Gå til innhold

HDC systemfeil på RR L322


Anbefalte innlegg

Ute og kjørte i regnværet igår. Måtte bremse to ganger etter hverandre og bong så kom HDC fault system not avaiable. Det forsvant på en tur senere igjen og kom igjen idag. 

Bilen settes på lading ikveld. Batteriet er relativt nytt men har vært vel mye småkjøring siste tiden. 

Jeg skal få lest av feilkoder, men tenker umiddelbart at dette kan være bremselysbryter eller steering angle sensor. Om diagnosen skulle peke på det samme er det noen som har en god guide for å bytte disse? 

 

Mtp regnvær og at dette kom under bremsing så tenker jeg det kan være greit å sjekke koblinger under bilen. Noen som vet om noen åpenbare ting å sjekke mtp fukt og elektrisitet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp(billig skjorteknapp) på denne, jeg... Om LR har gjenbrukt logikken i feilhåndtering fra luftfjæringa så har du hatt en strømpeak på en sensor som har gitt out of bonds-signal. Kommer ofte ved at isolasjonen går på ledningene til en av høydesensorene + fukt, og/eller vann trenger inn i kontakten til harness (som gjerne blir sprø og går sønder med årene). Du bør kunne se det på feilkodene, om gjettverket mitt er i riktig retning eller ikke. 


https://www.youtube.com/watch?v=UBLkj0xWl2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, MariusMorch skrev:

Ute og kjørte i regnværet igår. Måtte bremse to ganger etter hverandre og bong så kom HDC fault system not avaiable. Det forsvant på en tur senere igjen og kom igjen idag. 

Bilen settes på lading ikveld. Batteriet er relativt nytt men har vært vel mye småkjøring siste tiden. 

Jeg skal få lest av feilkoder, men tenker umiddelbart at dette kan være bremselysbryter eller steering angle sensor. Om diagnosen skulle peke på det samme er det noen som har en god guide for å bytte disse? 

 

Mtp regnvær og at dette kom under bremsing så tenker jeg det kan være greit å sjekke koblinger under bilen. Noen som vet om noen åpenbare ting å sjekke mtp fukt og elektrisitet? 

 

Jeg mener du kan se bort fra at det er batteriet som gir deg denne feilen denne gangen. 

 

Jeg har selv hatt HDC system fault ved dårlig batteri (L320), og da oppstod den spesielt når du starter vogna. kv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært og fått lest av feilkoder. Mekanikerkompis hadde litt begrenset tid, men fikk lest av følgende. Feil ved Yaw-rate sensor og feil på Steering angle sensor. nullstilte og kalibrerte sistnevnte og den gir ingen feil. 
 

Feilene forsvant først. Så startet jeg opp bilen og rygget og de kom tilbake. skrur av og på bilen og nå er de borte, men dukker plutselig opp. Skrur jeg av og på bilen forsvinner den igjen men dukker opp vilkårlig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva dette kan være. Rattet mitt er også litt på skjeiva når bilen kjører rett frem etter en feil som ble gjort ved forstillingskontroll i vinter. Er snakk om 1-2 cm og har ikke hatt tid til å gjøre noe med det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få utført en skikkelig diagnose på bilen. Det kan som fruen her nevner være en sensor/kontakt som er i ferd med å takke for seg, eventuelt et kabelbrudd. Om rattet er på halv tolv etter en firehjulskontroll så er det noen som ikke har gjort jobben sin. Sannsynligvis for sent å reklamere på nå. Det burde du har gjort umiddelbart.

 

Få bilen til noen som _kan_ LR. Personlig har jeg hatt god erfaring med Techno Classic på Liertoppen (nei, jeg er ikke sponset). De har i alle fall greid å gre ut vanskelige problemer for meg. La de ta en ny firehjulskontroll når de er i gang også. Ville ikke overraske meg om dette bare er småtteri - bare man finner den riktige feilen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et stående tilbud på å rette opp firehjulskontroll og diagnose ble tatt idag men den kom opp med to forskjellige feilsett. 

