Gå til innhold

D3: bytte tøremiddel kompressor


totveit

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få ut tørkeren uten og ta ned komressoren? Spørsmålet stiller seg ettersom vår D3 begynner å bli merkant tungpustet - og har plonget noen dager nå med gul varsel, og melding om kun normal høyde mulig. Feilkoden som logges er: C1A20

 

Var innom hos "Andershauk" og stjal med hans gamle tørke, slik at jeg får gjort klar en ny og kan kryssbytte relativt kjapt og enkelt om det lar seg gjøre uten og ta ned kompressoren. Dersom jeg må ned med kompressoren vil jeg forberede meg litt i forkant av å gjøre jobben - i form av og ha litt kjøtestykker og luftslanger tilgjengelig om jeg ender opp med å måtte kappe noen luftslanger.

 

Har forøvrig også på tapetet å bytte lufttanken, da den ser sliten og godt rustet ut. Klarer ikke å spore lekkasje med såpevann, men i følge lokalt verksted oppstår lekkasjen oftest på oversiden - hvor jeg ikke får sett med tanken i bilen...

 

Kompressoren har den siste tiden gått adskillig lenger enn den pleier, og har som nevnt nå begynt å plonge og gå i feil. Kompressoren er byttet tidligere av forrige eiger, men drar vel nå på 5 året etterhvert. Når jeg kjøpte bilen var det også lekkasje i ene belgen forran, slik at bilen har gått en periode med ny kompressor som har jobbet mer enn nødvendig. For oppklaringen sin del så ble det byttet ut til samme type (hitachi) når kompressoren ble byttet av forrige eiger.

 

Tror menigheten det uansett kasnkje er smartest og uansett ta ned kompressoren og overhale den (har overhalingssett fra x8r liggende)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, yarnslayer skrev:

Kjøp de skjøtestykkene ... 

Om du har en tess i nærheten så tror jeg de har. 

 

Amen!

 

Selv om du bare skal bytte tørka så kan det være greit å ha noen ekstra slangebiter og skjøtestykker. Prøv å bare bytte tørka først. Ville ikke forundre meg om den har blitt til pulver om den har måtte trekke inn langt mer luft enn den skal normalt.

 

Om det ikke hjelper, så er det ned med kompressor og overhale. Ingen stor jobb det heller, men noen av boltene (særlig en) som holder kompressoren på plass sitter mildt sagt kronglete til, så jeg hadde ikke gjort det før jeg hadde fått sett hvordan den gamle tørka er i alle fall. Er det begynt å bli pulver der, så har det nok begynt å tette seg i filtrene. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tolker jeg det dithenn at det lar seg gjøre og få ut tørken uten å ta ned kompressoren.

 

Planen er å få byttet tanken og tørken før neste steg da eventuelt blir å ta ned kompressoren og overhaler denne. Skal selvsagt skaffe luftslanger og skjøtestykker om det bli til å ta ned kompressoren. Jeg har ikke dette tilgjngelig i kveld, men har som nevnt tørken og tanken klar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det sitter et låseskrue oppe på koblingen der lufttørkeren er satt inn i kompressoren. Har du en vinkel stjrertrekker (tror jeg det var), så er det mulig å få den. Tørkeren sitter med bajonettkobling, kvart omdr og ut. Da kan du sannsynligvis kanskje beholde det gamle lokket hvis luftslangene sitter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det til på konas RRS, men det er som @engebo skriver du må løsne den ene bolten i braketten slik at du får vippet ned kompressoren på den siden som tørken står for å komme til låseskruen på tørkern. Når du har fått ut denne så er det bare å vri tørkern. Husker ikke i farta hvilken vei det var.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@totveit hadde vel fått "tjuvlånt" ei tørke, så da regner jeg med at det er en smal sak å se hvilken vei det skal vris, og hvor skruen sitter. :)

 

Og ja, som @engebo nevner, så er det vel sikkert mulig å få av lokket uten å løsne slangene, og dermed la både lokk og slanger henge sammen før man skrur det på den "nye" tørka. Blir sikkert trangt og kanskje noen blodige knoker da. 

