Gå til innhold

Verksteds kompressor anbefaling ønskes.


LandRover

Anbefalte innlegg

Jag skal kjøpe luftkompressor til min garasje som tidligere har vært et lite bilverksted. Det finnes rør lagt langs den ene 11 meter lange veggen og det bærer tydelig preg hvor den gamle har stått. Prismessigst så er det et godt hopp fra hobby typen som bråker noe aldeles så jeg får regne med å gå opp i pris. En brukt Atlas Copco ser jeg for salg. Merke låter jo bra. Bør jeg se opp for slitasje  på brukte?

En annen brukt som har benevnelsen: Durr TA-200 ABK Oljefri, 6,3A, 25 Liters, kan jeg få for 5000.-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 liter høres lite ut.Men nå har jeg alltid hatt store på jobb og hjemme.

Har en 20 liters på hjul som brukes som mobil luftkilde rundtomkring.

For lite luft til kontinuerlig spikring,hjulskift, osv. og støyende.

Ville nok gått for en brukt og stor en selv kontra ny og liten.

Men alt er jo avhengig av krav og så lommeboka til slutt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å handle en 150 liters kompressor til mitt verksted, med 3KW trefase motor. Denne står fast tilkoblet røropplegg med uttak osv flere steder.

Jeg handlet denne brukt for småpenger - ref forslag fra Gautes over. Byttta olje på den og sjekka at ikke noe var løst. Den har gått der oppe i 5 år uten problemer nå.

 

Denne er akkurat passe til verkstedbruk i mine øyne. Sliter ikke med vanlig luftvertøy - men skal du ha roterende verktøy, drill eller annet som krever mye luft, så får den noe å tygge på. Jeg ville ikke ha hatt mindre.

 

Når det gjelder støy så er min plassert oppe i en hems, som er åpen mot verkstedet. Den er montert i gulvet med gummidempere (fåes hos industrivarehus) og rundt snekret jeg en enkel lydcelle av noen plankebiter festet i gulv / tak, og glava lydtrinnsplate som egentlig er ment for montasje under gulv i leiligheter osv. Denne fungerer flott til å drepe støyen - og er stive nok til at de "står av seg sjæl" mellom to plankebiter.

 

Om du monterer den fast - husk opplegg for å tømme vann av kompressoren.

 

En annen viktig detalj er en eller annen form for hivedbryter (jeg har min rett ved lysbryteren) slik at kompressoren ikke er konstant på. Om det oppstår en lekkasje vil du ikke at den skal bli stående og gå kontinuerlig..

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atlas copco er et kjent merke, men du må se på hvor mye luft som leveres. De fleste oppgir fritt avgitt som ikke sier så mye, bedre å se hvor mye de gir på 6 bar. Det som desidert trenger mest luft er sandblåsing. Stor tank 100-150 liter gir luftreserve nok til det meste av annet verktøy, men du må regne litt tid for å fylle tanken. Stempelkompressor som er det vanligste bråker, men har overkommelig pris. Skrukompressor gir mer luft går stille og er ditto dyr. Lamellkompressor leverer også luft så det holder er komplett umulig å slite ut, men dyr. Med fare for å drive produktreklame så har wurth kommet med en håndverkerkompressor nå som er veldig stillegående. Hvor mye luft den gir vet jeg ikke, men regner med at den er i samme klasse som andre håndverkerkompressorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke med stor tank hvis ikke kompressoren kan fylle den opp. Den vil i så fall bare jobbe seg ihjel eller du må vente en stund mellom hver gang den jobber opp nok trykk.  

For luftkrevende verktøy som slipemaskiner og sandblåsing så må du opp i fra 500l/m fritt avgitt ved 6 bar og tank på 100-150 liter ++ hvis du skal jobbe effektivt (uten irritasjon).

F.eks. Kaeser, Luna, Ingersoll Rand, Atlas Copco er bra merker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de nyere kompressorene ønsker seg luftavfukter i tillegg .

Verksted jeg jobbet på investerte i dritdyr stillegående kompressor.

Husker ikke typen men ikke stempelversjonen.

Den rakk å havarere før noen sjefer leste seg litt opp.

Da ble det ny kompressor og avfukter til en vanvittig pris.

(Og vi på gølvet som var fornøyde med den gamle.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Location Sverige? Da har du kanskje 400V? Jeg har den største BT kompressoren men den med 150 liters tank som man fikk før.

Ca 10 år gammel men lite brukt, har ikke 400V, tenkte å bytte motor men trenger ikke så stor kompressor. Selges 6000.-

Tenkte jeg skulle gå for 2 mindre istedenfor, en fast til røropplegg og en jeg kan dra med meg rundt og eventuelt koble til for

ekstra luft når det trengs. F.eks. 2 x denne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innlegg.

 

Det bør absolutt være 400V her. Jeg har ikke fått sjekket skikkelig ennu, men ledningsnettet og sikringsskap kan tyde på det.  Jeg bor for tiden noen kilometer ifra "verkstedet/garasjen" Det finnes ganske mange  brukte Atlas Copco kompressorer tilsalgs her i Sverige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se hva som er stemplet på kompressoren for å se hva de leverer. Har en ganske stor og omfangsrik atlas copco som sørger for luft til brannbil. Tank på 100-150 liter, men den leverer ikke mer luft enn en middels håndverker kompressor altså 200-250 liter og det er ikke spesielt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at det har vært en 400 V og at  kompressoren har stått i et kald-rom/uthus som er klistret til garasjen. Så skal de plasseres der så er 400 V komressor nødvendig. Rør er allerede opplagt. Apropos 400 Volt det står 380 på bryteren men det er vel et fett. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...