Gå til innhold

Mest økonomiske fart for en D2


leiohel

Anbefalte innlegg

14 timer siden, leiohel skrev:

Så moralen blir:

Kjør som du vil

Fyll diesel

Støtt oljefondet 

 

Støtter den :D

Diesel (og miljødiesel) er og blir fremtidens drivstoff for oss alle i mange generasjoner til. Vel kanskje jeg kan re-vurdere når hydrogen eller atomdrift er klart og lett tilgjengelig i hele Norge.

 

Noen som har bilde av Disco 2 med 205/70-16 dekk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Blåser liv i denne tråden igjen jeg. Temaet er relatert til noe jeg har irritert meg grøn over, og som gjør at jeg vurderer å kvitte meg med hele D2’n. Hvis dette hører hjemme i en annen tråd så korriger meg gjerne. 

Altså: Kombinasjonen av mengden «slipp» i converteren og programmeringen av lock-up-clutchen gjør D2’n til et mareritt å kjøre på norske veier med 70-80-grense. 

Det er som å kjøre en tungt lastet båt med litt for liten påhenger. Du må dra på noe alvorlig for å komme i plan (TC-lockup), og så kommer det en sving og du må slakke av og så ramler du ned igjen. 

Etter det jeg har lest fra både verkstedsmanualen og diverse forum, er det ikke noe galt med bilen min. Lockup skjer på riktig hastighet osv. 

TD5-en er jo sterk nok for bilen til all normal kjøring. Hvordan i huleste kan de ha endt opp med denne konfigurasjonen/programmeringen?

 

Jeg er litt nysgjerrig på å høre hva andre D2-entusiaster mener om dette..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at det er irriterende å kjøre sånn i time etter time på landeveiene, med dertil økt forbruk.

Det værste her er fotoboks gjennomsnitts måling i 80 sone, når alle ligger i 70-75 og koser seg på høyt gir med lavt turtall.

Selv ligger jeg bak i skrikende 2800 omdreininger med øreklokker :angry:

 

Hva kan gjøres?

Noen nevnte at man kunne sette inn Heavy Duty converter. Er det en nogenlunde enkel fungerende løsning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, tiopet skrev:

Noen nevnte at man kunne sette inn Heavy Duty converter. Er det en nogenlunde enkel fungerende løsning?

Det samme lurer jeg på. Jeg ser fra div utenlandske forum at «det blir en helt annen bil å kjøre». Skulle gjerne hørt fra noen som har prøvd det «her hjemme» og fått litt erfaring over tid. Og om de fortsatt er å få tak i..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever i liten grad dette som et problem. Dels har jeg "skremt opp" motoren en god del, slik at den uten videre holder lock up i fjerde ned til under 80km/t, dels har jeg lært meg å bruke 3. gir og lock up hvis køen (eller forholdene) tilsier 70-75km/t. Det ER helt klart en fordel med moderne automatkasser at de søker lock up i alle gir, og ikke slurer som våre gammeldagse kasser, men det er ikke noe særlig til irritasjon for meg lenger.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elchund skrev:

Jeg opplever i liten grad dette som et problem. Dels har jeg "skremt opp" motoren en god del, slik at den uten videre holder lock up i fjerde ned til under 80km/t, 

Men vil dette vere påverka av motoren? Er det ikkje eit samspel (mangel på dette?) mellom motorturtal, girkasse og motstand frå drivverk? Om motoren har femti eller tusen fjordingar girar vel kassa på same farten og turtalet uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kassen girer nok etter input av dreiemoment. La merke til dette i min Td5D2 og etter mapping.

Kunne holde lavere hastighet i høyere gir lenger hvor før skiftet den ned midt i bakken for så å skifte opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bruker gasspådrag også. Tror terskelen for å gire ned senkes jo lenger gasspedalen trykkes inn. Så det gir mening at sprekere motor må gire ned senere. 

I motsatt fall, ved redusert pådrag og fart: Min holder lockup i fjerde ned til 70 hvis jeg holder foten på pedalen (slak oppoverbakke), men hvis jeg slipper gassen og må bremse hopper den ut rett under 80.

Men det aller mest irriterende er at motoren må så høyt i turtall for å få moment gjennom til kassa. 

Dette er vel bare noe man må vende seg til hvis ikke det finnes noen ettermarkedes-modifikasjoner innenfor rekkevidde. 

Eller bytte til en bil laget av noen som ikke hadde det fullt så travelt med å komme seg til pub-en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min holder også lockup i fjerde gir ned til 72 km/t så lenge jeg hele tiden har litt pådrag.

Når den er nede i 72 km/t så må jeg sakte øke farten opp igjen, trykker jeg for fort så girer den ned til 3.

