Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Pledrik

Disco 4 - låst håndbrekk

Recommended Posts

Kjøpte en fin D4 forrige uke, og fikk solgt D3’en i går. Idag så låste håndbrekket på 4ern seg (med tilhørende forferdelig lyd...) og verken manuell frakopling (wire under koppholder) eller trikset med å holde håndbrekkbryteren i 5 sek funker, så bilen står dønn. Bilen kom rett fra verksted hvor de har byttet klosser og fikset litt på bremserør, de sier jeg må komme opp med bilen. Men det kan jo ikke være bra å trekke bilen opp på en tauebil når bakhjulene er låst? Noen tips?

 

Merker jeg angrer litt på at jeg solgte D3en...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dersom dette er likt som på D3 så kan du skru opp plaspluggen som sitter på kablene som kommer fra EPB modulen og ut til hjulene. Nevnte plastplugg sitter skrudd på hubben hvor kablene går inn til mekanismen. Når du har fått løsnet disse, og tredd dem oppover på kabelen og ut av veien, vil du se at det sitter en e-ring på selve kabelen, som skaper motholdet - og hindrer hele strømepn fra å kunne gå lenger inn i hubben. Vipper du av et eller begge av disse e-ringene (en på hver side) vil jeg anta at skoene inni får nok klaring til at du får bilen av sted. Dette fant jeg ut når jeg var i samme sittuasjon som deg - og av uvitenskap om denne anatomien så klippet jeg begge kablene mine og fikk kjørt bilen hjem (ja jeg burde gitt meg med den ene, da jeg tydelig kunne høre at mekanismen da slapp opp, men i kampens hete var jeg overbevist om at jeg måtte klippe begge. Ergo fikk jeg gleden av og bytte begge kablene og ikke bare en...);)

 

exclNB!!! Sikkerhetsvarsel - om bilen står i bakke, eller potensielt kan flytte seg, og den ikke står i park, så vil bilen trille når du har fått løsnet den ene, eventuelt begge disse klipsene!!!! Jeg stokk litt når jeg klippte min første kabel, da bilen bykset frem litt - men stod heldighvis i park. Park er dessuten ikke 100% å stole på, så jeg ville lagt noe under dekkene! Du ligger tross alt forran eller bak et av dekkene når du gjør denne opperasjonen!!!excl

 

Opphavet til at dette har skjedd kan nok desverre være at de ikke har justert båndene skikkelig i henhold til prossedyre, eller at torqsensor i EPB modulen ikke er skikkelig kallibrert. Jeg vil anta at de har smurt opp ting når de har hatt det oppe, selv om de kanskje ikke har utstyret / erfaringen / kunnskapen om akkuratt kalibrering og justering.

 

Det kan hende du må åpne EPB modulen og unjamme denne, om ikke unjamming med diagnoseapparat virker. Det måtte jeg. Det kan også hende at en underliggende årsak kan være noen skadde drev i gearboksen inni EPB modulen. Søk litt på forummet her og i utlandet. Ikke helt uvanlig feil, og jeg vet at dette er beskrevet i inn og utland tidligere.

 

Lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutter siden, totveit skrev:

Dersom dette er likt som på D3 så kan du skru opp plaspluggen som sitter på kablene som kommer fra EPB modulen og ut til hjulene. Nevnte plastplugg sitter skrudd på hubben hvor kablene går inn til mekanismen. Når du har fått løsnet disse, og tredd dem oppover på kabelen og ut av veien, vil du se at det sitter en e-ring på selve kabelen, som skaper motholdet - og hindrer hele strømepn fra å kunne gå lenger inn i hubben. Vipper du av et eller begge av disse e-ringene (en på hver side) vil jeg anta at skoene inni får nok klaring til at du får bilen av sted. Dette fant jeg ut når jeg var i samme sittuasjon som deg - og av uvitenskap om denne anatomien så klippet jeg begge kablene mine og fikk kjørt bilen hjem (ja jeg burde gitt meg med den ene, da jeg tydelig kunne høre at mekanismen da slapp opp, men i kampens hete var jeg overbevist om at jeg måtte klippe begge. Ergo fikk jeg gleden av og bytte begge kablene og ikke bare en...);)

 

exclNB!!! Sikkerhetsvarsel - om bilen står i bakke, eller potensielt kan flytte seg, og den ikke står i park, så vil bilen trille når du har fått løsnet den ene, eventuelt begge disse klipsene!!!! Jeg stokk litt når jeg klippte min første kabel, da bilen bykset frem litt - men stod heldighvis i park. Park er dessuten ikke 100% å stole på, så jeg ville lagt noe under dekkene! Du ligger tross alt forran eller bak et av dekkene når du gjør denne opperasjonen!!!excl

 

Opphavet til at dette har skjedd kan nok desverre være at de ikke har justert båndene skikkelig i henhold til prossedyre, eller at torqsensor i EPB modulen ikke er skikkelig kallibrert. Jeg vil anta at de har smurt opp ting når de har hatt det oppe, selv om de kanskje ikke har utstyret / erfaringen / kunnskapen om akkuratt kalibrering og justering.