 

Om det bare er fem år siden kompressoren var ny, så er det ikke sikkert at ting har rustet og satt seg så voldsomt heller. Kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart "Anderskauk" sin D3 hadde begrenset ytelse fra kompressoren før han fikk i ny tørke, og bedre blir den nok når kompressoren øvrig blir overhalt...

20190512_172855.jpg20190513_213300.jpg20190512_172817.jpg

 

Har nå fått pusset ren for rust og malt "bunnsilen" som ligger nederst i tørken, og fått på plass alle filter og kuler og nytt lokk - klar for å monteres i vår D3 ved neste ledige stund. Nye tanken har også fått noen strøk understellsmasse...

20190513_213252.jpg20190513_215558.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått byttet den enda. Fikk klargjort tørken for montering og sprayet den nye tanken noen strøk. Håper å få byttet iallefall tørken i kveld når ungene finner det for godt å sove ;-) Holder folket oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter i spenning. :)

 

Tror nok at veldig mange Hitatchier blir byttet prematurt, når man egentlig kunne greid seg med å fikse tørka. (Eventuelt ha det som et servicepunkt å bytte tørkemiddle/filter hvert 3. år). 

 

Fra mitt eget egoistiske ståsted håper jeg at du bare fikser tørka, og at ting forbedrer seg kraftig med det. Det vil i alle fall kunne gi verdifull input til andre her på forumet ved senere anledninger. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:! Stor var overraskelsen når dekselet kom av. Jeg har ikke Hitachi eller AMK, men en Dunlop Hitachi lookalike... Jeg var så brennsikker på at det i medfølgende kvitteringer fra forrige eiger stod Hitachi på fakturaen fra lrparts.dk.... Det stod riktignok Hitachi på den så der husket jeg nesten riktig, men det stod også "type".....

 

Jeg har kommet litt lenger. Forrige eiger har hevet ting sammen på travelt og festebraketten hang litt på øverste bolt, en bolt nede (som jeg i dag måtte sage av) og et strips :angry:! Tørken til denne kompressoren er 99,9 lik Hitachi sin, diameter på tappen ut fra kompressor er en hårdsbredd tykkere. Tykk nok til at jeg ikke får på Hitachi tørken. Jeg kunne se sprekk i lokket på tørken fra min kompressor - mellom tilkoblingene - men klarer ikke se om den er gjennomgående... Jeg rekker med at innholdet i tørken passer overens, så det blir flyttet over i morgen. Lokket passet også :D. På Hitachi kompressoren er det en stor og en liten lufttilkobling. På Dunlopen er begge lik den store diameteren fra Hitachi sin, så må få tak i noe ny fittings før montering kan skje.

 

Så et kjapt spørsmål... I og med at jeg viste jeg var blitt upopulær i form av at bilen gikk i status STÅR, kunne jeg med det samme jeg lå på bakken nappe ut tanken som også var moden for utskiftning. Når jeg skrudde ut VOSS konnektoren fra tanken var jeg innstilt på at her skulle det være trykk.... Stor ble forundringen når det ikke kom så mye som et lite puff engang. Burde det ikke her vært trykk? Selv om tanken ble tatt ut etter at kompressor var kommet ut?

 

Jeg kommer ikke til å prøve og overhale denne Trondsh, da jeg ikke har noen garanti for at kittet jeg har i det hele tatt passer.... Kommer til å få på nytt lokk og innhold i tørken, og få alt skikkelig montert igjen....

 

Tilslutt litt bilder fra dagens økt...

 

20190514_230718.jpg20190514_235257.jpg20190514_235240.jpg20190514_235312.jpg

 

Hva som har skjedd med oringen til lokket til tørken lurer jeg fælt på. Den var sånn når jeg åpnet den. Det var også veldig bløtt inni tørken. Siste felt filter var gjennomtrukket av vann. Kan forklare hvorfor jeg hadde plong noen dager i vinter når det var kuldegrader....

