Gå til innhold

Oversikt campere som passer Defender 130


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har i lengre tid vært sugen på camper til min 130, men har stort sett støtt på problemet at bilen er høyere enn vanlig fra plan til tak, og at informasjon om hva som passer og ikke har vært utfordrende å finne. Mange av produsentene har dårlig med målskisser / manglende informasjon på akkurat dette kritiske punktet.

Jeg satt meg derfor ned og begynte å samle informasjon - og kom på at endel av dette også kan være nyttig for flere. Det er jo også mulig andre har gjort lignende research og kan korrigere meg om jeg har bommet på noe - eller har info som kan legges til.

Bildene av campere på bil er uhemmet rappa på nett via Google - for å gi et inntrykk av de forskjellige

Mange av nettsidene er enten Tyske - eller på Fransk. Da jeg ikke kan noen av delene så brukes google translate flittig - dette fungerer overraskende bra. Det meste oversettes godt / lett tolkbart (innebygget funksjon i google chrome)

 

Jeg heller selv mot en pop-top av relativt lett utgave. Målet mitt er å kunne ta med hele familien til island. Vi var der en tur før vi fikk barn, og har veldig lyst på en tur til i egen bil. Så tidshorisonten er lang - og grubleriene og vurderingene pågår kontinuerlig.

 

Jeg har under oppsummert meget enkelt litt info om forskjellige leverandører - og har en egenskapstabell til slutt (denne er også tilgjengelig som et google sheet, som jeg har delt HER. Listen inneholder også linker til sider med info om de forskjellige modellene etc. Jeg har også grovregnet på hva det vil koste å få en sånn inn i Norge, forutsatt at man kan få trekt ifra utenlandsk moms - og lagt til norsk, pluss 10 000 i frakt som et overslag. Vær obs på at dette er basispriser, man kan blakke seg skikkelig på tilbehør til campere har jeg skjønt.

 

Først målene på Defenderen:

image.png

Tilleggsinfo: plan - til overkant plan: 50 cm Overkant plan - topp av hytte: 73 cm. Totalt 123 cm fra bunn av planet og opp.

 

NORTHSTAR

www.northstarmobil.de/Camperways.se (bygget I USA, http://www.northstarcampers.com, ubrukelig nettside, desverre)

600 og 700 serien passer med oppbygning (svar fra sverige)

Den tyske nettsiden lister "ekstra høyde" option som mulig for:

600SS 700SS og 760SC (pop top, for 130 crew cab). 760 SC har dass / dusj, men mister ekstrasengen.

600H, 700SC (hardwall)

Bilderesultat for Northstar Defender camperBilderesultat for Northstar Defender camper

 

 

EASY CAMPERS (Sverige) - Campernorge.no

Mulige modeller (må bygge opp ca 12 cm)

EC6, EC7 serie. For målskisser, se http://www.skarosser.se/produkter/mer-information-camper

En av få som har norsk forhandler

Kompakt, selv de mindre modellene har mulighet for dusj.

Ingen pop-top modeller

Selges også under merkenavnet Nordstar av www.wohnkabincenter.de

57_1.jpg

 

TISCHER (tyskland) - www.tischer.se

Har en egen modell for 130, 260R / 260RS. men den er temmelig voksen - den år en 130 til å se liten un under camperen. Men vekten er ikke så hoppendes gale allikevel.

200 modellen passer også med et tilvalg for høyt tak.

Disse finnes i "box" utførelse (enkelt utseende) eller "trail" - som er mere strømlinjeformet.

image.png

 

FOUR WHEEL CAMPERS

Fra Wohnkabincenter.de - de foreslår selv to produkter fra four wheel campers

Disse typene passer I følge forhandleren: forutsatt at du hever dem opp slik at de går klar av taket (Lynx og Wildcat)

https://www.fourwheelcampers.de/portfolio-items/wildcat-wohnkabine/

https://www.fourwheelcampers.de/portfolio-items/lynx-wohnkabine/

Begge to er lette pop-top modeller som sånt sett ser temmelig fristende ut.

 

Modellene som selges I tyskland er, basert på spesifikasjonene, annerledes enn de amerikanske. Oppgitt vekt er lavere, og målene er noe annerledes.

De er også betraktelig dyrere vs priser I statene (selv om det å få fraktet en camper fra USA til Norge nok kan være en utfordring for en vanlig privatperson.

