Gå til innhold

Oversikt campere som passer Defender 130


Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

1 minutt siden, Camarogeddon skrev:

Bildeproblemet oppsto når det var tomt for plass på serverkontoen om jeg ikke tar feil - dette ble fikset, men endel blider forsvant i prosessen.

 

Jeg vet ikke, men jeg har ikke inntrykk av at dette lot seg gjenopprette, desverre.

 

-C

Det var synd, mange fine bilder mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2020 den 14.56, MrAnders skrev:

Fant denne tråden nå. Vi har jo TT sin gamle 130, som han modifiserte for en tung camper. Uten at jeg vet nøyaktig hva. Savner ofte å kunne ringe ham. Vi kjører med en liten popup camper på 300 kg, og merker faktisk ikke at den er der sånn kjøreegenskapmessig. Vekten er jo i all vesentlighet i bunnen. Vanntank, gråvann, toalett, gassflaske, batteri, lader og slikt. Tror 500-600 kg på planet går helt fint, men over der skjer det ting. Litt bredere hjul og spacere kompenserer også bra for vekt i høyden, men gir andre problemer. Grizzlyandbear tar av sin Fourwheel camper når de skal ut i røft terreng, da er noe feil spør du meg. 

D7217825-2C04-47F6-A449-5728E33E79F2.jpeg

TT hadde to campere på sin 130; først en Easy Camper som han solgte, deretter en Tischer260 som han kjøpte som halvfabrikata for å innrede selv noe han ikke rakk å gjøre.

Jeg overtok Tischer-prosjektet og bygget opp den og har vært å veien med denne siden 2015. Ja, det er en stor  og ruvende camper, men for oss har det fungert veldig bra. Etter montering av et svært kraftig stabstag bak ble krenging akseptabel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt eldre bil, 1995modell og har derfor reservehjulet på panseret. Det er tøft med reservehjul bak, men sjekk resultatvekta på bakakselen, den blir fort høy. Hver kilo på bakveggen blir fort nærmere det doble på akselen. Dette har jeg jobbet mye med og ligger omtrent på maksimal bakakselvekt på min ekvipasje. Tyngdepunktet på camperen ligger bak bakakselen og det blir derfor noe høyere vektøkning på bakakselvekten en tørrvekten på camperen.

Med reservehjulet på panseret, kompenseres noe av vekttapet på forakselen.

Viktig å ikke lagre tyngre gjenstander bakerst i camperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vil nok ikke henge reservehjul bak på kamper, har tenkt på panser, toppen av kamper eller grind over frontruten som noen har gjort, hvis det er lovlig her i Norge. Muligvis dropper jeg reservehjul på kortere turer, har både luftpumpe og dekk-reparasjons sett. I Island brukte jeg 38” på en 2007 110 puma og 35” på 1999 110 uten reservehjul. Kom meg og bil altid hjem. Troede ellers at tyngdepunktet lå foran bakaksel på Tisher260.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat reservehjulet har jeg også fundert endel på - med egenkomponert camper.

 

Bak på camperen er jo skikkelig ugunstig - panseret på TD5'en er for veikt. Eneste alternativ med min konstruksjon er en liten takgrind foran camperen - ettersom den ikke går over hele hytta. (leter fortsatt etter en liten takgrind til defender).

 

Men for en fullstørrelse camper... vet ikke? det er et åpent spørsmål jeg gjerne skulle ha funnet et bra svar på. Lage en brakett foran på fangeren? :) blir jo seende ut som en båt, og garantert ikke populært hos tilsynet...

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 35" dekk på bilen, men har bare et lite 205-15 dekk som reservedekk. Tanken er at det er et lite nøddekk, som ikke nødvendigvis er egnet til å kjøre langt med. Har alltid tekkpluggesett, skum og kompressor i bilen. Det får holde, har aldri trengt noe av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

@JokerS30 et nøddekk kan godt gå, men selv et 235/85R16 er rett tungt mht. montering på panseret. Tenker et dekk uten felg kunne være nok til lengere turer. Men dekk og verksted er stort sett tilgjengelige over hele verden.

Uansett de to store dekkskader jeg har hatt (har hatt mindre skade som kunne plugges) da var 35" BFG Mudder dekk helt ødelagt. Og kunne ikke repareres, en ene gangen var i innkjørselen hjemme hos meg selv :) og den anden c.a. 15km fra Reykjavik og c.a. 10km fra neste verksted. En kammerat kjørte ut med reservedekk til meg.

Jeg tror disse 2 stk BFG var defekte idet kanten opp mot felgen ga seg i begge tilfelle.  Dette gjorde at BFG Mudder ikke lenger var favoritt hos meg :)  Men mange av mine kammerater brukte BFG Mudder uten problemer og selv hadde jeg før dette slidt opp to omganger av BFG AT den ene 33 og den anden 35. Glimrende dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...