 

Kan disse koblingene brukes igjen (dersom nei er jeg redd det vanker ny kompressor på meg ettersom de sitter støpt inn i kompressoren). Hvordan eventuelt rengjøre dem først?

20190514_230816.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at plastlokkene på Hitatchiene sprekker. Derav at overhalingskit'ene inneholder et lokk i aluminium. Antar at den kompressoren du har ikke er noe bedre.

 

Kan jo hende det er en nyere modell av Hitatchi. Eventuelt en Chitatchi fra Kina... 

 

Når det gjelder tanken så... Kan det ha vært en lekasje, så den rett og slett har mistet trykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, trondshj skrev:

Det er ikke uvanlig at plastlokkene på Hitatchiene sprekker. Derav at overhalingskit'ene inneholder et lokk i aluminium. Antar at den kompressoren du har ikke er noe bedre.

 

Kan jo hende det er en nyere modell av Hitatchi. Eventuelt en Chitatchi fra Kina... 

 

Når det gjelder tanken så... Kan det ha vært en lekasje, så den rett og slett har mistet trykket?

Ja, har sett flust av div. forumposter i inn og utland med sprekt lokk til tørken.

 

Denne aktuelle kompressoren er merket dunlop, og ser nok for meg at det stemmer. Ser at det finnes overhalingssett til denne også fra øya.

 

Tja, når det gjelder tanken så ser jeg også for meg at denne lekker, og har nok antakelighvis gjort det en god stund. Jeg har ikke satt trykk på den etter og å tatt den ut, men tenker kanskje og gjøre det for eksperimentet sin del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Job well done! Kompressor med nytt lokk og innhold i tørken samt ny tank på plass. Ingen lekkasjer som jeg klarer spore med såpevann. Kompressoren gikk gjerne 3 - 5 min første gang. Opp og ned fra bunn til topp går nå i lynets hastighet sammenlignet med tidligere. Ingen pling og plong.

 

Stalltips til neste mann som må ned med kompressoren - og har Hitachi type kompressor. Ta ut tørken, er veldig enkelt. Da har du ballsalplass til den øvre bolten som holder braketter i rammen!

 

Følger opp i tråden her om det skulle dukke opp en pling eller plong som kan relatere seg til C1A20 som jeg begynte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@hallvard usikker på stigninen på gjenger, men jeg kjøpte med med Ø6, Ø8 og Ø10mm slangebiter.

 

Liten oppdatering. Bilen var "snill" i noen dager, men har begynt å plonge igjen. Logger fortsatt samme kode: c1a20.... Jeg har ikke fått sett noe mer på dette, men har en anelse om at latskap ikke lønner seg. Det nye lokket og koblingene i denne til tørken bygger en del lenger bort fra selve komressoren, og en av slangene som går inn i lokket på tørken ble lovlig (ulovig kanskje) kort og stram når jeg fikk den på plass. Tenkte der og da om jeg skulle kappe den og skjøte den litt lenger, men skrudde ting på plass. Jeg misstenker at denne ene slangen som går fra tørken og tilbake til kompressoren et sted har gnagd hull i - idet den runder hjørnet på lokket til tørken. Skal sjekke opp i dette og kommer med oppdatering etterhvert... En annen forskjell på Dunlod vs. Hitachi kompressoren er at Dunlop har Ø6mm slange som går tilbake til kompressoren (den jeg misstenker at har gnagd hull i), og ikkg Ø5mm slik som på Hitachi. Derav passet ikke slangen nedi det flotte sporet som er frest ut i det nye aluminiumslokket heller. Dette forsterker også mistanken min om gnaging....

 

For øvrig, ved div. testing med faultmate`n kjørte jeg prosedyre for manuell fylling av tanken. Ved et av forsøkene startet ikke kompressoren opp i det hele. Kan dette komme av relèet kanskje? Dersom relèet tuller, kan dette også gi c1a20? eller vil den da logge feil på "open circuit" eller lignende? Alt jeg finner på det store webben ang. c1a20 går i retning av tørke, lekkasje i lokk til tørke, relief valve i kompressor osv. Noen som har noe erfaring og meddele ang. feil relatert til relèet?