Jeg er usikker på om det faktisk er forskjeller på størrelsene - eller om det er endel "lost in translation" ute og går mellom USA og Tyskland her…

 

Bilderesultat for four wheel campers defenderBilderesultat for four wheel campers defender

 

Gazelle V1 / V2 - forhandles av Campernorge.no

Liten og lett camper med pop-top.

Litt trang for en familie, men bra alternativ om man vil ha noe strømlinjeformet og kompakt. Må nok bygges opp ganske mye for å gå klar av taket - og man mister da litt av poenget, med mindre man bygger en skuff eller lignende man kan ha utstyr i. Da er ikke løsningen fullt så dum. Men denne er nok litt for trang for en familie på 4.

V1 modellen har plass til reservehjul bakpå, V2 har det ikke, men dermed også litt mere kabinplass.

GAZELL_DEF_130_reduced.jpg

 

 

FIS (Island)

Liten og kompakt enhet - lages (tror jeg) av  highlandtrucks

Desverre veldig lite info å finne om disse, nettsiden er nesten strippet for info, og jeg finner hverken priser eller annen informasjon, annet enn at jeg vet de har vært montert på 130 - med oppbygning, som så mange andre.

 

image.png

 

DJANGO ONE

Bygget på ordre av SBSadventure i UK - lett og kunne bestilles til en 130. De beskrevede egenskapene er meget bra, men det ser ut til at denne kun ble laget i et "opplag" og ikke kan bestilles ny - men man kan informere om sin interesse, så who knows. Snedig løsning - den er nesten en mellomting mellom pop-top og fast tak. Bygger sånt sett noe mer enn for eksempel Four wheel sine, men tilsynelatende en bra løsning uansett.

Mulig kandidat om man skulle ramle over en brukt en.

 

 

Og så - sammenligningstabell. Denne er desverre ikke helt optimal som post på forum - men jeg prøver. Vil anbefale å gå inn på Google docs dokumentet mitt i steden. Har kan man også sortere etter egenskaper etc. (fila er read-only, men kan nås uten innlogging etc)

 

Jeg tar gjerne imot forslag til andre campere, innspill og synspunkter rundt det som allerede er skrevet etc - så skal jeg prøve å oppdatere den første posten etter beste evne.

 

Produsent Type Tørrvekt Mål hovedseng Mål ekstraseng Sengepl Pop-top Toalett Dusj Tilpasset 130 Nærmeste leverandør listepris Val MVA Kurs Norsk pris ca
                               
Northstar 600SS 492 190 x 140 184 x 80 3 Ja Nei Nei Ja (opsjon) www.northstarmobil.de 24100 EUR 19% 9.788938087 257 808
Northstar 700SS 543 190 x 140 184 x 80 3 Ja Nei Nei Ja (opsjon) www.northstarmobil.de 24400 EUR 19% 9.788938087 260 893
Northstar 760SC 700 190 x 140 - 3 Ja Ja Ja Ja (opsjon) www.northstarmobil.de 28900 EUR 19% 9.788938087 307 164
Northstar 600H 542 190 x 140 184 x 80 3 Nei Nei Nei Ja (opsjon) www.northstarmobil.de 24100 EUR 19% 9.788938087 257 808
Northstar 700SC 632 190 x 140 142 x 80 3 Nei Ja Ja Ja (opsjon) www.northstarmobil.de 28300 EUR 19% 9.788938087 300 995
Easy Campers EC6eco 550 198 x 160 192 x 120/90 3-4 Nei Nei Nei Nei, må heves www.campernorge.no 203000 NOK 25% 1 213 000
Easy Campers EC 6SH 675 198 x 160 200/192 x 97 3-4 Nei Ja Ja Nei, må heves www.campernorge.no 337000 NOK 25% 1 347 000
Easy Campers EC 6SH SE 695 198 x 160 200 x 92/76 3-4 Nei Ja Ja Nei, må heves www.campernorge.no 363000 NOK 25% 1 373 000
Easy Campers EC7 H 595 198 x 160 200 x 100/90 3-4 Nei Ja Nei Nei, må heves www.campernorge.no 305000 NOK 25% 1 315 000
Tischer TRAIL/BOX 200 522 198 x 150 198 x 113 3-4 Nei Ja Nei Ja, tilvalg www.tischer.se 23386 EUR 19% 9.788938087 250 466
Tischer TRAIL/BOX 260R / 260 RS 689 198 x 150 198 x 120 / 113 3-4 Nei Ja Ja Ja www.tischer.se 32072 EUR 19% 9.788938087 339 780
Four wheel campers Wildcat 383 200 x 180 190 x 110? 3-4 Ja ja Nei* Nei, må heves Fourwheelcampers.de 30510 EUR 19% 9.788938087 323 719
Four wheel campers Lynx 351 200 x 180 165 x 110? 3 Ja Ja Nei Nei, må heves Fourwheelcampers.de 30510 EUR 19% 9.788938087 323 719
Gazell Gazell V2 420 195 x 130 165 x 115 2-3 Ja Ja Nei Nei, må heves www.campernorge.no 28300 EUR 0 9.788938087 356 284
? Django one 280 200 x 176 160 x 142/98 3 Ja Ja Ja Ja (opsjon) https://sbsadventurecampers.com 24000 GBP 0 11.32272143 349 682
highlandtrucks FIS         Ja     Nei, må heves highlandtrucks ?        

