leiohel Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 Noen som har en klar formening om hva som er den mest Økonomiske farten på en disco , i 4 lock up. Altså motorvei fart. Leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Så lav som mulig. En hver bil bruker mindre drivstoff pr. mil jo saktere den kjører, selv om det sikkert finnes en "idealfart" der motorturtall og luftmotstand går opp i en "høyere enhet". Jeg har lest at en del biler er mest økonomiske mellom 60-70km/t, men jeg antar våre biler ligger langt under det pga. svært høy luftmotstand. Jeg opplever at økonomien blir betraktelig bedre om en kan kjøre i lockup, dvs. over 60km/t i tredje (låser først ved ca. 72km/t, men holder lock til under 60. Låser også ved heftig pådrag i tredje) og i min bil ca. 82km/t i fjerde. Min disco bruker rundt 0,9l/mil hvis jeg ligger under 90km/t. I 110km/t har jeg inntrykk at den vil ha nesten 2dl til. Tron Endret 14. mai 2019 av Elchund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Vår Disco låser ikkje i fjerde før ein er nesten oppe i nitti, til gjengjeld er dette heilt utan feilvisning med tanke på speedometerfart/reell fart. Det skal heller ikkje så mykje til før han låser ut igjen. Når eg køyrer har eg stort fokus på dette og prøvar å halde kassa låst i størst mogeleg grad. Det vil seie at eg stort sett ligg i tredje ved bruk av campingvogn og hengar og prøvar å halde kassa låst der. Har ikkje målt noko større, men opplever ikkje slik køyring som veldig uøkonomisk i høve til tom bil som slurar på fjerde. Hadde eg kunne justert dette låsingspunktet ville eg lagt det på 74-75 km/t og rekna det for å vere eit veldig økonomisk alternativ. Slik det er no er det uansett ikkje lett å køyre økonomisk med ein D2 med automatgir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Har vært testet veldig mye med elbil, og der ligger optimal fart mtp forbruk vs tidsbruk på 70km/t. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Husker min D2 brukte omtrent det samme uansett kjørestil, bortsett fra når man trykkte litt hard på i Tyskland. Men generellt opp til 130 k/mt var det lite forskjell i forbruk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 15. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2019 19 timer siden, radovan skrev: Vår Disco låser ikkje i fjerde før ein er nesten oppe i nitti, til gjengjeld er dette heilt utan feilvisning med tanke på speedometerfart/reell fart. Det skal heller ikkje så mykje til før han låser ut igjen. Når eg køyrer har eg stort fokus på dette og prøvar å halde kassa låst i størst mogeleg grad. Det vil seie at eg stort sett ligg i tredje ved bruk av campingvogn og hengar og prøvar å halde kassa låst der. Har ikkje målt noko større, men opplever ikkje slik køyring som veldig uøkonomisk i høve til tom bil som slurar på fjerde. Hadde eg kunne justert dette låsingspunktet ville eg lagt det på 74-75 km/t og rekna det for å vere eit veldig økonomisk alternativ. Slik det er no er det uansett ikkje lett å køyre økonomisk med ein D2 med automatgir. Du kjører ikke med sport lnappen inne? Slipper lock up lettere, men låser tidligere 3 med den knappen inne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 1 time siden, leiohel skrev: Du kjører ikke med sport lnappen inne? Slipper lock up lettere, men låser tidligere 3 med den knappen inne. Nei, den har eg aldri brukt. Var ikkje klar over at den fungerer slik i tredje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 21 timer siden, Elchund skrev: Så lav som mulig. En hver bil bruker mindre drivstoff pr. mil jo saktere den kjører, selv om det sikkert finnes en "idealfart" der motorturtall og luftmotstand går opp i en "høyere enhet". Jeg har lest at en del biler er mest økonomiske mellom 60-70km/t, men jeg antar våre biler ligger langt under det pga. svært høy luftmotstand. Jeg opplever at økonomien blir betraktelig bedre om en kan kjøre i lockup, dvs. over 60km/t i tredje (låser først ved ca. 72km/t, men holder lock til under 60. Låser også ved heftig pådrag i tredje) og i min bil ca. 82km/t i fjerde. Min disco bruker