Gå til innhold

Transport av MC på seriebil


morini

Anbefalte innlegg

Jeg leker med tanken på å transportere mindre MC på flaket på seriebilen (tar av taket) og lurer i den forbindelse på om dere har vært borti lignende løsninger. Problemet er at jeg nå har en 88 som kun har ca120 cm langt plan, dvs kun plass til litt over halve sykkelen. Ja, jeg vet at det er 90 cm opp til lastegulvet og det krever mye balansekunst, men i Defenderen (som jeg har vært idiot nok til å selge) klarte jeg å smyge inn en sykkel:
Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.
 
Jeg tenker at det er to mulige løsninger:
 
Alternativ 1: Bytte ut bakdøra med nedfellbar lem (må uansett gjøres når taket tas av) og feste en ca 2 meter lang vannfast kryssfinerplate i dørken som sykkelen kan stå på. Sykkelen stroppes fast, gjerne supplert med forhjulsstøtte. Ulempen er at den blir hengende nesten 80 cm ut fra bilen. Er det bare å henge på rød varseltrekant og dure på?
 
Alternativ 2: MC stativ for tilhengerfeste, se link: https://www.24mx.no/mc-stativ-proworks-for-slepekrok-heavy-duty#?p. Amerikanerne har mange slike typer, men de har festeordninger som ikke passer på denne siden av dammen. Til tradisjonell europeisk tilhengerfeste har jeg ikke funnet så mye. Dette er jeg redd er noe rallemikk som vegvesenet ikke kommer til se med blide øyne på. Dette er vel også neppe godkjent?
 
Andre smarte ideer?
 
Det er snakk om denne bilen:

IMG_2996.JPG

Endret av morini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen kræsja sin MC og vi tok med en planke, fjerne speilene (som vi mente kanskje ville gjøre den for høy) og rulla maskinen inn uten problemer.  Hvis lasteplanet ikke er langt nok så kanskje en brei planke kan forlenge det... Tror den MC'en veide 220kg, og det er vel en nokså vanlig vekt - tror ikke vekta er avgjørende, muligens feil tyngdepunkt, men med litt forsiktig kjøring så burde det gå helt fint.  Spørsmålet blir vel kanskje hvordan en sånn last blir sett på av Norge's andre trafikanter/politiet - folk har jo lett for å mene att alt de legger merke til ikke er ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

 

Jeg tenker også på det samme. Har lyst å ta med en liten mc eller en scooter på en 88, eller 86.

 

Ønsker å ha dette bak på bilen, trenger lasterommet til bagasje. Kan til nød ha sykkelen stående på bakluke, med forlenger under bakhjul, men da må jeg ha pickup-hytta på. Ønsker ikke å ha soft-top og åpen bakvegg og nedslått bakluke.

 

Har sett på disse fra Sverige, for 50-mm kule. Men usikker om dette holder for lengre kjøring. Så nå vurderer jeg å få lagd 2-tommers firkantfeste. Må høre med en kreativ fyr som lager masse artige ting av metall.

 

ønsker alle en fin 17-mai

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...