 

Jeg har satt den på lading i natt. Begynner med å få rettet opp hjulstilling og så tar jeg en ny diagnose 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MariusMorch skrev:

Noen som har diagnose utstyr som passer til Tdv8 i Oslo området? Litt sprengt kapasitet på verksted til å feilsøke om dagen så tenkte å se hva jeg kom frem til på egenhånd 

 

Har IID-Tool hjemme, mulig den kan funke for å lese av / slette feil. Det blir i Lommedalen. Send meg pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads kastet seg rundt og sjekket dette for meg. Feilkodene er som følger og det lukter kabelbrudd med andre ord. 

 

VIN: SALLMAM247A249364
L322 - Range Rover 2007
Vehicle scanned on 21-05-2019 12:05
Using IIDTool BT V3.0 B2643

ATCM-Terrain Response

  • U0401-94 (2E) Invalid data received from engine control module/powertrain control module - Component failure - unexpected operation
    ( on 21-05-2019 12:04:35 at 227619 km )
  • U0402-94 (2E) Invalid data received from transmission control module - Component failure - unexpected operation
    ( on 21-05-2019 12:04:35 at 227619 km )
  • U0416-94 (2F) Invalid data received from vehicle dynamics control module - Component failure - unexpected operation
    ( on 21-05-2019 12:04:34 at 227619 km )
  • U0403-94 (2E) Invalid data received from transfer case control module - Component failure - unexpected operation
    ( on 21-05-2019 12:04:35 at 227619 km )
  • U0421-94 (2F) Invalid data received from ride level control module - Component failure - unexpected operation
    ( on 21-05-2019 12:04:34 at 227619 km )

HVAC-Heat / Cool

  • 0x30 Air quality sensor line fault

TCCM-Transfer Case

  • U0122-87 (2F) Lost communication with vehicle dynamics control module - Bus signal/message failure - missing a message
    ( on 21-05-2019 12:04:46 at 227619 km )

TMC-Traffic Message

  • B1A56-18 (2F) Antenna circuit - General electrical failure - circuit current below threshold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

U0421-94 (2F) Invalid data received from ride level control module - Component failure - unexpected operation
( on 21-05-2019 12:04:34 at 227619 km )

....B)

 

Finn ut hvilken sensor/hvilket ledningsnett det gjelder, så blir du vel kvitt følgefeilene også. 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yarnslayer skrev:

U0421-94 (2F) Invalid data received from ride level control module - Component failure - unexpected operation
( on 21-05-2019 12:04:34 at 227619 km )

....B)

 

Finn ut hvilken sensor/hvilket ledningsnett det gjelder, så blir du vel kvitt følgefeilene også. 

 

Du tenker at dette er sensoren du snakket om? Sitter det en slik på alle hjul? Isåfall jeg jeg lite å tape på å inspisere dem før jeg løfter ut seter osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om du ser videoen så er det en sånn på hver hjul. Luftfjæringen er avhengig av at disse sender riktige verdier og at verdiene kommer fram. Det er ikke gitt at det er sensorene/ledningsnettet som er problemet, men det er iallfall et sted å begynne. De er ofte utsatt for vann, gnag og aldring. At du fikk plonk etter vann er nokså typisk.

 

Som du ser av den første videoen jeg linket til er det ofte sprø plast involvert på eldre biler, så vær advart. Kanskje lurest å bare visuelt inspisere ledningene så langt det lar seg gjøre først.

Vet ikke om det er noe sted som vanligvis er utsatt for gnag og fukt på L322? På D3 så er det i terskelen på passasjersiden, har jeg inntrykk av ....

 

OM du har 4x4-visning i panelet ditt kan du kanskje se om du får noe hint der, når feilen oppstår.

Se denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=L4QFk9N_Kdk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hvilke sensorer som blir brukt i din bil, har et sett liggende (tot. 4) du eventuelt kan bruke til feilsøking :) Begynte på min D3 i dag, blir jeg ferdig i morgen kan du komme oppom så kan vi gjøre mitt nærmere undersøkelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yarnslayer skrev:

Ja, om du ser videoen så er det en sånn på hver hjul. Luftfjæringen er avhengig av at disse sender riktige verdier og at verdiene kommer fram. Det er ikke gitt at det er sensorene/ledningsnettet som er problemet, men det er iallfall et sted å begynne. De er ofte utsatt for vann, gnag og aldring. At du fikk plonk etter vann er nokså typisk.

