.

Det er ikke mage kronene pr m2 som skal til før det blir tusenlapper av sluttbeløpet.

 

I Lærdal var vi heldige og fikk en billig leiepris på selve plassen.

Kommunen skulle ha sitt for vann, kloakk til toaletthengeren og dusjanlegget vi leide.

 

Vakter og førstehjelp koster. Kravene til arrangementer har blitt skjerpet de siste årene.

DSB har en veileder som vi brukte i Lærdal.

Den er på nesten 200 sider og er MEGET detaljert på hva som kreves for å drifte en midlertidig camp og mye annet.

(Det var blant annet derfor vi fikk tillatelse til å grille med kullgrill i knusktørre Lærdal).

Etter som jeg har fått høre legger HS opp til at "How to Landstreff" tar det mest relevante i denne veilederen og legger til noe eget.

 

Strøm opplegg krever en del utstyr.

Dette er ikke gratis å leie. Vi fikset billig byggestrøm opplegg i Lærdal.

Dersom det ikke er strømalternativer på stedet får man på- og fra-koblingsavgift som blir ganske heftig.

Bare her gikk det 10- 12 tusen i Lærdal. (Og vi fikk "kompispris")

Så kommer strømforbruket oppå dette.

Alt avhengig av temperatur, vannfylling i magasiner +++++++ kan det fort bli en del tusen som man ikke hadde forventet her.

 

I tillegg kreves det en del møtevirksomhet med grunneiere, kommune, og andre involverte for å få til avtaler.

Når ingen av de som arrangerer Landstreffet bor på stedet hvor Landstreffet skal arrangeres og det tar 3 timer i bil for å komme dit 

koster det også penger. 

Selv om mange av oss i organisasjonen i fjor kjørte en del kilometer gratis og brukte arbeidstid og fritid på telefonering, møter etc.


Summerer man alt dette sammen så blir det noen kroner pr. overnattingsdøgn.

 

Treffavgiften kan sikkert diskuteres, men da må en justere ned forventninger til innholdet i velkomstpakke og eventuelle gratis tilstellinger som blir tilgjengelig.

T-skjorter med trykk, klistremerker, plaketter og annet gir fort noen kroner.

For Landstreff 2018 var treffavgiften inkludert lunch ved Kvævassdammen og de aller fleste vil mene det var en kjekk tur.

Summa, sumarum, blir det derfor det prisleiet vi har havnet på.

 

Økonomisk var Landstreff 2018 i Lærdal en suksess.

Mange flere deltakere innom enn vi hadde forventet. 

Vi budsjetterte lavt med tanke på dalende oppslutning over flere år, at det var på Vestlandet, at det er midt i fellesferien, og så bort etter.

Landstreffet gikk med økonomisk overskudd, for første gang på flere år.

 

Treffavgiften for 2018 burde kanskje vert billigere, men det er alltid lett å være etterpåklok.

Noe av overskuddet kommer alle medlemmene i NLRK til gode. (Vi tok ikke ut tilskuddet fra HS).

Resten av overskuddet kommer medlemmene i NLRK avd. Hordaland til gode.

Til syvende og sist kommer overskuddet alle medlemmene i NLRK til gode. (Avdelingen får ikke mer penger før kontoen er nesten tom.)

 

Nå har jeg sikker glemt noe, men det får andre ta med og svare på.

 

Nå har jeg ikke vert i Elvedalen så jeg skal ikke si for sikkert hvordan det er der.

Mulig de har faste fasiliteter for camperende gjester? (Nedskrevet over flere år og ikke adhock priser?)

Anlegget har kanskje også grei "leiepris" i forhold til landstreffarealer rundt om i Norge?

Opparbeidelse gjennom dugnader i lengre tid og mer penger dyttet inn gir bedre fasiliteter og lavere leiepris siden NLRK er medeier av anlegget.

Alt dette kan være med på å gjøre det billigere å arrangere ett treff i Elvedalen, enn på ett tilfeldig valgt jorde i Norges langstrakte land.

 

Når vi gikk i gang med Landstreff 2018 var det ikke noe skriftlig informasjon tilgjengelig.

Mange "forståsegpåere" som mente at det ene var viktigere enn det andre. Oftest ikke det samme. (De ville bare det beste for oss og landstreffet)

Ingen informasjon om hva som måtte tenkes på og hva som er lurt å tenke på.

Vi manglet historikk for antall deltakere på de enkelte landstreffene og økonomiske rammer.

Da blir det å snurre rundt og skyte i blinde. Så får en håpe blinken er noenlunde riktig plassert i forhold til skyteposisjonen

 

Det var blant annet derfor jeg på Landsmøtet 2018, gav HS ansvaret for å lage til "How to Landstreff".

