Gå til innhold

Støysvake, regnsikre sommerdekk til D4


sveimjo

Anbefalte innlegg

D4 2011 modell. Aldersbetinget nedsatt hørsel og følsom for støy i kabinen. Påkrevet med nye sommerdekk. 255/55R/19. Gjerne støysvake dekk som ikke vannplaner så lett. Forslag fra erfarne Discovery-folk?

Endret av sveimjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet. :)

 

Uten å spesifikt anbefale ett bestemt dekk, så vil du nok ha noe med minst mulig mønster på tvers av rulleretning, og mykest mulig gummi.

 

Nokian Hakka Blue 2 var vel veldig gode på dette i fjor (vet ikke om dette dekket selges til Discovery 4). Continental har vel hatt noen dekk som har vært gode mht støy og vannplaning. Ellers vil nok de fleste seriøse dekkforhandlere hjelpe deg om du spør spesifikt etter de egenskapene. 

Har personlig aldri hatt problemer med vannplaning på Discoen. Støy har jeg ikke tenkt så mye på, siden jeg synes at Discovery 4 generelt sett er ganske godt isolert mht lyd. Begynner det å bli mye støy som kan høres ut som det kommer fra hjulene med vanlige gatedekk så er det som oftest noe annet det er noe galt med. Som oftest hjullager fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF har jo en del tester, men så er det om det er forskjell på dekkene med større lasteindeks da? Jeg heller mot å spare noen tusinger og kjøpe Pirelli som er betraktelig billigere enn Nokian Hakka Black for eksempel. Jeg har telt på taket hele sommersesongen, så støy har jeg jo nok av derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kommer på originalt er vel noe av det støysvakeste LR kan finne...??  leter du på dekkonline dot com eller tilsvarende har de desibel verdi på de fleste dekkene så da er det bare finne laveste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det interessant med en lavbudsjettvariant kan jeg anbefale Nexen Ru fera (255/55x19). Gode på vått føre og like lite støy som piggfrie vinterdekk. Regner med at disse egenskapene skyldes myk gummiblanding da det kan virke som om de slites noe raskere enn andre dekk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi beveger oss litt vekk fra All Terrain dekk men ser ut som gode alternativer hvis man ønsker mer gate-orienterte dekk.

Det interessante er at støyindeksen for de dekkene ligger på omtrent det samme som de "snillere" AT dekkene, 72-73dB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i en av NAF/Motors dekktester at støyindeksen var målt utenfor bilen ved passering, og at støyen innvendig i bilen ofte ville oppleves som høyere eller lavere.
Ikke minst skyldtes dette hvilken frekvens støyen lå på. Jo lavere frekvens, jo mindre sjenerende ofte.

Selv har jeg kjørt med Michelin Latitude Cross som er et hybrid AT dekk, både på en P38 og nå på fruens Rav4. Det vil jeg betegne som et halvgrovt dekk, ikke like grovt som feks BFG K02, men vesentlig mindre dekkstøy og mye mer behagelig å kjøre med på asfalt. Mener han på dekksjappen sa 70% asfalt, 30% grus og terreng når jeg kjøpte det.

 

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?gclid=CjwKCAjw5pPnBRBJEiwAULZKvv9hJh8xX0t8DpQO4P6IZsOsi52jLFSF5Sgfz7dW0lpGEZQTynFrdxoCXFEQAvD_BwE&dsco=129&typ=R-167104&partner=1&partner=1&Country=NO&ID=sea_rd_no_Froogle_Shopping&ef_id=CjwKCAjw5pPnBRBJEiwAULZKvv9hJh8xX0t8DpQO4P6IZsOsi52jLFSF5Sgfz7dW0lpGEZQTynFrdxoCXFEQAvD_BwE:G:s&s_kwcid=AL!432!3!209103555548!!!g!302814659015!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Låner litt denne tråden istedet for å lage enda en dekk tråd, må ha nye sommertøfler på min D3 og klarer ikke helt å bestemme meg, ønsker minst mulig støy, lavest mulig forbruk, ingen harf offroading men samtidig hadde det vært greit å hvertfall kunne bli med på greenlaininger og slikt, heller mot goodyear wrangler hp og pirelli atr, hvor wrangler hp har 70 i støy og atr 72db, vet ikke helt hvor mye det utgjør i praksis, men 3db økning tilsvarer vel en dobling i lydstyrke? Noen som har erfaringer med disse og kan sammenligne dem med vanlige veidekk? Et rent AT dekk vil jeg ikke ha da jeg har hatt både veidekk, AT og MT på p38'n og både AT og MT støyer noe aldeles i forhold, og gir et markant økt forbruk.. 

