Gå til innhold

Alltid strømtom P38 (med nullet kmstand)


Anbefalte innlegg

Tiden var kommet for å kjøpe seg engelsk igjen. Kanskje var det dumt? 

 

Etter et par dager i mitt eie så oppdager jeg at den er tom for strøm (målte helt ned i 2,2 volt på batteriet) når bilen hadde stått i omkring 24 timer. Den har dessuten og nullet kmstanden. Tilfeldigvis var denne og på null når jeg hentet bilen, men tidligere eier kjente ikke til problemet med strømmen, men mente bilen hadde gått ca 200kkm.

 

Er det noen her som har vært borte i dette problemet? 

Batteriet er nå nytt, og det tar imot lading. Dynamoen lader 14-14,1 volt og bilen stater fint viss den bare står noen timer. 

 

For ordens skyld er det en 1998 modell med diesel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står bilen parkert i ett område med mye RF trafikk, eks utenfor hotell med mange biler/ nøkler i trafikk kan du oppleve slikt ( bortsett fra det med Km stand ).

Dog er det mye annet som kan stjele strøm over tid uten at du merker det så lett.

 

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil tømte seg også for strøm av samme årsak som Brage nevner. Jeg tok av den ene ledningen til antenna til sentrallåsen. Fjernkontroll virker fortsatt, men dårligere rekkevidde. Mottakeren sitter rett bak bakseteryggen på passasjersiden. Du må ta av det dekselet som sitter under sidevinduet i bagasjerommet. 

 

Du kan se om hjernen på bilen ikke går i hvilemodus som følge av forstyrrelser på frekvens til nøkkelen. Da vil dioden på girvelgeren ikke slutte å lyse, men fortsette å lyse svakt.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mystisk dette med ok brukbil i gamle eieres besittelse og dør når penger har byttet hender.

Regner med at de enkle ting som lading og batteritilstand er sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, gautes skrev:

Mystisk dette med ok brukbil i gamle eieres besittelse og dør når penger har byttet hender.

Regner med at de enkle ting som lading og batteritilstand er sjekket.

Som nevnt i første post så er batteriet helt nytt, og bilen lader ca 14 volt :)

 

Og ja jeg er litt enig. Kmstand stod på null når jeg hentet den og. Som skjer hver gang jeg parkerer bilen og den går tom for strøm. 

For å klare meg de siste dagene har jeg nappet av minuspolen hver gang jeg vet jeg parkerer mer enn noen få timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fikk meg en liten aha-opplevelse for noen måneder siden. Jeg kjøpte for første gang på lenge et skikkelig startbatteri på 120a. Etter dette har jeg aldri hatt problemer med batteriet, selv når bilen har stått i 2-3 uker i strekk. Min referanse fra før var Biltema sine startbatterier, og de har jeg hatt endel av. Kan hende at dette hjelper på din bil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, christianvig skrev:

Jeg fikk meg en liten aha-opplevelse for noen måneder siden. Jeg kjøpte for første gang på lenge et skikkelig startbatteri på 120a. 

 

Hvilket batteri er dette? Jeg sliter med å finne store nok batterier med polene på rett plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme type problem. "Bært! Gearbox fault, bært! ABS fault, ....osv." Kjøpte stort batteri før jul (Exide StartPRO EG110B, hos Thansen), men det er likevel slik at jeg må passe på å ha starthjelpen i bagasjerommet fulladet til neste gang bilen sier at det er gearbox/abs/traction/airbag, feil.... Nå låser jeg så å si aldri bilen, sist den sto noen dager i slutten av mai og var låst var alt dødt, så i dag var det sannelig det samme, selv om den nylig startet (starter alltid lett, når den vil startes!) for halvannet døgn siden.

Vet ikke om det har noen betydning at jeg hadde glemt nøkkelen i tenninga noen dager forrige uke, startet greit den dagen jeg oppdaget det.. men så sto den bom, igjen, dagen derpå, etter en kort tur kvelden før, uten noe tegn til lite batteri.. 

