Jens E Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Den røde batterilampa har begynt å lyse i dashbordet. Vindusviskerne gikk tregere da jeg startet opp. Bilen hadde en dårlig høst og stod 4mnd uten bruk. Det er på ingen måte optimalt for batteriet, men jeg fikk ladet det opp i natt med batterilader. Batterilampa lyser imidlertid fortsatt. Har sjekket polene på batteriet, og det ser bra ut. Når motoren ruses på tomgang blir det mer lys i frontlyktene, dashbordet, mer fart i vifta til varmeapparatet osv. Tips mottas med stor takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Lyser lampa med tenning av? / tenning på? / motortomgang? / motor på turtall(o/2000Rpm) Slik som beskrevet i posten høres det ut som om dynamoens ladesignalinngang og tenningslås ikke har kontakt. Sjekket alle sikringer i begge sikringsboksene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens E Skrevet 11. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Takk for innpsill! Lampa lyser med tenning på, motortomgang og motor på turtall. Alle sikringer er sjekket. Det kan ha vært en gradvis utvikling. Jeg har tidligere reagert på at turtallet på vifta til varmeapparatet sank med turtallet på bilmotoren. Det har også vært noe vedlikeholdslading. Men det er først nå at den røde batterilampa har begynt å lyse. Endret 11. mai 2019 av Jens E Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Hvilken defender er det snakk om? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens E Skrevet 11. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2019 110, td5, 99-modell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Har du et multimeter eller liknende du kan koble på og måle lade og batteri-spenningen ? Evt. koble fra multikontakten på dynamoen og se om lampa lyser med tenning på? En sjelden gang har jeg vært borti at et batteri med en defekt celle kan gi oppførselen du beskriver. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens E Skrevet 11. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Med motor av er spenningen på batteriet 12,4V. Skrur jeg på motoren synker spenningen til 11,6V. Det er biltema AGM 95Ah. Ladet batteriet i natt, og skulle i følge laderen være fulladet da, men sjekket ikke med voltmeter. Endret 11. mai 2019 av Jens E Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Ting tyder på at du må bytte dynamo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens E Skrevet 11. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Er det ikke et tegn på at det er fart i dynamoen når lyktene lyser sterekere ved økt turtall? Er det dumt å kjøre med bilen nå, hvis jeg lader batteriet på forhånd? Endret 11. mai 2019 av Jens E Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Jepp. Derfor er jeg litt usikker på diagnosen og lurer på om det er en feil på kretsen mellom tenningslås og dynamo D+. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens E Skrevet 12. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2019 Med høyere turtall steg spenningen fra 11.6 til 12.1 V. Ikke mye å skryte av ... Motoren av 12.4 V. Er det dumt bruke bilen før jeg har fått utbedret det? Altså lade med batterilader før småturer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Da er det dynamoskift på gang , ja. Om du kjører skjer ingen skade om du går strømtom. Kan dog bli litt pes i lyskryss og rundkjøriner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens E Skrevet 12. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2019 Takk for hjelpen, folkens! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens E Skrevet 15. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2019 (endret) Har fått byttet dynamo, og det var løsningen. Har vært noen gode Defenderdager. Men i kveld da jeg skulle kjøre en tur gikk det ikke så bra. Da jeg skrudde på tenninga for å gløde blinket lysene i dashbordet, før det ble helt dødt. Når jeg vrir om nøkkelen nå skjer det absolutt ingenting. Ikke lyd, ikke lys - ingenting! Turtelleren er også død. Alt er fullstendig dødt. Kan det være noe sammenheng med bytte av dynamo, eller er det bare en ny spennende dag som Defender-eier? Batteriet er bra. Sikring? Tenningen? EDIT: Løst. Var bare dårlig kontakt på batteripolene. Endret 15. juni 2019 av Jens E Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.