Når det har blitt arrangert noen Landstreff etter denne nye malen vil det være gode referanser å bygge videre på.

Da kan det økonomiske baseres på reelle tall i stedet for finger i været prinsippet som andre og vi måtte bruke.

Vi hadde dog en rettesnor i form av Landstreff 2017 og Deres priser.

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor kritikken kommer på forumet og ikke gjennom NLRK sine kanaler.

Bruk din avdeling som kanal for å få saken til HS.

Det er først når det kommer innspill til HS at det kan tas aksjon på saker.

Noen av HS representantene leser også forumet, så de får det med seg.

Faren er likevel at det blir for unyansert informasjon til å ta en avgjørelse på, for HS.

 

Det er fritt for en hver som er medlem i NLRK til å stille spørsmål og komme med innspill til Landsmøtet.

Kanskje dette skulle vert tatt opp der som en videreføring av forrige års innspill fra meg?

 

Dette svaret kan sikkert oppfattes som surt. 

Jeg har bare forsøkt å skrive så saklig som mulig for å prøve å belyse de sider av prisbildet jeg fikk kjennskap til i forbindelse med Landstreff 2018.

Jeg forstår at det kan bli for dyrt for enkelte å skulle være på treffet hele uken.

 

Hyggelig er det uansett på Landstreff.:):)

Vi sees på Eikrem i Sula.

 

Phuuh, ble alt for langt dette...........SORRY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig opplysende og flott skrevet tilsvar , synes jeg.

Var samtidig enig med Stigs første tanker om dette .Ble litt mindre enig nå .

Legger vi opp til teltcamp uten nett og strøm i skauen med utedass og bekkevann kommer det få.;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med utfyllende svar Jarle F. Jeg oppfattet det ikke som surt, men saklig.

 

Allikevel... man kan jo spørre seg om hvorfor man da gidder å arrangere et landstreff på et øde jorde når det skaper så mye arbeid og ansvar, og allikevel blir dyrere enn å bruke campingplass? (Du trenger ikke svare, det er mer et retorisk spørsmål).

 

Var på landstreffet i Nord-Norge i 2016. Det ble arrangert på campingplass. Fungerte veldig bra synes jeg. Alle fasiliteter, med tilstrekkelig antall toalett og dusj, lekeplass for barn, kiosk etc. Kanskje noen fra avd. Nord kan si noe om valgene de tok med tanke på valg av treffsted?

 

Jarle F; du spør hvorfor jeg kommer med kritikk her på LRF, og ikke gjennom NLRK sine kanaler. For det første; jeg har veil ikke kommet med så mye kritikk! Jeg må da få lov til å synes noe er dyrt? Uansett må man vel få lov til å frambringe kritikk her på LRF, uansett om det er om klubben eller utseendet på den nye Defenderen…

 

 Mitt spørsmål var om grunnlaget for prisnivået på landstreff. En annen ting var prisøkningen som er en fordobling på fire år. Altså ba jeg om fakta. Når jeg får fakta, da kan jeg kritisere eller rose, alt avhengig av hva jeg synes om svaret.

 

Og hvorfor jeg ikke går gjennom klubbens kanaler? Det kan jeg sikkert gjøre, men det er veldig greit å lufte tanker her på LRF. Kanskje andre lurer på, eller mener noe om det samme som jeg lurer på? Og kanskje man kan få, som jeg nå har fått; et utfyllende svar på hvorfor ting er som de er. Kanskje er det ikke noen sak å ta videre gjennom klubbens organer heller...

 

Det hadde jo vært interessant og sett hele regnskapet for landstreffet (men det kan jeg kanskje få hvis jeg går gjennom NLRK sine kanaler...).

 

Et annen spørsmål, som jeg ikke fant i NLRK sine statutter; skal landstreffet fungere som en inntektskilde, utgift eller nulloppgjør for klubben?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikk kommentaren var vel litt i affekt, he, he....

Poenget var om medlemmene i NLRK bruker HS for det som det er verdt og gir slike tilbakemeldinger som du ytret her, ville HS fått grunnlag for å gjøre tiltak basert på tilbakemeldingene. Jo flere, jo bedre.

Trenger ikke gjøre felles front for å få det tatt opp i HS.

Slik det er nå kommer det nesten ikke forslag inn i det heletatt, og da blir det heller ikke mulig å vurdere tiltak. (Var i hertfall slik da jeg var en del av HS).

Fordelen med få innspill til HS er jo at det blir enklere å komme frem med sine egne innspill.

 

Landstreff 2018 vurderte og var i innledende dialog med campingplassen i Lærdal.