Goodyear wrangler er vel standarddekk på D3? Hvertfall det på reservehjulet mitt og det er frs bilen var ny (produsert i 07).

Dimensjonen er som tidligere i tråden 255/55r19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Good Year 245/75-17" på vår D3.

Ruller lett, lite forbruk ikke merkbar støy. Husker ikke hva mer dekket heter, men det er et snillt mønster, mulig et AT-dekk.

Forrige helg ble det 46 mil med stor henger hvorav halve kjøring var med fullastet eksmill bakpå, og gjennomsnittsforbruket ble 1,1 pr.mil.

Målt med bilens computer, dvs med hjul litt over 5% større enn orginalt, så forbruket burde bli litt mindre da jeg har kjørt lengre enn bilen viser.

 

 

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje wrangler hp du har da?  Og med den ekstra høyden på dekka var ikke det vondt, kunne godt tenkt meg mindre felger, men desverre tilsier økonomien (og at jeg har kostet på den båten uhorvelige mengder i det siste) at jeg må beholde de felgene jeg har.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Pirelli Scorpion ATR til min D3 i vår. Veldig fornøyd med disse til nå, men kun kjørt på veg med de. Stillegående og bra å kjøre på. Vurderte Goodyear Wrangler HP, men etter det jeg fant ut skulle Pirelli dekkene tåle noe mer "offroad". Har 255/55R19 på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere komme til Rogaland en tur så kan jeg få sitte på med begge og høre?:P

Bue: merket du noe på drivstoffet ved å gå på pirelli dekkene? Hvis du har et bilde av bilen med dekkene tar jeg gjerne imot det:D

Lafte: mulig det er billig, men sålenge det ikke er gratis så går det desverre ikke i denne omgang, somsagt så har bilen blitt kostet på både skjorter og føtter og armer siden den kom i hus så nå må jeg si litt stopp:D det er også bakdelen med pirelli dekkene, dem koster mer en wrangler hp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tobba skrev:

Kan ikke dere komme til Rogaland en tur så kan jeg få sitte på med begge og høre?:P

Bue: merket du noe på drivstoffet ved å gå på pirelli dekkene? Hvis du har et bilde av bilen med dekkene tar jeg gjerne imot det:D

Lafte: mulig det er billig, men sålenge det ikke er gratis så går det desverre ikke i denne omgang, somsagt så har bilen blitt kostet på både skjorter og føtter og armer siden den kom i hus så nå må jeg si litt stopp:D det er også bakdelen med pirelli dekkene, dem koster mer en wrangler hp

Nå har jeg ikke hatt bilen mer enn 8 - 9 måneder, så jeg har ikke fått sammenlignet med andre sommerdekk. Men forbruker i snitt har vært 0,94 med piggdekkene i vinder og 0.95 med sommerdekkene til nå, totalt 10 000 km. 

Er noen bilder av bilen i denne tråden. De svarte felgene er altså med sommerdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser endel snillere ut i virkeligheten enn på bildene ja. Er vel noe av grunnen til at de er "snille" å kjøre på og.

Jeg kjøpte de på byttdekk.com. Prøvde først fra dekkonline, men etter de hadde surret en måned med å sende de frem og tilbake mellom Tyskland og Polen 3 - 4 ganger gav jeg opp å kansellerte ordren der og gikk til byttdekk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ja merket meg at flere av disse "butikkene" hadde fellestrekk i firmainformasjonen, og var mye holding her og der, men da var bestilling sendt på pirelli hvertfall så får vi se hva som dukker opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, lafterolf skrev:

Dekkonline, byttdekk, og mange flere nettbutikker eies av dekkonline. I praksis samme butikk men forskjellig nettbutikk.

Tirendo samme sak.

Byttdekk er noe annet, svensk selskap (Bytthjul AB), de andre er samme selskap (Delticom).

Byttdekk har ikke Pirelli dekkene inne ser jeg, så da får vi håpe Delticom er kjappere med å få oppover dine dekk enn de var med mine :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...