Jump to content
LRforum
oterpoter

hjelpesnekke Exmil; er dette riktig?

Recommended Posts

hei

hjelpesnekke på min 1974 Exmil må byttes, og da lurer jeg på om dette er riktig type til denne

 

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=427

 

når vi er i gang, hva med disse hjullagre?

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=329

 

evt om disse hjullagre er av ok kvalitet?

 

Fikk påpek på PKK om slark/treghet i hjelpesnekke, samt for dårlig retningsstabilitet og selvopprettingsevne

 

Disse Exmilene er jo ikke helt enkle å vite hvilke deler som er riktig til enhver tid.

:)

takk for hjelp!

 

mvh

Mathias, som snart har stree legal bil!

slenger ved et bilde av bilen samtidig :)

 

Hilmar.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

uhm... Ja? ..  109-V8 også kalt Stage One, hadde den bjelken på ett annet sted. som hjelpesnekka sitter i. 

Lager som passer en passer alle :D men har du nøkkelen til å dra de til med?  burde bytte låseskiva eller ihvertfall ha en i reserve.. 

 

Jeg ville kansje anbefalt kittet i såfall  https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=338  da bytter du både yttre og indre lager og har alle pakninger nytt også. bruk silikon tetting på papirpakningen før du kliner den på og skrur igjen :D 

 

og en sånn https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=340 til å stramme med. 

 

Glemte nesten.. ha på nok fett ved montering av hjullagrene.. alt ryker fortere jo tørrere de er ved montering :D

Edited by robl

Share this post


Link to post
Share on other sites

tusen takk for kjapt svar :)

og tips!

 

jeg smeller ivei en bestilling, og håper at 2-er feilene jeg fikk på styringen er en saga blott asap!

-m

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah... en pers burde lea på rattet mens du inspiserer styringa og alle endeledd.  fra styresnekka og ned for å være sikker der. 

 

hjelper det å stramme så er det bra, hvis ikke må du bytte.  og ting kan lett å rusta fast.... :unsure: da må hele greia byttes. 

 

 

Edited by robl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hjelpesnekke er lik på sivil og x-mil.

Styresnekka er ikke det.

Men jeg har noe i hylla om det kniper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ny hjelpesnekke er bestilt, samt hjullagerkit og tool :)

 

var jo som å kjøre en sjark den bilen. hjelper kanskje ikke med knastedekkene heller :)

og fort går det ikke. var max oppe i 75km/t på det meste. hehe. kanskje noe lavt giret disse militær kassene ja. men så lenge man er på veier som ikke er motorvei, vil dette bli en sykt morsom bil!

Bare resten igjen!

-m

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knastedekkene fra forsvaret er ikke helt galne.

Men de krever ok styregeometri og slarkefri overføring.

 

Hjelpesnekkeskift bør du lese litt om her på VBF.

Mener både Land Rover For Alle Penga og jeg og sikkert fler har skrevet utførlig om det et sted.

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg har ikke forsvarets knastedekk

jeg har B/F Goodrich Mud terrain

250/85 R16.

 

Jeg har lest litt om hjelpesnekker her inne ja, men tror uansett at et bytte ikke skader :)

nytt bør være bedre enn gammelt.. Jeg har byttet 3 av stagene, og 4 av ball joints allerede.

Samt ny styredemper.

 

Skal lese meg opp litt mer i de kommende dagene, da det tar en ukes tid før jeg får deler uansett :)

-m

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott.

Ikke alle gidder søke/rote fram/klarer å finne gammel info.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...