 

Det kan hende du må åpne EPB modulen og unjamme denne, om ikke unjamming med diagnoseapparat virker. Det måtte jeg. Det kan også hende at en underliggende årsak kan være noen skadde drev i gearboksen inni EPB modulen. Søk litt på forummet her og i utlandet. Ikke helt uvanlig feil, og jeg vet at dette er beskrevet i inn og utland tidligere.

 

Lykke til!

Fantastisk bra svar, tusen takk! Elsker dette forumet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at wiren ikke virker? Ifølge de som har gjort dette skal man ta gjennom kroken fra originaljekken og dra til man ser mannen med ljåen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var også tilbakemeldingen jeg også fikk når vår D3 stod med dette. Jeg hadde med en sterk kompis og vi bøyde nevnte krok til jekken, og øyet som du trer den gjennom gav seg i "sveis/loddingen" som danner øyet. Dersom det er brukt relativt mye makt i wireen fra før, ville jeg ha sett litt mer på de e-ringene som jeg nevnte tidligere.

 

Jeg og digger dette forumet!

Edited by totveit

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Hanslr skrev:

Er du sikker på at wiren ikke virker? Ifølge de som har gjort dette skal man ta gjennom kroken fra originaljekken og dra til man ser mannen med ljåen.

 

Kom en hyggelig kar fra Falck som kjente problematikken, og det var tydelig at dette ikke funket. Lager et forferdelig spetakkel når man prøver å løsne brekket, så jeg tror nok dette er mer enn en mekanisk feil. Uansett, bilen er nå på verksted så håper det løsner seg (no pun intended...).

 

Gikk altså fra to Discoer til ingen på en halv dag. Pokker.

IMG_8749.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spetakkelet har jeg skrevet om tidligere og forklart grundig hva kommer av. Søk opp på profilen min. Kan eventuelt finne det senere i kveld da jeg er i sving å klargjør kommunesenteret for i morgen ;-)

 

OBS OBS, jeg setter en tier på at det er mulig å reparere den du har, om verkstedet presenterer løsning i form av å bytte EPBen. Igjen, søk opp tråden jeg beskrev grundig rundt denne problematikken!

 

Edited by totveit

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, totveit skrev:

Spetakkelet har jeg skrevet om tidligere og forklart grundig hva kommer av. Søk opp på profilen min. Kan eventuelt finne det senere i kveld da jeg er i sving å klargjør kommunesenteret for i morgen ;-)

 

OBS OBS, jeg setter en tier på at det er mulig å reparere den du har, om verkstedet presenterer løsning i form av å bytte Elven. Igjen, søk opp tråden jeg beskrev grundig rundt denne problematikken!

 

Takker!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er tråden jeg nevnte hvor det blir illustrert og jeg har forsøkt og forklare problemet...

 

Det må ha sittet tungt å kvitte seg med en så flott D3, men så var jo ikke dens yngre bror særlig feil den heller :D

 

Grattis med ny bil, og håper den blir friskmeldt snart og fortsetter og by på de herlige egenskapene som D3/4 byr på!

Edited by totveit

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, totveit skrev:

...

 

Det må ha sittet tungt å kvitte seg med en så flott D3, men så var jo ikke dens yngre bror særlig feil den heller :D

 

Grattis med ny bil, og håper den blir friskmeldt snart og fortsetter og by på de herlige egenskapene som D3/4 byr på!

Jeg er jo av den oppfatning at D3 er penere enn D4, men det ble til slutt motor og km som avgjorde. I tillegg så er varebil litt praktisk for meg i år (pusser opp en seter), og fikk en deal jeg ikke kunne si nei til. Gjenstår å se hvor lurt det var, D3en var skikkelig fin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått akkurat samme feil på min D4, på samme dag(?!):o Kom mekaniker hjem til meg for å løse den ut, og han sa hele modulen måtte skiftes. Går på garanti for min del.

Share this post


Link to post
Share on other sites

be om å få beholde den gamle, og du kan for noen hundrelapper renovere den til bedre enn ny, og ha liggende, eller donere til andre trengende!

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 21.5.2019 den 0.22, totveit skrev:

be om å få beholde den gamle, og du kan for noen hundrelapper renovere den til bedre enn ny, og ha liggende, eller donere til andre trengende!

Det var en god idé! Skal be verkstedet spare på den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...