Gå til innhold

Suzuki Jimny 2019.....!


Anbefalte innlegg

I går besøkte jeg Suzuki forhandler i Mariestad ved Væneren Sverige som fortalte meg at det er 2 års ventetid på bilen. De hadde riktignok hatt en bil til for salg som hadde gått til Nord Sverige. Likevel det er flere/mange annonser på blocket .se der forhandlere averterer disse biler for salg. Likegyldighet kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter at Discoveryen min døde på meg her for noen uker siden, så ble jeg nødt til å se meg om etter 'ny' bil. En Jimny til nesten en halv million er langt utenfor rekkevidde, og en Defender til tre ganger det igjen er en utopi, så det ble en pent brukt 20 år gammel Jimny gen3 på meg isteden ;) . Han som jeg kjøpte den av hadde kjøpt seg ny Jimny fra Sverige. Den kom visstnok da på 320.000,- fredig registrert i Norge, når han tok seg av importen selv. Jeg begynte å dykke litt i tekniske data, og ser at Jimnyen har 88" akselavstand, og en sporvidde som er noen cm bredere enn Landrover SII/III for export-modellen, og et par cm smalere på Japan-modellen (Kei Car). Karosseriet jo som vi vet større på Landrover enn på Suzuki. Og Landroveren veier vel ca 400kg mer enn Jimnyen også. Under bilen ser alle komponenter ut til å være bygget av halverte dimensjoner i forhold til en Landrover90/Defender (dimmensjoner på ramme, akslinger, fjærer, radiusarmer etc etc).

Men, det var litt artig å se at denne bittelille bilen har hjulene sine plassert tilnermet identisk med en klassisk 88"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det har vært lang ventetid her i Sverige. Bare noen få biler ble tildelt landet i starten. Nå er den lovet å være i salg på "Våren" Torakku heter den nå. og koster her i landet 214000.- SEK.  Som tidligere nevnt så oppgraderer "Renoverer" jeg min gode Defender 2002 modell ca. 77000 km. Likevel jeg tenker jeg å bytte min bil nr. 2 (Reservebilen)  Suzuki Grand   Vitara også 2002 modell i en slik liten Tass. Land Roveren selger jeg aldri. 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.

 

Målene som HansCristian oppgir betyr jo at en Jimny vil passe utmerket under ett Land Rover Serie 1 karosseri ;)cool.

 

Å kjøpe en Torakku fra Sverige for 214’ blir jo samme kostnad som å finne og overhale en original 2-lters motor.

 

Henry’s Garage, stedet for de kreative ideer.

 

ønkse aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg beveger meg vel litt utenfor grensen i temaet  Defender. men siden tråden er er her . . . . . . . .

Det virker helt ulogisk for meg også.. I konkurranse med blant annet Range Rover og Rolls Royce.  Så kommer det vel an på hvilke biler som er med i "testeni" 

 

Årets SUV 2019

Att se något annat än Suzuki Jimny vinna känns faktiskt helt ologiskt. Det här är en supercool, urgullig och megapraktisk mini-pansarvagn som klarar allt. Grattis Suzuki!

1. Suzuki Jimny (18,9 %)
2. Audi Q8 (16,6 %)
3. BMW X7 (12,5 %)
4. Rolls-Royce Cullinan (12,1 %)
5. Porsche Macan (9,8 %)
6. Jaguar I-Pace (9,4 %)
6. Range Rover Evoque (9,4 %)
8. Mercedes-Benz GLE (8,7 %)
9. Lexus RX L (1,5 %)
10. Jeep Wrangler (1,5 %)

 

Kilde: hogstavaxeln.se

 

Må jeg få legge til at det ikke er en test, men trolig en "røsting" hva det nå en heter på norske, avstemning kanskje? De forklarer litt mer.

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 22.5.2019 den 14.07, tele109 skrev:

Kan ikke skjønne annet en at dette blir en salgs suksess i utlandet. Suzuki Norge kommer sikkert til å forandre mening

Det har de tydeligvis. Om det ikke er en privat importert bil så finnes det en på Finn til en halv million kroner.

I Sverige har de besluttet  å ta bilen inn som lastebil på grunn av den høye årsavgiften på 4 seteren som er ca. 10000.- kroner. "Lastebilen"  er toseter og har vegg/rist bakom førersete. Skatten her skal være betydelig mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

LATEST CAR NEWS . COM SKRIVER

Suzuki Jimny 2023: With 5 doors and a hybrid engine.
 

Sitat

Suzuki Jimny har vært en suksess for det japanske merket. Så mye at de midlertidig måtte trekke den tilbake og gjøre den om til et profesjonelt kjøretøy – på grunn av utslipps forskriften.



Jeg tenkte å anskaffe meg en 2022 modell, men som det sies i siteringen så kom den til EU som 2 seter med gitter rett bak setene. Det gjør den meget ukomfortabel og nesten umulig som en overnattings bil. (Jeg er ca 193 cm på strømpelesten.) Tross dette så er årsavgiften her i Sverige 10 - 12 000.- kroner. på den lille bilen. 

Nå kommer som nevnt en Suzuki Jimny 2023: With 5 doors and a hybrid engine. som gjør at den kan tas inn som fire seters og med en langt lavere årsavgift.

Om jeg går for denne 2023 modellen så er det ikke som erstatning for min her i forumet mye diskuterte problem bil Defender 2002 modell 77000 km. men mer som en tilleggs bil.

 

En ny Defender vil bli altfor dyr.

Min Defender står fortsatt hos en anbefalt mekaniker som fikser nesten alle bilmerker i vente på at den blir kjørbar.

 

Kanskje er det en mulighet at den kommer til Norge?





 

Endret av LandRover
rettelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...