Forrige gang den var død var det tilsynelatende så lite strøm igjen at å sette nøkkelen i tenninga ga null utslag, alt var bekmørkt, ikke ett pip en gang. Måtte tilogmed bytte batterier og aktivere nøkkelsettene igjen, bilen var helt immobilisert og virket katatonisk. Bare bittelitt lading (et par timer) gjorde underverker, da startet den mange ganger, så toppladet jeg den og har kjørt ca ti mil med den den siste måneden. Og nå er det dødt igjen..

Men det er altså noe med sikringskursen til diagnoseverktøyet og BatteryBackedUpSounder'en, overledning, en stuck bryter eller et defekt rele, ett eller annet, det kommer røyk fra innunder sikringsboksen når jeg bytter sikring 33, det er vel "sounderen", men hva skal en gjøre, det er vel ingen mulighet til å fjerne dette sikkerhetsopplegget, alt avhenger av det, så bilen går i vranglås om en tar ut alarmgreiene?  Og jeg vil ikke bli døv og plage naboene heller (ref advarsel på https://www.landyzone.co.uk/land-rover/diagnostic-plug-fuse-blows.255561/). Er det noen som kjenner til disse tingene og vet hva og hvordan tingene som drar strøm kan koples ut? Jeg har forresten aldri lagt merke til at dioden på girvelgeren lyser.

Endret av ringerover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte en nyere skjermet brukt RF mottaker på ebay, tror det var fra en 2002 modell, men ikke sikker. Denne var direkte swap med den originale på P38. Har ikke hatt problemet siden. Hverken med tom for strøm eller andre mystiske feil som hindrer start. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener RF mottaker er del YWY500170. Har handlet denne hos island4x4 for en god stund tilbake. Den koster litt, men min bil kan iallefall stå 3uker uten at det blir strømtomt. 

 

Har og byttet spenningsregulator på dynamo til del MOBILETRON - VR-VW010 (fra eBay). Den er rimelig og gir noe høyere ladespennig enn originalt ( P38 diesel). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM du har null ide på hva det er som trekker strøm er dette startmetoden og finne ut av hvor strømtrekket går:

Tenningen skal være av

Ta ut alle sikringer og releer fra sikringsboks i motorrommet.

Fra batteriet går det 2 strømkabler, kopl bort den som går til motor og dynamo.

Den andre kablene går til sikringsboksen. Her skal du ha et godt multimeter. Jeg bruker et analogt som har 25A strømmåling på DC. Da ser man lett hva som foregår.

Start med og sette inn de 4/5 store sikringene en og en. Vent litt mellom de og følg med på strømtrekket. De til BECM skal gi litt trekk først og så dempe ned på maks noen hundre mA.

Fortsett med de små og følg godt med. Ikke gjør det for fort, da kan det bli like lett og starte på nytt igjen.

Om du kommer til en krets som bruker strøm er det noe feil der. Da kan du gå på skjemaene i Rave og jobbe deg fram til hvor feilen ligger.

Når du kommer til releene er det og bare og sette de inn og se om det trekker noe. Det skal ikke trekke noe strøm på noen av releene. Om det gjør det er releet brent og det må byttes til et tilsvarende. Det er 4 typer releer,Grønt 5 pol, Gult 4 pol og et sort som er spesial til ABS pumpen. I tillegg er det et lite gult rele som er til tute og AC clucth avhengig av modell.

 

Går du gjennom dette har du gjort grunnlaget for feilsøking av el på en P38.

Er allt bra  hittil står du igjen med BECM og EAS problemtikk.

BECM er det et dokument som ligger på nettet som heter BECM_SID.pfd.

Der står hele BECM feilsøknings tabellen for hva som kan vekke og holde BECM i høyt strømtrekk modus.

EAS kopler du bare ut EAS timer under venstre forsete for og legge EAS ecu strømløs.

Dette dekker 99.9% av alle strømfeil som er mulig og få på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...