Tilbakemeldingen var at tidspunktet for vårt arrangement var midt i campingens høysesong og ville legge beslag på for stort område samt båndlegge for stor del av mulig omsetning for campingplassen.

 

I 2016 var det motsatte tilfelle om de opplysningene jeg har er riktige.

 

Regnskapet for Landstreff 2018 er en del av klubbens regnskap og kan sikkert fås innsyn i fra HS.

 

Landstreffets økonomiske rammer er ikke fastsatt utover tilskudd fra HS til arrangerende avdeling. P.t kr. 35 000,- pr. Landstreff.

 

At man gidder å arrangere et landstreff på et øde jorde, er et godt spørsmål.

Kanskje det bør dras i gang en diskusjon rundt det på årets landstreff?

 

Ha en god langhelg, for dem som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vil starte med å si at grunnen til at jeg ikke har kommet på Landstreff på veldig mange år er absolutt ikke prisene, det er enkelt forklart at tidspunkt og plassering stemmer lite overens med andre aktiviteter jeg deltar på om sommeren.

 

Og det er synd, for meg. Mange år prøver jeg å få til "alt", men når disse arrangementene gjerne er på hver sin kant av landet hvert eneste år så må jeg velge.

 

Jeg synes alle som påtar seg å arrangere treff, landstreff osv gjør en fantastisk jobb. All ære til den frivillige innsatsen som legges ned.

 

Og takk og pris for at folk er villige til å delta på arrangement, og betaler kostnadene.

 

Hvis ingen arrangerer blir det ikke noen treff, hvis ingen kommer på treff orker ikke folk å arrangere heller.

 

Blir det et overskudd på et slikt treff så er det kjærkommen tilskudd til klubben vår eller til avdelingen. Dette generer mere aktivitet.

 

Og i vårt miljø er treff osv nøkternt lagt opp. Vet andre miljø opererer med hotellovernatting og restaurantmiddager, da er prisnivået noe høyere.

 

Lykke til med forberedelser til landstreffet, og arrangør av neste års landstreff bør kontakte siste års komite for tips og veiledning. Interessant det med DSB-veileder.

 

Og husk at de som arrangerer har et stort ansvar, både på dagtid og nattetid. Ingen ønsker alvorlige hendelser.

 

Samtidig er det lov å stille spørsmål slik Stig gjør. Ingenting er bedre enn at vi kan ha forskjellige meninger og at vi kan diskutere dette på saklig nivå. Noen må være kritiske også, de som stiller spørsmål er en slags "kontrollkomite". Og en "kontrollkomite" har vi ikke valgt i NLRK.

 

Ønsker alle en fin dag og et fint landstreff når dette kommer

hilsen

Henry Arnfinn :) som har planer om å komme innom i år dersom jeg får avspasert noen dager fra jobben :blink:

 

PS! Annet årlig treff som hvert år kolliderer med NLRK-treff hadde treffsted i Sykkylven i fjor, da hadde det vært gunstig å dra rett derfra til LR-treff i Ålesund (var faktisk i Ålesund tre ganger på en uke sommeren 2018). I år er det andre treffet jeg pleier å besøke lagt til Fredrikstad, så dere skjønner kanskje tegninga. <_<. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2019 den 8.19, gautes skrev:

Veldig opplysende og flott skrevet tilsvar , synes jeg.

Var samtidig enig med Stigs første tanker om dette .Ble litt mindre enig nå .

Legger vi opp til teltcamp uten nett og strøm i skauen med utedass og bekkevann kommer det få.;)

 

 

 

Det låter litt nostalgisk det du nevner om teltcamp  og bekkevann. Likevel en del av oss som kjører Serie biler og Defendere og som er  vant til det som noen kaller dårlig komfort vil finne det interessant  og gledelig med et treff i skauen. Dog ikke i de dimensjoner som landstreffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo et treff på høsten.

Ofte fjernt fra bekvemmeligheter.

Ble kalt fjelltreff før .

Ikke sikker på navnet nå.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Avdeling Nord arrangerte i 2016 på en campingplass. Det ble tidlig i planene våre klart at det å drifte camping for 40+ ekvipasjer ville bli vanskelig. Antall deltakere var for vår del umulig å gjette/beregne. For å levere gode nok løsninger toalett/dusj/plass trenger man mange hender - vi valgte kvalitet fra campingplass foran det arbeidet som måtte utføres og den belastning det er for våre frivillige medlemmer. 

Vi ville nok ikke hatt kapasitet til å justere treffet fra 40 til 80, hvis campingen ikke hadde vært løsningen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også nevnes at campingen vi var på i 2016 har kapasitet på 1000-1500 enheter er større arrangement. 

De har for eksempel hatt nordisk campingtreff der tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...