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Aner ikke hva camperen skal brukes til, og hvor du skal kjøre; MEN - velg ikke for tung camper. Jeg har kjørt halve island rundt med Norges eneste FIS-camper, og jeg kan ikke understeke nok hvor viktig det er å holde vekta under kontroll.

Jeg ville ALDRI, ALDRI, ALDRI valgt et høyt, blytungt sandwich-skap til en " ekspedisjonscamper " . Å fjerne alt som fins av kjøreegenskaper på dårlig veg, og få et (litt mindre ) trangt, høyt skap i bytte, NO WAY !

Nå er LR 130 en mye større bil enn Hiluxen vår, men et 5-600kg skap på planet, må gjøre den velegnet til å velte i sving på motorvegen.


Av de du linker til, er i MINE ØYNE Gazell det eneste alternativet. Skal du velge en av de andre, kan du like gjerne bestille en Hymer bobil...

 

Forøvrig veier FIS-camperen vår omlag 280kg, men den er selv-innredet, ganske spartansk...nettopp for holde vekta nede...

 

 

5 minutter siden, Gin skrev:

Drømmer selv om at noen kommer opp med en camper som også passer til en 110DCPU. 

 

Det fins.

 

exkab auf land rover defender 110cc (2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har du glemt Geocamper:

Leveres både som chassismontert og for å legge i fast lasteplan 
 

39221384_1457215974379813_5234515018615095296_n.jpg

 

PS - ville nok mye heller løftet en 350kg camper 20cm for å få den klar av taket, legg tanker og campingstoler og bord og alt mulig mellom planet og camperen.

 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JokerS30: Takk for hint om Geocamper. Skal fange opp litt info om den i morgen og legge den til i lista. (jeg prøver å oppdatere lista slik at om noen kommer tilbake til dette senere så slipper man å lese hele tråden.)

Visuelt sett var kanskje ikke geocamperen en fryd for øyet - men det ser jo definitivt ut som en tett og holdbar konstruksjon. (og etter alt å dømme på den lette siden av skalaen)

 

Har du forresten noe ytterligere teknisk info om mål eller lignende om FIS camperen jeg kan legge til her? Det er av en eller annen grunn minimalt med info på nett om den camperen.

 

Er ellers enig i at mange av camperne er for tunge - selv om jeg kanskje ikke vil gå så hardt ut som å si at det ENESTE som kan brukes er gasell - dog takk for input, og egentlig bekreftelse på at man bør holde seg på den lettere delen av skalaen, om man skal noe særlig utenfor veien med dette.

 

Hva skal jeg med camperen? - tur til Island med familien er planen (nevnt i innledningen - men lett å misse). Så planen er egentlig ikke å bruke den på ren offroad kjøring (da bruker jeg heller eksisterende oppsett med maggiolina på takgrinden) men den bør kunne håndtere F veiene til Islendingene - noe som til tider kan være utfordrende nok i seg selv. De er ikke akkurat flate motorveier de heller..

 

Ellers så har jo naturligvis selvbygg blitt påtenkt i mange rare former - men konklusjoen er stort sett at det ender opp omtrent like dyrt som noe ferdigbygget - og om jeg kjenner meg selv rett så klarer jeg neppe å bygge lettere enn proffene heller. Jeg er erfaringsmessig litt vel ivrig på å bygge ting solid sier samboeren.