 

Håper å få en økt under bilen i kveld og sett litt mer på dette....

Endret av totveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for hva som forårsaker feilkoden, men jeg skiftet releet mitt for jeg har sett mange varme rele med dårlig kontakt, og da spesielt de som tåler litt amp.

Åpnet opp det gamle og så da tydelige svimerker på kontaktflatene. Jeg fjerna ikke noe plong hos meg men det skyldes nok heelt sikkert andre ting som vi har snakket om før^_^

 

Håper en oversikt under bilen gir deg en pekepinn:rolleyes:

Endret av Andershauk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble desverre ikke noe klokere under bilen i går kveld... Det kan virke som den har fått gode og vonde dager. I går var en god dag. Fikk ikke fremprovosert feil under feilsøkingen i går, og bilen gjorde temmelig nøyaktig som jeg ba om. Kunne ikke finne noen lekkasjer eller noe unormalt. Bilen fikk mange turer opp og ned, og kompressor gikk som den bør. Fikk opp varsel om at bilen løftet seg sent en gang eller to, men dette er kanskje ikke unormalt når tanken er tom etter mye heving og senking.....

 

Tror jeg lager en ny tråd for videre feilsøking, da det ikke lenger handler om tørkefilter / tank, da dette nå er "eliminert" - dog på høy tid å få orden på!

Endret av totveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Fant du feilen på hvorfor du får opp C1A20 koden? får opp C1A20-64 på vår bil etter vi har sveist et feste på tanken,mistenker at jeg også må bytte tørkekuler for og se om det hjelper men hadde vært fint og vite hva du gjorde i videre feilsøking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bilen har hatt mest gode dager det siste halve året, og med gravid kone og 3 andre små-tapper i hus så har ikke tiden blitt prioritert til og se noe særlig mer på dette. Jeg får en dag innimellom at jeg får pling og gul varsel, som forsvinner ved neste oppstart. Har ikke lest av koder siden i sommer, men antar at det er det samme det går i enda. Syns også å hjelpe og holde det i sjakk om jeg er flink og topplader batteriet innimellom.

 

For meg mistenker jeg at det relaterer seg til en ventilblokk, eller høydesensor, eventuelt vakkelkontakt til en av høydesensorene. Jeg erfarer at om den har en skikkelig ring dag, så hjelper det å heve eller senke bilen rett etter oppstart for å unngå at den plinger.... Jeg er også litt usikker på status på dynamoen min, og batteriet. Dynamoen min er etter det jeg kan se av historikk på bilen original fra bilen var ny. Batteriet (Sønnac SA1000) er vel nå nærmere 5-6 år gammelt, hvorav det i sine første 3-4 år stod i vår gamle Audi A4 (B7), og hadde en relativt avslappet hverdag i form av stort sett kun langkjøring (pendling). Har vært innom og målt ladespenning, og tilstand på batteri hos Sønnac, som mente alt så fint ut. Personlig syns jeg selv at ladespenning på tomgang er litt vag, husker ikke tallene i hodet.

 

Når problemet tiltar, eventuelt at jeg mot formodning skulle få mye tid til overs, og jeg kommer til bunns i dette, vil jeg selvsagt oppdatere dette på forumet her, enten i form av en ny tråd, eventuelt oppdatere på noen av de trådene som jeg allerede har opprettet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen her inne byttet selve luftfilteret til kompressor? Mener ikke tørkemiddelet som sitter på selve kompressor.

Jeg kom over luftfilteret i det jeg kikka på lrparts.dk etter den orginale ekstralysbryteren til min D3.

Googlet litt rundt og fant at det pleier og bli bytta ved kompressorbytte i UK og ofte var på sjekklisten ved kompressorfeil.

Det er plassert i området rundt venstre baklykt inni bil, derfor ikke veldig utsatt for smuss og støv men har sett der baki i min og det er ikke akkurat støvfritt:rolleyes:

Vurderer og legge det med i bestillingen sammen med lysbryteren.

 

Bare en tanke til problematikken vår med kompressor:P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...