Gå til innhold

RRC - heve eller beholde høyde?


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Har et prosjekt med en Classic 73 modell som jeg jobber på! 

Har bygd om til doble dempere bak, skal handle nytt av både dempere og fjærer.  

Generelt ønsker jeg å beholde bilen så original som mulig, men er usikker på om jeg skal beholde den i orginalhøyde eller heve den 2"

 

Råd og tips tas imot med stor takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heving koster mye mer enn nye dempere og fjører. 4-gangen i tid og penger kanskje når du tar med alt det andre som følger med. Slitasje på mellomaksler, behov for casterkorreksjon, større dekk og nye felger, feilsøking pga. uforklarlige vibrasjoner, spennende styring etc. 

 

Bidrar heving på noen måte til bedre egenskaper på bilen? Neppe, men det ser kult ut :rolleyes: - kanskje. En -73 er kul nok som den er og er kapabel for mye mer enn du tror - i orginaloppsett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss eg skulle modde understellet trur eg faktisk eg hadde sett litt på oppsett som aukar hjulvandringa, men der ein framleis har standard høgde, eller så godt som. Som Vidar seier er det ingen mangel på evner frå starten av. Om det ikkje held kjem ein enno lenger ved å kunne "sleppe hjula lenger ned". Var det ikkje X-eng som hadde nokre greier? Lenge sidan eg har spekulert på dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til heving (slik jeg ser det) må være å få plass til betydelig større hjul på bilen. Det er uansett diffene som er laveste punkt og heving vil ikke være til hjelp her. Høyere dekksider. 

 

Hva kommer til å være primærbruken til bilen? Har en 76-modell selv og bruker den kun til offroadkjøring, gutteturer og kosekjøring når det er fint vær og jeg har tid. :) Den er ganske så lik original med små oppgraderinger her og der. Skulle jeg gjort annet offroad relatert med den så ville det vært montering av 235/85R16, men da må jeg begynne å gjøre noe med giring og motor....

 

Classic er meget kapabel fra originalt, intet tvil om det! :D

 

 

På 16.5.2019 den 10.19, radovan skrev:

Viss eg skulle modde understellet trur eg faktisk eg hadde sett litt på oppsett som aukar hjulvandringa, men der ein framleis har standard høgde, eller så godt som. Som Vidar seier er det ingen mangel på evner frå starten av. Om det ikkje held kjem ein enno lenger ved å kunne "sleppe hjula lenger ned". Var det ikkje X-eng som hadde nokre greier? Lenge sidan eg har spekulert på dette... :)

 

Akkurat dette med hjulvandring vil være mitt neste gjøremål under bilen, selv om større vandring gir liten fordel i dyp snø :P :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, *
Takk for tips og gode råd. Lander nok på å holde den original.
Ser noen som selges på finn som er gjort mye med tanke på dette med heving og offroad spec, selv om det ser kult ut, så ønsker jeg ikke det for min :) 

Tipper bilen i første rekke blir brukt til gutteturer, kosekjøring og noe offroad selvfølgelig :) 
 

Grunnen til doble dempere bak er for å gjøre den stivere og at den også krenger mindre i svinger. 

Hva ville dere valgt av merke og type dempere/fjærer, har sett litt på Terrafirma. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem doble dempere. Fjern bogeenheten (en «støtdemper» midt på bakakselen) og sett på bakfjører fra Discovery 1, så er ikke krenging noe problem. Har kjørt med det oppsettet på både RRC og Defender i mangfoldig år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville styrt unna Terrafirma, det vil gi stiv bil. Vil selvfølgelig bli mye mindre krenging, men ja, et sted må grensen gå og. Har kjørt 4 år med Monreo som fungerte supert de første årene. Med mye takvekt og div bak i bilen har disse blir for svake. Byttet nå ut med OME etter masse anbefalinger både her inne og ellers på nett. Er ekstremt imponert og vil ikke anbefale annet. Har fjærer fra Famous Four og liker dem godt. :)

Min er uten bog enhet også :) Ettermontering av stag-stag vil også være en god løsning om du ikke skal kjøre masse hard offroad. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg var en 4 dørs classic som jeg kjørte med 35x12,5x15 først. Den og med ome fjærer. (og bodylift) jeg og fjernet boge enheten ganske raskt og det ble stor forandring i kjøreegenskaper. Kjempefordel i sidehelling. Du slipper at bilen "ruller" rundt midt punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...