Gå til innhold

Framdører meget vanskelig å lukke ved flere minusgrader.


LandRover

Anbefalte innlegg

Det er sommervarme her og mine to framdører går smidig og lett å lukke. Dog har jeg de siste årene ved minusgrader hatt problemer med å få dem lukket. Jo kaldere det blir desto verre blir det. Det hender at jeg  må kjøre uten å få dem helt stengt. De blir stående litt på gløtt selv om jeg drar til døren det jeg tørr uten å gjøre skade.  Bilen en 2002 modell kjørt 70 000 km. har stått under åpen himmel i alle år i både varme, regn og kulde. Låsen er oljet. Hva kan det så være?  

 

PS.  Når  bilen etter noen km. kjøring blir oppvarmet inne i kabinen  så smekkes dørene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en liten fjær inni låsekassen som kan bli litt slakk med tiden. Da klarer den ikke å trekke låsen i lås når det blir kaldt og allt går litt tregere. Hvis du klarer å åpne låsekassen og bytte fjæren med en litt strammere fjær blir nok allt triveligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justere sluttstykket i b-stolpen litt ut er en løsning.

Men kun etter at man har sjekket andre feilkilder.

Feks manglende eller slitt plasthylse på sluttstykket.

Slitt låskasse og ditto låsehaspe.

Tregheter i låskasse og overføringer.

Slakk i hengsler.

osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for innlegg. Når jeg først er her så tørr jeg slenge på et annet lite problem ad lukkemekanisme.  Sentrallåsen  i bakdøren låses og lukkes bare tilfeldig  når jeg vrir om nøkkelen i  frontdøren. Muligens en dårlig kobling - ledning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at det er gummien i listene som blir hardere når det er kaldt som er problemet. På min bil hjelper det dessuten å åpne en av de andre dørene når den vanskelige døra på høyre side skal stenges, så det tyder jo på at det har noe med lukkekraften å gjøre. Men teorien om en liten fjær i låskassa er interresant. Er det flere som har byttet denne og har det hjulpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som nevnes over er mulige feilkilder eller symptomer.

Problemet er å finne feilen og fikse den før man har smelt døra hardt igjen så mange ganger at døra sprekker og annet også går i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...