Hans Chr. Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 Til min fortvilelse er det brudd i kuleleddet som sitter på enden av styrestaget og er festet i hjulet på høyre side. Nå kan jeg ikke svinge hjulet og har ingen styring. Heldigvis skjedde dette i oppkjørselen ved et brått rattutslag, og ikke i 100km/t på motorvei. Er dette en enkel oppgave å bytte selv? Er det noe å være oppmerksom på når jeg bytter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 Tror du må sjekke alle endeledd. Er ett så utslitt at det går i to kan du snart ha flere utslitte. Du må ha hatt fryktelig mye dødratt og underlig styring? Jeg ville tatt ut staget og satt det i skrustikka. De kan sitte veldig godt i styre/paralellstag og det kan tenkes du må bruke stor rørtang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hans Chr. Skrevet 24. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2019 Ikke dødratt i det hele tatt, men en del vibrasjon, særlig ved bremsing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 De vibrasjonene du får ved bremsing vil du fortsatt ha. De må skyldes annen feil. Ofte trege stempel på klaven slik at stempel skyver bare fra en side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hans Chr. Skrevet 24. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2019 Huff, ja! Da er det vel flere feil å ta tak i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EiRRik 4.6HSE Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Vil anbefale å kjøpe LR Genuine styrestag og paralellstag da de er ferdig innstilt på lengden. Ved bytte av bare endeledd så må det justeringer til. Det er i alle fall min erfaring med Genuine stag kontra løse endeledd eller 'halvfabrikat' 3. part produkter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ø.Trovum Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Paralellstag kan ALDRIG være ferdig innstilt på lengden! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Begynn med rustløser/ penetrerende olje allerede i kveld. (Bremsevæske skal vist fungere veldig bra som rustløser på gjenger.) Løsne låsemutteren med en fastnøkkel og ett godt rapp med klubbe/slegge på enden av den. Dusj gjengepartiet hver dag i ett par dager. Da løsner de litt lettere.Om du teller antall omdreininger når du skrur ut kuleleddet og bruker samme antall omdreininger når du skrur inn det nye er det ikke mye feil på spissingen. Kjør en kort prøvetur og sett bilen på plant underlag. Knappenåler i senter av hvert hjul så de peker rett bakover på hjulene, mål Rull bilen fremover så nåla havner forran på hjulene (180 grader i forhold til forrige måling), mål. Skal være noen mm mindre mellom nålene når de er fremme enn når de er bak. Husker ikke eksakt mål, mener noen har nevnt det i ett innlegg en gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Husk kobberpasta på gjenger når du monterer det nye leddet, så slipper du å bruke vold for å løsne det neste gang. Byttet på bilen min i går, og er veldig fornøyd med at jeg smurte inn gjenger med kobberpasta ved forrige skift :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Trådstarter skriver ikke noe om hva slags erfaring han har fra før. Litt usikker på om jeg vil anbefale styringsrep uten videre. Feil i endeledd begynner med slakk pga mangel på fett og så slitasje. Etterhvert trenger fukt inn og leddet ruster . Ofte blir det tight og fint en liten stund før det til slutt deler seg i to slik hengerfestekrok og tilhengerkrok bli når avkoblet. Brudd skyldes rusta og lite bevegelse , pga langtidsparkering eller sjelden full sving, og oppstår heldigvis oftest i sakte fart. Snakker vi offroad kommer mange andre faktorer inn. Vedrørende skift er slag på enden av bolten er fy-fy. Bøyer man styrearmen er man ute og kjøre. Slag på enden av armen i rett linje mot armens feste er bedre. Da deformerer man det kone øyet i festet et kort øyeblikk og bolten smetter ut. Noen ganger må et par slag til. Aller best er en endeleddsavdrager. Da belastes ikke armen i noen retninger. Forstillingsjustering(spissing) kan måles på veldig mange måter, men justeres ved å vri på PARALELLSTAGET. Resten av forstillingsvinklene er ikke justerbare på stive foraksler. Sjekken du gjør etter justering er å se om rattet står rett frem ved kjøring rett fram. Gjør det ikke det har du bommet. Justering av snekka i forhold til h.forhjul ved å vri på STYRESTAGET har Lafterolf beskrevet veldig flott et sted. Regner med han kommer på banen med link til det etterhvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Noterer din bemerkning @gautes om erfaring og stiller meg i skammekroken. 24 minutter siden, gautes skrev: Vedrørende skift er slag på enden av bolten er fy-fy. Bøyer man styrearmen er man ute og kjøre. Slag på enden av armen i rett linje mot armens feste er bedre. Mente slag på enden av armen, ja. Dårlig forklart av meg. Stiller meg i skammekroken x2. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Jeg pleier å løsne muttern som holder endeleddet, men ikke skru den helt av. Så setter jeg en jekk under og legger LITT! Press på bolten. Gir så et lett rapp på siden av armen. Da smerter konen ut så lett som ingenting Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.