Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
robertsoevik

Suzuki Jimny 2019.....!

Recommended Posts

Endelig en Suzuki som jeg liker. Den beste siden Suzuki 413 - Samurai. Min  bil på åttitallet var en slik en. Likevel jeg står fast på Defenderen .

 

 

Edited by LandRover
Feilskrevet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne annet en at dette blir en salgs suksess i utlandet. Suzuki Norge kommer sikkert til å forandre mening

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timer siden, Stig skrev:

 

Den så langt bedre ut som seg selv, enn som "ombygd til Defender". Jeg synes faktisk den ser mer ut som en Defender da også.

 

For øvrig, er bilen fin den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, tele109 skrev:

Kan ikke skjønne annet en at dette blir en salgs suksess i utlandet. Suzuki Norge kommer sikkert til å forandre mening

Problemet er at avgiftene på bilen, gjør den usalgbar i noe volum som kan forsvare delelager, teknisk kursing mv.

 

Motoren som sitter i, er dessverre ( og som vanlig ) ikke helt state-of-the-art uslippsmessig, og da straffes Suzuki ekstremt kraftig i det norske avgiftssystemet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ifølge importøren har de ikke engang regnet på avgifter. Importør sa at markedet er fullt av SUV og at han tvilte på at det var et marked.

Svenskene feilberegnet også, for der er det ventelister. De får ikke nok biler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutter siden, lafterolf skrev:

Ifølge importøren har de ikke engang regnet på avgifter. Importør sa at markedet er fullt av SUV og at han tvilte på at det var et marked.

Svenskene feilberegnet også, for der er det ventelister. De får ikke nok biler.

Jeg så en beregning på Suzuki-sidene på Facebook, og den var ikke pen. Med mindre husken svikter, og det er ikke usannsynlig, var det snakk om rundt 460 ( ?? ) kroner for en bil på norske skilter.

Det er selvsagt helt umulig å få solgt noe volum med den prisen.

Suzuki har alltid hatt enkle, robuste biler for vanlige folk med vanlige lommeboker. Dessverre blir disse nå så hardt straffet avgiftsmessig, at de i praksis er nesten usalgbare...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jeg hadde en Serie 3 bil veteranklasset så kunne jeg tenke meg en slik en. Den koster rundt 200 000.-,  ca. 185 000.- NOK her i Sverige. Årsavgiften er bare en tredjedel av hva jeg  betaler for Defenderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, JokerS30 skrev:

Jeg så en beregning på Suzuki-sidene på Facebook, og den var ikke pen. Med mindre husken svikter, og det er ikke usannsynlig, var det snakk om rundt 460 ( ?? ) kroner for en bil på norske skilter.

Det er selvsagt helt umulig å få solgt noe volum med den prisen.

Suzuki har alltid hatt enkle, robuste biler for vanlige folk med vanlige lommeboker. Dessverre blir disse nå så hardt straffet avgiftsmessig, at de i praksis er nesten usalgbare...

 

suzuki jimny.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skulle også kun satses på swiften med samme motor som jimny’en

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ikke helt skjønne at den blir en avgiftsbombe, kan umulig veie så på mye. Og en 1,5 liter på 100 hester.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om den kom til Norge kunne den selges som varebil?

Bilen veier: 

image.gifTjänstevikt kg 1 170 (1 185)

Maximal totalvikt kg 1 435

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er helt sikkert for liten for norske varebilregler.

 

Som personbil kommer den på rundt kr 400.000,-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mange gode lovord  er sagt om denne bilen.

 

”Årets charmigaste bil”
auto motor & sport (nr 12/2019)

”gjord för seriös terrängkörning”
auto motor & sport (nr 12/2019)

”Lilla Jimny är uppenbarligen av Dakar-virke”
Teknikens Värld (nr 12/2019)

”Jimny tar sig iland överallt”
Teknikens Värld (nr 12/2019)

”en livsstilsbil, en äventyrsbil, en kultbil…”
livsstilsbilar.se

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denne burde vel være mulig å få importert til Norge og registrert som varebil? Jeg hadde noe lignende i 1987 en SJ413 tror jeg den hette. Undrer nå på om ikke J i navnet står for Jimny? Det tenkte jeg ikke på da.

Suzuki-Jimny-Pickup.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lest litt rundt på nettet om jimny'en.

Suzuki er ikke i nærheten av å kunne levere nok biler. Bare i Storbritannia var det 10000 på venteliste, de fikk 600 biler første halvår i år. Samme i andre land. Suzuki var ikke vant til slik etterspørsel. 

De må i tilfelle bygge ny fabrikk for å kunne levere nok.

 

Vær gang jeg ser bilde av bilen tenker at dette er bilen Land Rover skulle bygget.

Ikke en D5 ála Kia Soul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...