 

Med cruisecontrol på og det kommer en liten motbakke så girer den ned til  3 rett under 80, og når veien igjen flater ut så girer den ikke opp igjen :lol:

Da må jeg selv gasse på til 86 for å få lockup og slakke av til 80 og sette på cruise igjen. 

Cruise controllen er alt for treg i reguleringen, eller er den laget slik for at lockup ikke skal falle ut hver gang den møter en svak helling.

 

Har også lagt merke til at når kassa er kald, så skifter den til lockup ved 86 km/t. Når den er gjennomvarm så kan den skifte ved 80-82 km/t. 

Har testet dette på samme strekningen flere ganger. Om vinteren så kan jeg kjøre i 90 uten lockup helt til kassa blir varm nok før den går i lockup.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tiopet skrev:

Min holder også lockup i fjerde gir ned til 72 km/t så lenge jeg hele tiden har litt pådrag.

Når den er nede i 72 km/t så må jeg sakte øke farten opp igjen, trykker jeg for fort så girer den ned til 3.

 

Med cruisecontrol på og det kommer en liten motbakke så girer den ned til  3 rett under 80, og når veien igjen flater ut så girer den ikke opp igjen :lol:

Da må jeg selv gasse på til 86 for å få lockup og slakke av til 80 og sette på cruise igjen. 

Cruise controllen er alt for treg i reguleringen, eller er den laget slik for at lockup ikke skal falle ut hver gang den møter en svak helling.

 

Har også lagt merke til at når kassa er kald, så skifter den til lockup ved 86 km/t. Når den er gjennomvarm så kan den skifte ved 80-82 km/t. 

Har testet dette på samme strekningen flere ganger. Om vinteren så kan jeg kjøre i 90 uten lockup helt til kassa blir varm nok før den går i lockup.

 

Kan skrive under på kvar einaste bokstav! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at D2 td5 lokker ganske sent i 4, Jeg har 4.0 V8 og den lokker 4 i 70 og mener litt før også, og kan holde den ned til nesten 60?  Men mulig det er annerledes på V8? Satte på 265/75R16 og synes nesten det ble bedre, ja jeg kaster sten i glasshus :) Ble mer naturlig å ligge i 3 lockout i 70-75 trafikk i slak oppoverbakke. Men på flat mark ligger jeg nå i 4 og som regel på 1500-1750 rpm i trafikk under 80.  Når det gjelder økonomisk kjøring som trådstarter prater om, så aner jeg ikke hva han prater om :lol:. Storfornøyd når jeg kommer under 2l/10km jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår V8 går den i lockup på 60 hvis kassa er varm. Hvor langt ned den holder lockup vet jeg ikke. Forbruk prøver jeg å ikke tenke på... 1,7 på småkjøring er helt vanlig. Skal på tur med ei lita vogn nå til uka, så da gjør jeg vel noen nye erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt med tilhenger kan giringenog D2 være litt utfordrende. Jeg løser det ved å aktivt bruke 3 gir. Da går den i lockup i 71 kmt. Ved å trykke inn sport knappen går den i lockup i 60 med litt høyt turtall. Jeg kjører med 5 prosent større dekk så jeg blir ofte liggende i 75 i 80 sona og følger trafikken. Turtallet ender på 2200 ca og det er litt høyt, men henger aldri etter trafikken i bakkene. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vel..angående disco 2 automatkasse på Td5 motor, så fikk jeg nylig et lite innspill fra et forum for min andre fetish, US Ford trucks :P

Bare kunne ikke la være, bare måtte ha et nytt lokomotiv i stallen, da savnet etter den forrige ble for stort.

Jeg overlevde 4 år uten en Ford van i baklomma (nå høres jeg ut som en som går på AA møter for biler :lol:).

 

Som tog-entusiast så er en Ford van med 7.3 liter turbodiesel det nærmeste jeg kommer å eie mitt eget lokomotiv.

 

Tilbake til problemet med automatkassa. På Ford forum så anbefaler de å lage en egen bryter på dash hvor du slår manuelt på/av lockup.

Der står det beskrevet nøyaktig hvordan det gjøres, man kobler seg inn i girkasse hjernen, slik at når bryter er av, så fungerer kassa som normalt.

Slår du på bryteren så kobler du inn lockup i det giret du er i (MÅ IKKE brukes i 1 gir, da det giret har for lavt oljetrykk i systemet og gjør at kløtsjene slurer og overopphetes).

Da kan man få lockup i den hastigheten som passer oss, også veldig kjekt når man har tung henger på slep.

 

Merket at lockup på Forden kom i 82 km/t, uansett om kassa er varm eller kald. Det gjør ikke discoen, den varierer fra 82-til nesten 90 på varm eller kald kasse.

 

Nå har jo Td5 en annen type girkasse ZF24 (Ford har 4R100 eller E4OD), men den har en hjerne den også. Så noen glupinger kan kanskje se litt nærmere på dette i koblingsskjemaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...