Gå til innhold

Svinging "henger ikke helt med"


telindnor

Anbefalte innlegg

Ganske plutselig har Freelanderen fått en snedighet som jeg ikke gjenkjenner. Når jeg svinger på rattet så henger liksom ikke hjula helt med. Mao så er ikke responsen på hjula tilsvarende utslag på rattet. Dette gjelder i hele registeret fra lengst mot høyre og lengst mot venstre. Ikke bare midt på altså.

Hva i all verden?

Gjelder en TD4 2006. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har boltene til Snekka godt av? Det høres definitivt ikke bra ut, tradisjonelt sett sitter slikt behørlig festa.

 

Når det gjelder å få boltene ut så er jeg ærlig talt usikker, om de sitter så dypt som du sier.. Men det er ikke en mulighet å komme til på baksiden av boltene? - på den andre siden av torpedoveggen? - jeg tenker på om de er gjennomgående. og skru dem ut ifra baksiden? (har aldri skrudd freelander)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bekjent av riktige begrep, så det ble vel noe upresist ja. Men der hvor akselen fra rattet går over i et drev sideveis på motorrom siden, er det en leamikk som ikke lenger er festet til torpedoveggen. Begge boltene er altså knekt ca 7 cm inn i "hullet". Hvordan i all verden får jeg ut disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh.. som du ser så er de boltene enten 6cm eller 6.5cm lange ettersom utgave.. det høres mer ut som boltene bare har løsnet falt ut. 

 

korreksjon. 5.5cm eller 6cm :D det er bolt 1 på tegningen over. som mangler?  bildet er for rattet på høyre side men det blir de samme boltene på venstre side.

 

 

Denne linken viser vel selve leamikken du snakker om. bare speilvendt siden den er for høyre ratt på bildet. http://new.lrcat.com/#!/1233/68468/68854/5619  forrige link viser festebraketter. 

 

hvis alt har løsnet så mangler du kansje foringen på siste bildet nr 16 også? 

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bolten som satt løst i hullet

20190517_184247.jpg

 

Det er ingenting som tar tak når jeg skrur denne eller en litt lenger bolt inn i noen av hullene. Den avbildede bolten er det ca 4,5 cm igjen av, og den ser brukket ut på enden. Det er ikke mulig å komme til på andre siden. 

Ellers så er linker og kommentarer korrekt. Takk for bidrag til hvordan ting henger sammen. 

Tenker å bore hull i det som måtte sitte igjen der inne, og skru inn en "grisepikk" for å evt lure ut det som er brukket. Utfordringen er om jeg treffer bolt-bitene midt i. Det er ikke mulig å komme til med en vanlig drill, så enten må jeg låne meg en vinkeldrill, skaffe vinkeldrev til vanlig drill, eller benytte en fleksibel forlengermeknisme til drillen..

Uansett blir dette kronglete og kjipt tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, lafterolf skrev:

Som i norge kalles tannstang kanskje?

 

Er det hull i enden på skruen?

 

Testet hvordan det var å borre i den ift hardhet, så ja. Da vet jeg hva jeg har i vente når jeg prøver meg på å borre inn i skruetappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lafterolf skrev:

Finn deg en maken skrue og kutt den til lengden fra knekt skrue og ut. Bor igjennom skruen der du har kontroll.

Da bruker du den borete skruen til å sentrere hullet du skal bore i den som sitter igjen.

 

Tenkte å bruke en "fôring" for å sentere ja. Men KAN selve mekanikken være forskjøvet sideveis eller opp og ned tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker en skrue i samme størrelse og borer midt i den blir den hylsa, samtidig sørger den for at tannstanga er på rett plass.

kjenner du noen med dreiebenk lurer du han til å spenne opp skruen for å bore midt i.

 

selv ville jeg løsnet hele tannstangen for bedre adkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, lafterolf skrev:

Om du bruker en skrue i samme størrelse og borer midt i den blir den hylsa, samtidig sørger den for at tannstanga er på rett plass.

kjenner du noen med dreiebenk lurer du han til å spenne opp skruen for å bore midt i.

 

selv ville jeg løsnet hele tannstangen for bedre adkomst.

 

Men å løsne hele tannstanga som sitter bak motor og er svært utilgjengelig fra undersiden og sidene, betyr ut med motor eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd med en bolt på 6cm? 10M X60 bolt? hvis det er 7cm inn til motstand så virker det som noen har brukt for kort bolt i utangspunktet, eller at den knakk og det som satt inni datt ut. 

 

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...