Gå til innhold

Begrenset ytelse


hotti

Anbefalte innlegg

Vi får opp denne feilmeldingen når vi tar diagnose på vår discovery4. får en rød trekant med "begrenset ytelse" som av og til forsvinner når bilen står i ro 5 min og når vi feilsøker og sletter feilkoden virker bilen fint til vi har 2800-3000 rpm da kommer den tilbake.

hadde bilen på verksted for en måned siden og da byttet vi simmering på veiva oljepumpe og register reim,di fant da en løs vakumslange under prøvekjøring som gjorde at bilen gikk i nødmodus,kan det være denne igjen?

(vi hadde ikke noen feilkoder på motoren før di tok bilen inn på vekstedet og har ikke vært nær noen slanger til turboen så vet ikke hvordan bilen oppførte seg når di fikk koden opp)

Di mente også at register reima var satt en tagg feil da reima ble byttet av forige eier,så dette ble rettet opp når di byttet til ny reim.

 

Bilen virker fint når man kjører pent og har ikke noen ulyder,men virker som den holder lengere på girene nå og kansje girer litt hardere.

 

koden kan slettes mens vi kjørermen kommer tilbake når vi kommer over 3000rpm.

20190504_160018.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen på høyre side av motoren blir ikke tatt i bruk før ved ca2800 o/min, så det er tydeligvis ventilen som skal slippe eksos inn på turboen som ikke virker, men er usikker på hvordan den styres, ikke usannsynelig at den styres via vakum/trykk.

 

Når det gjelder registret så kan ikke den settes en tann feil om en følger prosedyren. Kammer og veiv låses av, så løsnes kamdrevene slik at de kan vries, monterer ny reim og strammer den opp og til slutt fester en kamdrevene. Så det er altså ganske vesentlig at låseverktøyet brukes, for det er ingen merking som jeg kunne se ihvertfall.

 

Edit: Den styres med vakum.

image.png

Endret av Evo16v
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di sa at det var merket med tusjstreker oppe på begge kammer så di var nokså sikker på at dette ikke var gjort hos land rover...

Flott med tegning,hvor finner jeg disse slangene? er di oppe på motoen eller må jeg av med platene under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var merket med tusj, så var nok ikke låseverktøyet brukt og det kan bli litt feil.

 

Vet ikke hvor en finner det, men tipper vakumpumpa blir drevet av kamakslingen på høyre side. Så ville startet med å lete under plastdekslet som ligger over motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes imageproxy.php?img=&key=57ba99382533bc30imageproxy.php?img=&key=57ba99382533bc30imageproxy.php?img=&key=57ba99382533bc30imageproxy.php?img=&key=57ba99382533bc30noen måte og få skjekket vakumslanger på? alt ser ut til og være på plass? 

Hva er disse to sakene som kontaktene går til? ligger helt i front  på venstre side av motoren bak vifta.

20190513_201537.jpg

Endret av hotti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser veldig ut som to solenoid ventiler.

Kort fortalt en elektrisk styrt ventil som åpner/lukker for vakumet som skal til forbruker/komponent, i ditt tilfelle turbo.

Ofte kan disse sjekkes via diagnose.

Vakum kan sjekkes enkelt med og dra av en slange og kjenne om fingertuppen "henger" fast, får ikke vite hvor godt systemet er men om det er vakum eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ingen andre i norges land som har hatt problem med at bilen går i begrenset ytelse når man kommer opp i 2800-3000rpm?

Har smurt opp div stag og sjekket  slanger men feilkoden kommer tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fant endelig feilen,vakuumslange som går fra solenoid til motor/turbo hoppet av.

 

Begynte og sjekke T-koblinger skikkelig og plutselig sto jeg med en slangebit i hånden så den var løs fra både motor og plastrør som går videre til turbo fra T-koblingen.. måtte ta alt løs for og dokumentere feilen med et bilde etter vi hadde prøvekjørt..

 

Takk for hjelp og tips..

20190623_232051.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 23.6.2019 den 23.44, hotti skrev:

Fant endelig feilen,vakuumslange som går fra solenoid til motor/turbo hoppet av.

 

Begynte og sjekke T-koblinger skikkelig og plutselig sto jeg med en slangebit i hånden så den var løs fra både motor og plastrør som går videre til turbo fra T-koblingen.. måtte ta alt løs for og dokumentere feilen med et bilde etter vi hadde prøvekjørt..

 

Takk for hjelp og tips..

20190623_232051.jpg

Mistenker at jeg har samme feil. Hvordan kom du til t-koblingen, og de andre slangene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...