Gå til innhold

Brukket kuleledd i styrestag


Hans Chr.

Anbefalte innlegg

Til min fortvilelse er det brudd i kuleleddet som sitter på enden av styrestaget og er festet i hjulet på høyre side. Nå kan jeg ikke svinge hjulet og har ingen styring. Heldigvis skjedde dette i oppkjørselen ved et brått rattutslag, og ikke i 100km/t på motorvei.

 

Er dette en enkel oppgave å bytte selv? Er det noe å være oppmerksom på når jeg bytter?

 

B41FDA14-841F-4168-BA8B-44C14B6DEC3C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må sjekke alle endeledd. Er ett så utslitt at det går i to kan du snart ha flere utslitte.

Du må ha hatt fryktelig mye dødratt og underlig styring?

 

Jeg ville tatt ut staget og satt det i skrustikka. De kan sitte veldig godt i styre/paralellstag og det kan tenkes du må bruke stor rørtang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å kjøpe LR Genuine styrestag og paralellstag da de er ferdig innstilt på lengden. Ved bytte av bare endeledd så må det justeringer til.

 

Det er i alle fall min erfaring med Genuine stag :) kontra løse endeledd eller 'halvfabrikat' 3. part produkter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med rustløser/ penetrerende olje allerede i kveld.

(Bremsevæske skal vist fungere veldig bra som rustløser på gjenger.)

Løsne låsemutteren med en fastnøkkel og ett godt rapp med klubbe/slegge på enden av den.

Dusj gjengepartiet hver dag i ett par dager.

Da løsner de litt lettere.Om du teller antall omdreininger når du skrur ut kuleleddet og bruker samme antall omdreininger når du skrur inn det nye er det ikke mye feil på spissingen.

Kjør en kort prøvetur og sett bilen på plant underlag.

Knappenåler i senter av hvert hjul så de peker rett bakover på hjulene, mål

Rull bilen fremover så nåla havner forran på hjulene (180 grader i forhold til forrige måling), mål.

Skal være noen mm mindre mellom nålene når de er fremme enn når de er bak.

Husker ikke eksakt mål, mener noen har nevnt det i ett innlegg en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk kobberpasta på gjenger når du monterer det nye leddet, så slipper du å bruke vold for å løsne det neste gang. Byttet på bilen min i går, og er veldig fornøyd med at jeg smurte inn gjenger med kobberpasta ved forrige skift :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter skriver ikke noe om hva slags erfaring han har fra før.

Litt usikker på om jeg vil anbefale styringsrep uten videre.

 

Feil i endeledd begynner med slakk pga mangel på fett og så slitasje.

Etterhvert trenger fukt inn og leddet ruster .

Ofte blir det tight og fint en liten stund før det til slutt deler seg i to slik hengerfestekrok og tilhengerkrok bli når avkoblet.

Brudd skyldes rusta og lite bevegelse , pga langtidsparkering eller sjelden full sving, og oppstår heldigvis oftest i sakte fart.

Snakker vi offroad kommer mange andre faktorer inn.

 

Vedrørende skift er slag på enden av bolten er fy-fy. Bøyer man styrearmen er man ute og kjøre.

Slag på enden av armen i rett linje mot armens feste er bedre.

Da deformerer man det kone øyet i festet et kort øyeblikk og bolten smetter ut.

Noen ganger må et par slag til.

Aller best er en endeleddsavdrager. Da belastes ikke armen i noen retninger.

 

Forstillingsjustering(spissing) kan måles på veldig mange måter, men justeres ved å vri på PARALELLSTAGET.

Resten av forstillingsvinklene er ikke justerbare på stive foraksler.

Sjekken du gjør etter justering er å se om rattet står rett frem ved kjøring rett fram.

Gjør det ikke det har du bommet.

 

Justering av snekka i forhold til h.forhjul ved å vri på STYRESTAGET har Lafterolf beskrevet veldig flott et sted.

Regner med han kommer på banen med link til det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer din bemerkning @gautes om erfaring og stiller meg i skammekroken.

 

24 minutter siden, gautes skrev:

Vedrørende skift er slag på enden av bolten er fy-fy. Bøyer man styrearmen er man ute og kjøre.

Slag på enden av armen i rett linje mot armens feste er bedre.

Mente slag på enden av armen, ja.

Dårlig forklart av meg. Stiller meg i skammekroken x2. 

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å løsne muttern som holder endeleddet, men ikke skru den helt av. Så setter jeg en jekk under og legger LITT! Press på bolten. Gir så et lett rapp på siden av armen.

Da smerter konen ut så lett som ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...