 

Som du ser av den første videoen jeg linket til er det ofte sprø plast involvert på eldre biler, så vær advart. Kanskje lurest å bare visuelt inspisere ledningene så langt det lar seg gjøre først.

Vet ikke om det er noe sted som vanligvis er utsatt for gnag og fukt på L322? På D3 så er det i terskelen på passasjersiden, har jeg inntrykk av ....

 

OM du har 4x4-visning i panelet ditt kan du kanskje se om du får noe hint der, når feilen oppstår.

Se denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=L4QFk9N_Kdk ...

 

Såvidt jeg skjønner er det fukt cirka samme sted. Gjerne pga takluka som har dreneringskanal ned langs a stolpen. Ledningsnettett går langs gulvet på passasjersiden langs tterskelen og opp under setet til midttkonsollen. Så vidt jeg skjønner iallefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SiggenRRC skrev:

Sjekk hvilke sensorer som blir brukt i din bil, har et sett liggende (tot. 4) du eventuelt kan bruke til feilsøking :) Begynte på min D3 i dag, blir jeg ferdig i morgen kan du komme oppom så kan vi gjøre mitt nærmere undersøkelser!

Takk for det og takk for hjelpen idag. 

Det er andre sensorer til L322. Jeg får legge meg under og se på sensorene og måle litt. Feil forsvant igjen isted da bilen sto utenfor kiwi. Kjørte hjem og i en litt bratt venstresving bonger det på igjen. 

 

Ellers får jeg demontere litt interiør og se om jeg ser noe ledningsbrudd. Må bare finne ut hvordan jeg demonterer ecuboksen til blant annet setet under setet uten å løse ut masse feilkoder og lamper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da kan det lukte ledningsbrudd et sted, Marius. 

Kanskje nærmere sensoren enn under a-stolpen, selv om det kan være et godt sted å starte. 

Du kan, om du ikke har funnet feilen før, komme innom torsdag / fredag så kan vi se om vi ikke finner synderen. Var borti det samme med D3´en som du så i sted :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Hm, da kan det lukte ledningsbrudd et sted, Marius. 

Kanskje nærmere sensoren enn under a-stolpen, selv om det kan være et godt sted å starte. 

Du kan, om du ikke har funnet feilen før, komme innom torsdag / fredag så kan vi se om vi ikke finner synderen. Var borti det samme med D3´en som du så i sted :)

 


Det er et veldig sjenerøst tibud, du skal absolutt ikke se bort ifra at det blir nødvendig :P
Jeg mistenker veldig ledningsbrudd egentlig. Spørsmålet er bare hvor. 

1 minutt siden, yarnslayer skrev:

Husk at det også kan være selve kontakten mellom sensoren og kabelnettet som har mørknet. Kan være vanskelig å se.

Men ... Er de løne går de antakelig helt sønder når man begynner å ta i dem. Da vet man iallefall.


Det jeg tenker og. Orket ikke ligge ute i regnværet isted, får den opp i garasjen på jobb i morgen og kikker litt da. Blir digg å få egen garasje i sommer!!

Endret av MariusMorch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket dekktrykket mitt just to be sure idag. 4.2 bar på alle hjul, eller godt over 50 psi. Kanskje en anelse mye, selv om jeg har 275/55-20 dekk på bilen. 

 

Noen anbefalinger til riktig dekktrykk? Slapp dem ned til 3-3.2 bar i første omgang, men også det føles vel høyt gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være en sensor/kabelbrudd ja.

Om du har 4x4-infoen oppe når du kjører, så kan det hende at du får se at et av hjulene spretter opp og ned når problemene oppstår. (Det gjorde det i alle fall hos meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare normal spenningsvariasjon fra de ulike sensorene du ser. Det er når den får "signal out of bounds"-feilen (og den ramler ned på knærne etterpå) du vil se at hjulinfoen er markant forskjellig fra realitetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...