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum. Har lagt til geocamperen i oversiktsarket - men forumposten får jeg desverre ikke redigert, da dette forumet tydeligvis låser postene etter relativt kort til. Der røyk mulighetene for å redigere dette i ettertid..

 

Tilsynelatende både bygget, og solgt av  ORI

Også endel info og bilder på deres facebook side

 

Geocamperen ser ut ut som et bra alternativ. Lett, og tilpasningsdyktig sak, og ingen skjøter eller lignende i skroget slik mange andre alternativer har.  Eneste minuset er at med tett tak ender du opp endel høyere enn pop-top utgaver.

Dog finnes det tilsynelatende ingen listepris da disse bygges på ordre, og tilpasses etter behov. og ønsker

 

image.png

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Camarogeddon skrev:

Hva skal jeg med camperen? - tur til Island med familien er planen (nevnt i innledningen - men lett å misse). Så planen er egentlig ikke å bruke den på ren offroad kjøring (da bruker jeg heller eksisterende oppsett med maggiolina på takgrinden) men den bør kunne håndtere F veiene til Islendingene - noe som til tider kan være utfordrende nok i seg selv. De er ikke akkurat flate motorveier de heller..

Der har du allerede diskvalifisert 80% av lastebil-skapene du nevnte i første innlegg. :)


Geocamperen fins også i Norge, på en 110"

 

Som sagt har jeg en FIS-Camper selv - antagelig Norges eneste. Den er enkelt innredet, men inneholder det viktigste, og det sentrale er: den ble ikke for tung.

Vekt setter ufattelige påkjenninger på en turbil, og påkjenningene øker eksponensielt med vekta. Stort sett alt av turbiler er for tunge også, og med det bakteppet står min påstand om at den eneste andre av de du nevner i ditt førsteinnlegg, som JEG ville vurdert er Gazelle.


Både Exkab og Lababouch-serien fra Azalai er lette, flotte konstruksjoner, som er laget for dårlig veg.

 

Jeg vurderer få bygd meg et skap, ala Azalai eller annen modulbygget kasse rett på et 2seters chassis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt samme tanker Camarogeddon. Var tett å at bestille Tisher eller S-karrosier (som faktisk lager en kamper til 130), som alternativ til bobil for en del år siden. Heldigvis droppede vi det, måtte kjøpe hus og da måtte kr brukes til det.

FIS er klart et alternativ men koster nok de samme som de andre (rundt 300.000NOK). Pga millioner av turister i IS finners FIS nok ikke brukt P.T. for  menneskepenger.

For tiden er jeg mest varm på Gazell (har ikke sett den in vivo) eller 4Wheel Campers, men synes som du at prisen å 4Wheel Campers i tyskeland er steget drastisk på det siste.

Man kunne muligvis importere strippet 4WheelCamper fra USA og innrette selv. 

Vi har brukt telt eller simpel combicamp lignende sak i mange år og har ikke bruk for innlagt kaldt og varmt vann, brusenisje, kokemuligheter, solpaneler osv. En simpel dieselvarmer og ARB kjøleboks samt lidt lys er nok. Vi har også laget mat utendørs i alle de år vi reiste rundt i Island og fortsetter nok med det på denne siden av atlanterhavet inntil vi ikke gider ta på kamping mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står forresten EN brukt Gazell på finn.no

Tipper prisen kan diskuteres om man er seriøst interessert

. Har selv vært ombord i Gazell, og den er veldig, veldig fin ! Men - faktisk trangere enn vår FIS camper, grunnet beskjeden bredde. 

Hadde nok handla noe sånt idag, om jeg ikke hadde FIS-camperen stående !cool

 

PS - for uinvidde, er det veldig viktig for meg å presisere at en camper montert i et lasteplan IKKE er et alternativ til en bobil eller caravan.


Det er et alternativ til telt, med den muligheten at man kan sitte INNE å spise om været er ugreit, man har mulighet til litt bedre, faste madrasser og ikke minst mulighet til å fyre om det er skikkelig gyselig ute, noe man ( som oftest ) ikke har i telt. 

 

Ellers enig i " gjør det enkelt " vi har plastkasser og bokser til alt som ikke har plass i bag`er, en enkel kjøleboks på gulvet, bord vi kan løfte ut å spise med ute, og generelt minimalt med ( vektøkende ) innredning.
Mange vil sikkert syns det er alt for spartansk - men når vi sammenligner med et telt, syns vi de er genial-luxus.....

