Gå til innhold

Ladeproblemer


Jens E

Anbefalte innlegg

Den røde batterilampa har begynt å lyse i dashbordet.

Vindusviskerne gikk tregere da jeg startet opp. Bilen hadde en dårlig høst og stod  4mnd uten bruk. Det er på ingen måte optimalt for batteriet, men jeg fikk ladet det opp i natt med batterilader.

Batterilampa lyser imidlertid fortsatt. Har sjekket polene på batteriet, og det ser bra ut.

Når motoren ruses på tomgang blir det mer lys i frontlyktene, dashbordet, mer fart i vifta til varmeapparatet osv.

 

Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser lampa med tenning av? / tenning på? / motortomgang? / motor på turtall(o/2000Rpm)

 

Slik som beskrevet i posten høres det ut som om dynamoens ladesignalinngang og tenningslås ikke har kontakt.

Sjekket alle sikringer i begge sikringsboksene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innpsill!

 

Lampa lyser med tenning på, motortomgang og motor på turtall.

Alle sikringer er sjekket.

Det kan ha vært en gradvis utvikling. Jeg har tidligere reagert på at turtallet på vifta til varmeapparatet sank med turtallet på bilmotoren.

Det har også vært noe vedlikeholdslading. Men det er først nå at den røde batterilampa har begynt å lyse.

Endret av Jens E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et multimeter eller liknende du kan koble på og måle lade og batteri-spenningen ?

Evt. koble fra multikontakten på dynamoen og se om lampa lyser med tenning på?

En sjelden gang har jeg vært borti at et batteri med en defekt celle kan gi oppførselen du beskriver.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med motor av er spenningen på batteriet 12,4V. Skrur jeg på motoren synker spenningen til 11,6V.

Det er biltema AGM 95Ah.

Ladet batteriet i natt, og skulle i følge laderen være fulladet da, men sjekket ikke med voltmeter.

Endret av Jens E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et tegn på at det er fart i dynamoen når lyktene lyser sterekere ved økt turtall?

 

Er det dumt å kjøre med bilen nå, hvis jeg lader batteriet på forhånd?

Endret av Jens E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med høyere turtall steg spenningen fra 11.6 til 12.1 V. Ikke mye å skryte av ... Motoren av 12.4 V.

 

Er det dumt bruke bilen før jeg har fått utbedret det? Altså lade med batterilader før småturer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har fått byttet dynamo, og det var løsningen. Har vært noen gode Defenderdager. Men i kveld da jeg skulle kjøre en tur gikk det ikke så bra. Da jeg skrudde på tenninga for å gløde blinket lysene i dashbordet, før det ble helt dødt. Når jeg vrir om nøkkelen nå skjer det absolutt ingenting. Ikke lyd, ikke lys - ingenting! Turtelleren er også død. Alt er fullstendig dødt.

Kan det være noe sammenheng med bytte av dynamo, eller er det bare en ny spennende dag som Defender-eier? Batteriet er bra. 

Sikring? Tenningen?

 

 

EDIT: Løst. Var bare dårlig kontakt på batteripolene.

Endret av Jens E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...