rundt 0,9l/mil hvis jeg ligger under 90km/t. I 110km/t har jeg inntrykk at den vil ha nesten 2dl til. Tron På min gamle 1995 Ford E-350 van med 7.3 Turbo diesel V8, kunne jeg måle dette med idealfart helt nøyaktig. Har en laptop jeg koblet til diagnose kontakten, hvor jeg kunne lese av hvor mange gram diesel per innsprøytning per sylinder. Der fant jeg ut at 97 km/t var idealfart på flate motorveier. Da brukte den kun 1,05 liter per mil. Testing var på tørt sommerføre, om vinteren på våt asfalt var forbruket 1,12 l/mil. Beregningen min tok hensyn til bilens vekt og hestekrefter. Når jeg satte inn en +100 Hk chip, så ble forbruket ved 97 km/t 0,98 l/mil. Jeg tenkte at ved å sette inn chip så kunne jeg kjøre litt fortere og ha samme forbruk, men nei. Allerede fra 100 km/t så stiger forbruket drastisk. Dette sier det meg at det er girkassa og luftmotstand i tillegg som holder forbruket oppe. Det eneste chippen gjorde for meg, bortsett fra minimalt lavere forbruk, var å kunne kjøre forbi treginger i 80 sone som en rå sportsbil med et turbo hviin og rått brøl Ikke verst for en bil på 3 tonn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 Du må finne balanse punkt mellom turtall og luftmotstand for å kjøre mest økonomisk. Fart har lite å gjøre med det, for hvis du har automat og den ligger i 3 gir ved 50, mens ved 60 ligger den i 4 gir og lockup, er det mest sannsynlig at motoren ligger på et bedre turtall for økonomien i 60. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oskarsaelid Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 Jeg syns at smertepunktet på min D2 ligger på 2500 omdreininger i fjerdegir. Over dette føler jeg at bilen bråker mye mer og at luftmotstanden øker såpass betraktelig at nåla på tanken nesten går som minuttviseren på klokka... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 16. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2019 20 timer siden, radovan skrev: Nei, den har eg aldri brukt. Var ikkje klar over at den fungerer slik i tredje. Med sport knappen inne, turtall over 3000, så legger den seg i lock up i 60. Typisk lang stigning med henger. Samme vil skje hvis du trykker pedalen raskt inn, så turtallet stiger brått og farten er over 60. leif ove Mener selv å ha hørt at 90 var konstruksjonsmessige den mest økonomiske farten. Men all modifisering ødelegger kanskje det litt. Litt bredere og større dekk, takgrind og annet morro. Leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 (endret) Med våre biler er jeg helt sikker på at den mest økonomiske farten er den laveste hvor du har lock up i fjerdegir. Noe annet er ikke rasjonelt, ut i fra de fysiske forutsetningene. øker farte så øker luftmotstanden. Grunnen til at f.eks. 82km/t er bedre enn 75km/t i min bil er jo utelukkende at i 82km/t låser converteren og turtallet synker. Har du manuell bil er jeg sikker på at den mest økonomiske farten ligger nærmere 60km/t så fremt du kan holde den farten i femte gir. Se illustrasjoner og nettside om tema: https://www.mpgforspeed.com/ Grunnen til at Sonata'n (å fy (&%¤& søren..) er mest økonomisk i ca 80km/t, men Ford truck'en er mest økonomisk i 45km/t er luftmotstand først og fremst, kombinert med egenskapene til det aktuelle drivverket. Tron Endret 16. mai 2019 av Elchund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 Har hatt D2 både med automat og har nå samme bil med manuell kasse. Helt enig at bil med automat kasse går billigst i 4 lockup lavest mulig hastighet. Med manuell er det en helt annen verden da triller man lett i 60 på femte. Det betyr at man kan styre turtallet på en helt annen måte med manuell som igjen gir utslag på forbruket. Rimelig i drift blir disse bilene aldri med et så lite aerodynamisk karosseri og type girkasse de er satt opp med. Pluss i utgangspunktet for lite effekt i forhold til vekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 Jeg har brukbar effekt i forhold til vekt Det hjalp faktisk litt på forbruket og finne frem noen ekstra gamper i motoren. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JEJ Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 Noen teorier om hvordan en HD converter vil påvirke forbruket? Rapporter sier jo at masingen på høyt turtall vil avta betraktelig. JE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 Det hjelper godt på forbruket med HD-converter. Problemet er å få tak i en.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 (endret) Eg har enno ikkje gitt opp håpet om at ein eller annan gløgging skal kome på noko lur programmering som kan bøte på denne konstruksjonsmessige blunderen. Endret 16. mai 2019 av radovan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 Jeg husker fra min lyssky fortid som JEEP eier at de som hadde JEEP Grand Cherokee WJ med Italiensk motor (VM) hadde et artig problem. En eller annen lite gløgg amerikaner hadde programmert automatgirkassene til å låse opp i 80 i fjerde. Han bare glemte å endre "mph" til "kmt", så de låste ikke opp før i 128km/t. Det er jo litt masete med en hissig italiensk diesel. Kassene kunne ikke reprogrammeres, så en del "Petter smart" typer laget seg en bryter til clutchen i converteren, slik at de kunne låse kassen med bryter når de ville. Jeg er sikker på at noe lignende kunne gjøres med våre biler, men personlig gidder jeg ikke, stort sett får jeg kjørt i lock up på landeveien. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 Her er det ingen nittisoner og mykje kronglete vestlandsvegar, med svingar og bakkar. Om ein skal finne låsinga på fjerde må ein først bryte fartsgrensa, så må ein køyre som ein idiot for at det ikkje skal gleppe i første sving. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 13 timer siden, radovan skrev: Her er det ingen nittisoner og mykje kronglete vestlandsvegar, med svingar og bakkar. Om ein skal finne låsinga på fjerde må ein først bryte fartsgrensa, så må ein køyre som ein idiot for at det ikkje skal gleppe i første sving. Akkurat samme problem her i gudbrandsdalen. En masse strekningsmålinger i 80 sone, som gjør at bilen går konstant på 2500 rpm med dertilhørende irriterende unødvendig motorstøy. Ellers har vi disse lange 70 sonene hvor bilen legger seg enda et gir ned og fastholder sin irriterende 2500 rpm og støy. I tillegg har bilen begynt med skrangle lyder, fra noe som er løst inni katalysator og noe som er løst inni midtre eksospotte (varmeskjoldet mitt er dønn fast og sikret). Banker på katta og midtre potte med hammer så hører man tydelig noe som skrangler inni der Er vel kjøring med høyt turtall som har ristet løs innmaten. Finns det en elektrisk overdrive som kan monteres på automaten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 205/70-16 løser alle disse problemene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myhre Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 ...men er visuelt utfodrende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 18. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2019 På 16.5.2019 den 10.51, radovan skrev: Her er det ingen nittisoner og mykje kronglete vestlandsvegar, med svingar og bakkar. Om ein skal finne låsinga på fjerde må ein først bryte fartsgrensa, så må ein køyre som ein idiot for at det ikkje skal gleppe i første sving. I fjor, i Nord-Norge, med camperen på slep og motor oppskremt til ca 190 gamp, nekta kassa å slippe lockup. Var helt ned i 60 i fjerde lockup. Måtte nappe girspaken ut av D får å få den til å gire ned. Skal sies at motoren ble innmari tørst av å bare skru på elektronikken. leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adventure Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 Har ikke D2 men D1 m/ automat. 4 lock up er nok best, sammen med tilnærmet tom bil. Tror også, men veit ikke, at all dingser, og ting og tang med roof rack etc som suser hele året ikke bidrar til positiv økonomi innen for forbruk. Men hva vet vel jeg, jeg er bare mektig lei susinga fra taket. Hehe. God helg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 19. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2019 Så moralen blir: Kjør som du vil Fyll diesel Støtt oljefondet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.