 

Morran her, skrapte jeg is på frontruta, men inni camperen var det fint, grunnet Webastoen som sto å surra og gikk !

DSC_0803.JPG

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 10.41, Camarogeddon skrev:

 

Tilsynelatende både bygget, og solgt av  ORI

 

Tror det er feil link, Geocamper bygge av DENNE gjengen, i Kaliningrad, den russiske enklaven i Polen.....

 

Har priser og kontaktinformasjon til eieren, om du er interssert. Regner du rundt 85-11000  EUR, så er du i området....

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for korrigering - google sheets arket er oppdatert. resten av postene får jeg desverre ikke korrigert.

 

Men hvis den prisen for geocamper stemmer, så havner de jo i en liga for seg selv. man kan jo handle flere andre ferdig utstyrte campere for den prisen.

 

Ellers så vet jeg at Skarosser skal ha bygget for 130 - men den Norske importøren tilbr det såvidt jeg kan skjønne ikke (han vil bare selge meg standard enheter). Skarosser camperne er i mine øyne diskvalifiserte for mitt bruk uansett med en grunnvekt som ligger rundt 600 kg, så jeg har ikke gravd noe dypere i den retningen.

 

Men en jeg ser som ganske aktuell er fourwheel camperne. Det som forvirrer meg her at de amerikanske spesifikasjonene er overraskende mye tyngre enn de tyske - mulig forskjellen er utstyrsnivå - men da gir det lite mening at tyskerne skal ha det dobbelte for de som de selger.  (det er derimot mulig at tyskerne opererer med faktisk vekt, mens amerikanerne opererer med godkjent maksvekt)

Sånt sett så frister det å ta inn en slikt skrog fra USA som utgangspunkt. De tyske er jo oppgitt fra 400 kg, og med tak som senkes så kan ikke det være et galt utgangspunkt. Sengeplassen er også fullt akseptabel. 

 

Både Gazell og ikke minst excab ser jo flotte ut mtp vekt og terrengegenskaper, men minuset er at jeg anser dem for å være litt for små for en familie på 4, som vi jo er. Jeg er selv 1.90, og passer derfor dårlig i noen av sengealternativene - jeg får rett og slett ikke plass. Jeg har vært inne i en gazell i fjor (campernorge.no hadde en utstilt) . og den er for all del fin, men jeg er redd plassen er ett knepp for liten for vårt bruk.  Så målet mitt er å finne noe som er noe større, samtidig uten å ta fullstendig kverken på offroadegenskaper og muligheter.

Jeg er ellers helt enig i "gjør det enkelt" filosofien. jeg har ikke behov for dusj, men med 2 småjenter så ER en innendørs kubedass en stor fordel, utover det bør man kunne koke mat, spise og sove. Jeg skal ikke ha fest der inne. For oss så er det en oppgradering fra maggiolina og matlagning under bakluka på ifor williams toppen på planet..

 

Neste steg for min del er å få kloa i en haug sandsekker og teste hvordan bilen oppfører seg med litt ekstra vekt.. Med stor takgrind, reservehjul på taket, og 400 kg sandsekker liggende oppå skuffene på planet (ca 25 cm over bunnen) så tror jeg nok jeg fort kan få et bilde av hvordan dette vil fungere (eller ikke)...

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett pris er vel 8500-11000 EUR; ikke det tidobbelte. Beklager !

 

Legg sandsekkene 1m over planet, og gjerne 1,2 over planet også. Husk også at ALLE campere er tyngre enn de oppgis å være, og du skal også ha litt vannvann, ekstra diesel, diesel, mat, klær, skjøtekabler, batterilader, campingstoler,  soveposer og madrasser, verktøy osv inni camperen også, skulle JEG gjort testen ville jeg lagt på minst 250kg til, om dere er 4 stk.


Vi har 660kg lasteevne på Toyotaen, og jeg var vel rundt der og såvidt litt til, og da har vi en camper som veier omtrent det samme som 2 taktelt.... Jeg var nede på at jeg koblet dobbeltbatteriene til bilen sånn at ETT ble forbruksbatteri og det andre gikk til camperen, for å spare 15kg ekstra batterivekt....:)

Anbefaler forresten luft-hjelpe-fjører. Genial oppfinnelse når man kjører tungt lastet bil på dårlig veg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den prisen ga litt mere mening ja :) stusset stygt her..

 

Jeg fåår se hva jeg får til med de vektene jeg har. førts må jeg få tak i noen sandsekker :)

 

Har allerede tenkt tanken med batteri, min er jo satt opp med batterisplitt allerede og to batterier i kassa - så det loddet har jeg ikke tenkt å ha i camperen. Badre med den vekta nede under setet slik det orginalt er plassert.

 

Oppgitt vekt er vel ofte optimistisk ja. Luftfjøring regner jeg også med å trenge for å holde krenginga under kontroll. Mistenker 130'n blit temmelig så bløt når jeg får litt vekt på planet., selv om bilen i standard utgave er oppgitt til 1340 kg nyttelast, som jo er endel mer enn toyotaen.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Camarogeddon skrev:

Den prisen ga litt mere mening ja :) stusset stygt her..

 

Jeg fåår se hva jeg får til med de vektene jeg har. førts må jeg få tak i noen sandsekker :)

 

Har allerede tenkt tanken med batteri, min er jo satt opp med batterisplitt allerede og to batterier i kassa - så det loddet har jeg ikke tenkt å ha i camperen. Badre med den vekta nede under setet slik det orginalt er plassert.

 

Oppgitt vekt er vel ofte optimistisk ja. Luftfjøring regner jeg også med å trenge for å holde krenginga under kontroll. Mistenker 130'n blit temmelig så bløt når jeg får litt vekt på planet., selv om bilen i standard utgave er oppgitt til 1340 kg nyttelast, som jo er endel mer enn toyotaen.

 

-Camarogeddon

HD balance stag bak samt luftpuder i stedet for indre spiralfjær. Da kan man pumpe opp når man har vekt på og redusere trykk når kamper er av. Det ble gjort på Grizzly&Bear (se video). Leste også artikkel fra en  i Australia som brukte 130 til turist kjørsel i mange år. Hann sagde at luftpude i stedet for indre spiralfjær bak samt gode Koni dempere hadde virket meget godt på Australske vaskebrett (som kan vare flere hundrede km).

 

 

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo balance stag/stang foran og bak som reduserer body roll. Hvis man skal kjøre på, for eks, fjellveie i IS ønsker man ikke en for stiv avfjedring. Men den skal selvfølgelig være stiv nok til at billen ikke legger seg ned bak når fullastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan definitivt se ut som om det kan være en i de med justeringsmulighet i bakfjæringen ja.

 

Jeg slang 500 kg med sementsekker inn bak oppå skuffene i dag (de kan jo returneres på åpent kjøp, hehe) - og har testet litt. En tur på vekta til tilsynet avslørte 3180 kg totalvekt. Konklusjon 1: jeg har mere vekt i bilen as-is enn jeg trodde.

Konklusjon 2: Det er definitivt endel vannseng tendenser ute og går med orginalt oppsett. Det er også relativt lett å bunne ut fjæringen bak. Så noen tiltak må nok gjøres før dette er kjørbart med en camper - som i utgangspunktet er enda mere topptungt enn det jeg har i bilen nå.

 

Takker for innspill om fjæringen -Det må sees nærmere på.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligvis må du oppgradere foringer til stag foran og bak samt foringer og kuleledd til a-arm bak. Jeg synes min 130 er rimelig stabil med 25 sekker ved på planet ( veit ikke hvor meget de veier - sikkert 300-400kg). Men den har orginal HD fjærer og er for stiv ( i henhold til mine preferenser) hvis den er lett lastet på grov fjellvei, selvom den er ok på asfalt.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fRRode skrev:

Jeg har nå montert luft hjelpefjærer foran og bak på min 130.

 

har du manifold og reguleringsbrytere inni bilen, eller bruker du bare kompressor, slange og trykkmåler på belgene direkte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camper på 130 er genialt!

Men her gjelder ikke fotsyken...

Jo mindre og lettere jo bedre:).

vi drømte om lottogevinst og deretter en camper fra RRCab. Virker solide og gjennomtenkte.

 

Gleden var ubeskrivelig da det plutselig dukket opp en camper på Finn i fjor....(takk Espen), slapp å ta opp huslån. Type Knaus Explorer.

 

Monterte luftbelger inni bakfjærene, enkelt og effektivt.

DE77C745-4DA0-46C7-B65A-88A11CE67039.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...